درد دندان و 10 روش برای درمان آن

درمان قطعی دندان درد، مراجعه سریع به دندانپزشک متخصص است.  اما همیشه این کار امکان‌پذیر نیست. وقتی که دندان‌ درد دارید و دسترسی به دکتر دندانپزشک برایتان امکان‌پذیر نیست، می‌توانید از روش‌هایی موقتی برای کاهش و درمان دندان درد تا رسیدن زمان ویزیت دندانپزشک استفاده کنید.

دلایل درد دندان

بدن ما به صورتی طراحی شده است که درد، علامت خطری از طرف بدن برای مغز به شمار می‌رود. وقتی قسمتی از بدن شما درد می‌گیرد، این درد نشانه‌ای از وجود مشکل در بدن شما است. درنتیجه، صرف از بین بردن درد برای حفظ سلامتی شما کافی نیست و باید دلایل ایجاد درد را در اولین فرصت شناسایی و درمان کنید.

درد‌ دندان و دردهای دیگری که در اطراف دهان رخ می‌دهد، می‌تواند ناشی از مشکلات مختلفی باشد. از جمله‌ی این موارد می‌توان به پوسیدگی دندان، تخریب ترمیم دندانی، شکستن دندان، عفونت لثه یا آبسه‌ی دندانی اشاره کرد. این مشکلات جدی هستند و در صورت عدم درمان، ممکن است منجر به از دست دادن دندان یا استخوان فکی پشتیبان دندان شود. همچنین، در بعضی از موارد ممکن است عفونت‌های میکروبی به دیگر نقاط بدن سرایت کرده و اوضاع را بدتر کنند. به همین دلیل، لازم است درمان عفونت دندان را جدی بگیرید. دلیل درد دندان شما هر چه که باشد، بسیار مهم است که به سرعت به دنبال مداوای آن باشید. اما تا زمان مراجعه به دندانپزشک چه کار باید کرد؟

برای درد دندان چه کنیم؟

اگر درد دندان شما خیلی شدید نیست یا منتظر رسیدن زمان ویزیت هستید، می‌توانید با استفاده از روش‌های زیر درد دندان خود را کاهش دهید.

کمپرس یخ

به صورت کلی، دو روش برای کاهش یا قطع درد دندان وجود دارد. روش اول کاهش التهاب و روش دوم قطع ارتباط بین محل آسیب و مغز است. برای کاهش التهاب می‌توانید از  قراردادن کمپرس یخ یا  کیسه‌های آب سرد در کنار صورت استفاده کنید. یخ را به صورت مستقیم روی پوست خود نگذارید و بسته‌ی یخ را درون یک پارچه بپیچید.

یخ را به صورت مستقیم روی پوست خود نگذارید و بسته‌ی یخ را درون یک پارچه بپیچید

مصرف مسکن

معمولا اولین سوالی که در زمان دردناک شدن دندان‌ برای ما پیش‌ می‌آید این است که برای دندان درد چه قرصی بخورم؟ تورم یا درد دندان را می‌توان با مصرف محدود قرص مسکن کاهش داد. داروهای متخلفی برای این منظور وجود دارد. متداول‌ترین قرص دندان درد ایبوبروفن است. اما به خاطر داشته باشید که مصرف خودسرانه‌ی هر دارویی ممکن است منجر به مشکلات بیشتر و عوارض جانبی شود. پس برای مصرف، به دستور داده شده توسط داروخانه یا  دستور نوشته شده روی بسته‌بندی محصول دقت کنید. اگر به قرص ایبوبروفن دسترسی ندارید، می‌توانید از استامینوفن استفاده کنید. استامینوفن نیز یک داروی دندان درد به شما می‌رود اما به خاطر داشته باشید که قرص استامینوفن اگرچه باعث کاهش احساس دردناکی دندان می‌شود، اما در کاهش التهاب تاثیر ندارد.

قرص ایبوبروفن

غرغره کردن آب نمک

به جز استفاده از  کمپرس یخ یا بسته‌های خنک‌کننده، روش‌های ساده‌ی دیگری وجود دارد که در دسترس همه است. شما می‌توانید با غرغره کردن آب نمک ولرم، علاوه بر پاک کردن محیط دهان خود از باکتری‌ها، درد دندان خود را نیز تسکین دهید. آب نمک در درمان زخم‌های دهانی و کاهش التهاب نیز موثر است. دقت کنید آب نمکی را که استفاده می‌کنید قورت ندهید.

