دندان عقل و درمان ارتودنسی

آیا دندان‌ عقل دندان‌های صاف را تحت تاثیر قرار می‌دهند؟ آیا باید نگران آن‌ها باشیم؟ آیا دندان عقل باید کشیده شود؟

این سوال‌ها اغلب توسط مراجعان جدید از ارتودنتیست پرسیده می‌شود. در این پست، سوالات متداول مرتبط با دندان عقل ، تاثیر آن ها روی دندان‌های دیگر و درمان‌های پیشگیرانه برای عدم کشیدن دندان‌ها ارائه می‌شود.

دندان عقل
دندان عقل

دندان عقل چیست؟ اغلب بزرگسالان به صورت طبیعی دارای چهار دندان عقل هستند. یکی از این دندان‌ها در حداقل 15 تا 20% بزرگسالان هیچ گاه ساخته نمی‌شود. این دندان‌ها آخرین دندان‌های هر ردیف دندانی در دو قسمت راست و چپ دو فک بالا و پایین است. معمولا این دندان‌ها تا سنین جوانی رشد نمی‌کنند. دندان‌های عقل معمولا بدون مشکل رشد می‌کنند اما گاهی فضای کافی در دهان فرد وجود ندارد و در نتیجه این دندان‌ها به صورت کج رشد می‌کنند.

دانشمندان بر این باور هستند که دندان‌های عقل، به منظور کمک به اجداد ما برای جویدن بهتر غذاها، که اغلب شامل غذاهای سفت و سخت مانند برگ‌ها، ریشه‌ها، دانه‌ها و گوشت بود، ایجاد شده‌اند. با تغییر عظیم رژیم غذایی انسان در عصر مدرنیته و حرکت به سمت مصرف غذاهای نرم و پخته شده، دندان عقل دیگر کارایی قبلی را نداشته و نیازی به وجود آن‌ها نیست.

دندان عقل
تصاویر رادیوگرافی دندان عقل

آیا باید درباره‌ی رشد دندان‌های عقل و حرکت‌دادن دندان‌های دیگر پس از درمان ارتودنسی نگران باشم؟

جواب مشخص و ثابتی برای این سوال وجود ندارد. زمانی که احساس می‌کنید دندان‌های عقل شما شروع به رشد کرده است، باید با ارتودنتیست خود مشورت کنید تا در صورت نیاز درمان‌های لازم را انجام دهد. ارتودنسیت دندان‌های شما را بررسی کرده و در صورت لزوم، درمان مناسب را به شما پیشنهاد می‌کند. گاهی ارتودنسیت از شما می‌خواهد که از ریتینرهای ثابت استفاده کنید. این ریتینرها معمولا در سطح داخلی دندان‌ها قرار می‌گیرند و از بیرون دیده نمی‌شوند. ممکن است در صورت نیاز از ریتینرهای متحرک نیز استفاده کنید.

برای آشنایی بیش‌تر با روند درمان ارتودنسی ویدئوی یک دقیقه ای روند درمان ارتودنسی و برای آشنایی با روند درمان بیماران مطب، فیلم یک دقیقه ای روند درمان مراجعان را مشاهده کنید. (با کلیک روی واژه های آبی رنگ امکان مشاهده ویدئو برای شما فراهم شده است)

برای اطلاع از هزینه ارتودنسی، مقاله هزینه ارتودنسی دندان در سال 99 را بخوانید
برای اطلاعات بیشتر در خصوص روش‌ها، زمان و انتخاب بهترین ارتودنتیست، به مقالات سایت مراجعه نمایید. برای ارتباط با ما می‌توانید از سایت، اکانت اینستاگرام و کانال تلگرام اقدام کنید.

مقالات پربازدید

روند درمان ارتودنسی به چه شکل است؟