بهترین زمان مسواک زدن

اگر شما هم مانند بیش‌تر مردم به هنگام صبح، و عصر مسواک می‌زنید و دیگر نگران سلامتی دندان‌هایتان نیستید، بهتر است نکاتی را برایتان یادآور شویم؛ در حقیقت، اگر دندان‌‍‌هایتان را درست بلافاصله بعد از صرف صبحانه مسواک می‌زنید، باید بدانید که این کار صحیح نیست و دندان‌هایتان را در برابر رشد باکتری و پوسیدگی آسیب‌پذیر می‌کنید. پس چطور باید بدانیم که بهترین زمان مسواک زدن چه وقتی است.

غذاهای اصلی و نوشیدنی‌ها آسیب‌رسان‌تر هستند

رژیم‌های غذایی حاوی قند و کربوهیدرات به دلایل بسیار اساسی باعث ایجاد پوسیدگی دندان می‌شوند: کربوهیدرات‌ها (که به شکر تجزیه می‌شوند) و قند، باکتری‌هایی را در دهان شما ایجاد می‌کنند که باعث ایجاد جرم شده و مینای دندان شما را از بین می‌برند. مینا همان پوششی است که دندان‌های شما را از پوسیدگی محافظت می‌کند. زمانی که دندان‌ مینای خود را از دست می‌دهد، شروع به پوسیدگی می‌کند. بنابراین، اگر صبحانه‌ای میل می‌کنید که حتی مقدار اندکی کربوهیدرات و شکر دارد، احتمال آسیب‌دیدن دندان‌های شما بیش‌تر است. نوشیدن چای بدون قند در هنگام صبحانه و مسواک‌زدن بعد از گذشت نیم الی یک ساعت پس از خوردن صبحانه، بهترین راه برای اطمینان از این بهداشت مناسب دندانی و جداشدن باقیمانده‌ی غذاها از روی دندان است. اگر غذایی می‌خورید که قند یا کربوهیدرات بالایی دارد، مسواک‌زدن پس از مدت زمان ذکر شده ایده‌ی خوبی برای سلامتی دندان‌های شما است. به خاطر داشته باشید که خود چای و نوشیدنی‌های رنگی دیگری مثل قهوه و نوشابه‌ها می‌توانند باعث ایجاد لکه‌های روی دندان شوند. برای مقابله با این لکه‌ها، مقاله‌ی قهوه ، و تمیزکردن لکه‌ی آن از روی دندان را بخوانید

صبح مسواک بزنید

فواید مسواک‌زدن صبحگاهی واضح است: شب‌ها در زمان خواب، باکتری‌هایی در دهان ایجاد می‌شوند که باعث ایجاد بوی بد دهان و همچنین تولید اسیدی می‌شود که مینای دندان‌های شما را از بین می‌برد. مسواک‌زدن صبحگاهی بهترین راه‌ شروع یک روز خوب است. وقتی دهان شما احساس تازگی داشته باشد، احساس بهتری خواهید داشت. با مسواک‌زدن، مقدار باکتری‌های موجود در دهان خود را کاهش می‌دهید که برای تمیز ماندن دهان در طول روز بسیار مهم است. بسیاری از افراد مسواک خود را همیشه همراه دارند و بعد از هر وعده‌ی غذایی دندان‌های خود را مسواک می‌زنند، اما اگر در دوره‌ی درمان ارتودنسی نیستید، این کار ضروری نیست. طبق توصیه‌ی دندانپزشکان، اگر صبح‌ها به مدت دو دقیقه دندان‌های خود را مسواک بزنید، متوجه خواهید شد که دهان شما در طول روز به اندازه کافی تمیز است.

عصر مسواک بزنید

حتی اگر یک رژیم غذایی سالم داشته باشید، باز هم ممکن است در رژیم غذایی شما موادی باشند که روی مینای دندان شما تأثیر می‌گذارند. به عنوان مثال، اسیدهای مرکبات مانند پرتقال می‌توانند به دندان‌های شما آسیب برسانند. یک نکته‌ی خوب برای حفظ مینای دندان در طول روز، نوشیدن مقدار زیادی آب به خصوص بعد از خوردن غذا است. این کار کمک می‌کند که ذرات غذای باقی‌مانده بین دندان‌ها واسیدهای ضعیفی که مصرف می‌کنید و همچنین باکتری‌هایی که در دهان تولید شده‌اند نیز پاک شوند.

به صورت تقریبی، تمام غذاهایی که می‌خوریم ، حاوی ترکیباتی هستند که اگر با مسواک زدن در شب پاک نشود، می توانند تاثیرات منفی زیادی روی دندان بگذارند. این کار به خلاص شدن از شر بوی بد موجود دهان که ناشی از فعالیت باکتری‌ها و مواد‌غذایی جا مانده در دهان است، کمک شایانی می‌کند و دندان های شما را براق، سفید و سالم نگه می‌دارد.

آیا در فرصت‌های دیگر نیز باید مسواک بزنیم؟

بعد از خوردن یک میان وعده‌ی شیرین، مسواک زدن دندان بسیار ایده‌آل است. حتی اگر در محل کار یا مدرسه هستید، بهترین کار این است که خمیردندان و مسواک خود را همراه داشته باشید. اگر خوردنی یا غذایی مصرف می‌کنید که باعث صدمه‌زدن به دندان شما می‌شود، می‌توانید برای تمیز‌کردن دندان‌های خود استفاده کنید. همچنین این کار برای افرادی که در دوره‌ی ارتودنسی با ابزارهای اینویزلاین یا براکت‌های فلزی قرار دارند به شمار می‌رود. حتی اگر متوجه شوید که دهان شما بوی بدی می‌دهد و حتی اگر چیزی نخورده و یا نیاشامیده باشید، اختصاص چند دقیقه زمان برای مسواک‌زدن این موضوع را برطرف می‌کند.

نتیجه‌گیری

به صورت معمول و سنتی بیان می‌شود که مسواک‌زدن دندان ها در صبح و شب برای تمیز نگه داشتن دندان‌های شما کافی است. برخی از افراد بعد از هر وعده‌ی غذایی دندان‌های خود را مسواک می‌زنند، اما این کار به ندرت ضروری است. بسیار مهم است عادت مسواک‌زدن منظم را در خود ایجاد کنید و با آن کنار بیایید، دندان‌های شما باید این فرصت را داشته باشند که به تنهایی با بیماری‌های لثه و پوسیدگی مبارزه کنند. بهترین زمان برای مسواک‌زدن دندان‌ها برای زندگی سالم و بهداشتی شما مفید است. بیش‌تر افراد هنگام بیدار‌شدن از خواب و درست قبل از رفتن به رختخواب، دندان‌های خود را مسواک می‌زنند. مسواک زدن صبح و شب برنامه‌ی خوبی برای اکثر مردمی است که کار کارمندی دارند. اگر با توجه به رژیم غذایی خود احساس می‌کنید نیاز به مسواک‌زدن بیش‌تری دارید، آن را به بخشی از برنامه‌ی روزانه‌ی خود تبدیل کنید.

برای اطلاع از هزینه ارتودنسی، مقاله هزینه ارتودنسی دندان در سال 99 را بخوانید
برای اطلاعات بیشتر در خصوص روش‌ها، زمان و انتخاب بهترین ارتودنتیست، به مقالات سایت مراجعه نمایید. برای ارتباط با ما می‌توانید از سایت، اکانت اینستاگرام و کانال تلگرام اقدام کنید.

مقالات پربازدید

روند درمان ارتودنسی به چه شکل است؟