صدا دادن مفصل فک و دلایل آن

چرا از فک صدا می‌آید؟

مشکلات دندانپزشکی نظیر کمبود دندان، غذاخوردن یک‌طرفه، قروچه کردن و یا فشار دادن بیش از اندازه دندان‌ها روی هم ممکن است باعث مشکلاتی در فک شود. ممکن است هر فردی در هر سنی دچار مشکلات فک شود. در بیشتر مواقع صبح‌ها از فک افرادی که فک‌شان دچار مشکل است صدا‌ها قابل شنیدن هستند. از دلایل این امر استرس، مشکل در محل خواب و نحوه‌ی خوابیدن اشتباه و یا سرماخوردگی می‌تواند باشد. در این مواقع مشکل اساسی در مفصل فک ایجاد می‌شود.

صداهای فک
اختلال در مفصل فک

مفصل‌های فک یک ساختار غضروفی دارند که از استخوان‌های تحتانی و فوقانی محافظت می‌کنند. این غضروف همراه رباط‌ها به قیمت بیرونی انتهای فک وصل می‌شود. اگر فک‌تان صدا می‌دهد، ممکن است دلیل صدا این منطقه باشد. دلایل زیادی برای صدای ناشی از فک وجود دارد. ممکن است این دلایل شامل مشکلات پزشکی بیمار، سبک زندگی، اختلالات مادرزادی، صدمات ورزشی، بیماری‌های عفونی یا التهاب باشد. دلیل دیگری که باعث ایجاد صدا در فک می شود جویدن آدامس است. برخی افراد که روزانه چندین ساعت مشغول جویدن آدامس هستند، ممکن است دچار مشکلات فک شوند.

ممکن است صداهای فک در ابتدا جزیی و بدون درد باشد ولی به مرور زمان این صداها همراه درد می‌شوند به طوری که نمی‌توانید به راحتی دهانتان را باز کنید و یا غذا بخورید. به مرور زمان ممکن است این درد باعث درد گردن نیز بشود. به طور کلی علایم اختلال در مفصل فک عبارت‌اند از: درد و سوزش در فک، سخت شدن باز و بسته شدن دهان، قفل شدن ناگهانی فک، سخت شدن جویدن غذا، سردرد، دندان درد، گوش درد و گردن درد.

صدای فک
گردن درد ناشی از اختلالات مفصل فک

آیا ممکن است بیماری‌های مفصل فک باعث سایر بیماری‌ها شود؟

اختلالات مفصل فک یکی از اختلالات رایج است که در صورت بروز حتما باید به دندانپزشک متخصص مراجعه شود. این اختلالات ممکن است به صورت مستقیم بر مغز انسان تاثیر بگذارد و یا با سخت کردن باز و بسته کردن دهان و جویدن غذا بر کیفیت زندگی و گوارش انسان را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

چگونه اختلالات مفصل‌های فک درمان می‌شوند؟

در صورت بروز اختلالات در مفصل فک، بیمار باید توسط یک دندانپزشک متخصص معاینه شود و هرچه سریع‌تر برای درمان، اصلاح و برطرف کردن مشکل اقدام کند. اگر به صورت مستقیم مشکل تشخیص نشود باید از روش‌های مختلف رادیولوژی استفاده کرد. افراد مبتلا به این مشکل باید برای جویدن غذا از هر دو طرف فک خودشان استفاده کنند، بیش از اندازه دهانشان را باز نگه‌ ندارند و از تخریب بیشتر سطح مفصل فک‌شان جلوگیری کنند. در بعضی شرایط ممکن است نیاز به جراحی باشد. نوع جراحی به میزان تخریب مفصل فک بستگی دارد. روش‌های مختلفی برای جراحی وجود دارد در بعضی مواقع مفصل را کوتاه می‌کنند و گاهی نیز قسمت‌های تخریب شده را ترمیم می‌کنند. بنابراین تشخیص و درمان به موقع این مشکل در روند درمان بسیار مهم است.