از بسته‌های آب گرم استفاده کنید

درد دندان را می‌توان با قراردادن بسته‌های آب گرم روی صورت کاهش داد. اگر به کیسه‌های آب گرم دسترسی ندارید، می‌توانید مقداری برنج را داخل جوراب تمیزی ریخته و به مدت چند دقیقه در اجاق میکروویو قرار دهید. حرارت این بسته می‌تواند درد دندان و دهان را کاهش دهد.

طب فشاری را امتحان کنید!

تعدادی از تحقیقات علمی نشان داده‌اند که طب فشاری می‌تواند با وادار کردن بدن به آزاد کردن اندورفین، درد دندان را بهبود دهد. باور بر این است که نقاط خاصی در بدن وجود دارد که مرتبط به دردهای دندانی هستند و فشار دادن آن‌ها می‌تواند برای کاهش درد مفید باشد. در شکل زیر نقاط مرتبط نشان داده شده است.

فشار دادن این ناحیه می‌تواند دندان‌درد را کاهش دهد

دمنوش نعناع

خاصیت بی‌حس سازی ملایم نعناع می‌تواند درد دندان را به مدت محدودی کاهش دهد. دمنوش نعناع را می‌توانید هم در حالت سرد و هم در حالت گرم آزمایش کنید. واکنش افراد مختلف به این مورد متفاوت است. نعناع یک مسکن دندان درد خوب به شمار می‌رود.

مصرف سیر برای درد دندان

هزاران سال است که سیر به عنوان دارو در پزشکی سنتی استفاده می‌شود. سیر علاوه بر کشتن باکتری‌های مضر، به عنوان کاهش‌دهنده‌ی درد نیز عمل می‌کند. برای استفاده از سیر جهت درمان دندان درد شدید، یک حبه سیر را له کنید و آن را به حالت خمیری در بیاورید. این خمیر را روی منطقه‌ی دردناک قرار دهید. همچنین می‌توانید یک حبه سیر را توسط دندان‌های خود بجوید و له کنید و باقی‌مانده‌ی آن را از دهان بیرون بریزید.

یک سیر را بجوید و باقی مانده رو بیرون بریزید

شست‌و‌شوی دهان با دهانشویه

دهانشویه‌ها انواع مختلفی دارند. بهتر است یک دهانشویه‌ی غیرالکلی در خانه داشته باشید و طبق برنامه‌ی تجویزی دندانپزشک، برای تمیزکردن دهان و دندان از آن استفاده کنید. در زمان دندان‌درد نیز می‌توانید از این دهانشویه استفاده کنید. دهانشویه‌ها میکروب‌ها و باکتری‌های دهانی را از بین می‌برند و انواع دارای فلوراید آن‌ها نیز برای مراقب از دندان مفید هستند. اما مصرف خودسرانه‌ی آن‌ها می‌تواند موجب مشکلات دیگری شود. پس در این مورد با پزشک خود مشورت کنید.

استفاده از روغن میخک

روغن میخک از گذشته‌های دور برای درمان درد دندان استفاده می‌شود. این روغن می‌تواند التهاب را کاهش دهد و دندان را بی‌حس کند. همچنین، روغن میخک دارای ماده‌ی اوژنول است که یک ضدعفونی‌کننده‌ی طبیعی به حساب می‌آید. این ماده می‌تواند زخم‌های دهانی را استریل کند.  برای درمان درد دندان، مقدار اندکی از این روغن را روی گلوله‌ای پنبه بریزید و روی محل درد قرار دهید.

دهانشویه‌ی خانگی با آویشن

آویشن یک آنتی‌اکسیدان قوی است و خواص آنتی‌باکتریال قوی دارد. برای کاهش درد دندان، می‌توانید چند قطره روغن آویشن را با آب مخلوط کنید و با آن دهانشویه‌ی خانگی بسازید. همچنین می‌توانید چند قطره از این روغن را روی گلوله‌ای پنبه‌ای بریزید و روی محل دردناک قرار دهید.

جلوگیری از درد دندان

بهترین کار مقابله با درد دندان، پیشگیری از آن است. دندان‌های خود را دو بار در روز مسواک بزنید و یک بار از نخ دندان استفاده کنید. از رژیم غذایی سالم استفاده کنید و از مصرف غذاهای قندی یا چسبناک و همچنین نوشیدنی‌های گازدار بپرهیزید. از جویدن یخ یا غذاهای سفت دیگر که ممکن است باعث شکستن دندان‌های شما شود پرهیز کند. درنهایت، ویزیت‌های منظم دندانپزشکی را فراموش نکنید تا قبل از جدی‌شدن آن، مشکلات دندان‌های شما درمان شوند. به تاخیر انداختن درمان مشکلات دندانی، منجر به افزایش هزینه و از دست دادن دندان می‌شود.