7 راهکار مهم برای کاهش درد ارتودنسی

ممکن است شما نیز علاوه بر تغییر چهره و تجربه‌ی یک حس متفاوت در دندان‌ها هنگام ارتودنسی، از به وجود آمدن درد و فشار روی دندان‌ها و لثه هایتان احساس ناراحتی می‌کنید. اغلب افراد به شایعات پیرامون این موضوع اهمیت می‌دهند در حالی که به علت متفاوت بودن آستانه‌ی درد و همچنین مراجعه به یک متخصص با تجربه در این حوزه درد، فشار و مشکلات ناشی از ارتودنسی را برایتان کم خواهد کرد.

 بهتر است بدانید درد ناشی از ارتودنسی و فشاری که روی دندان‌های شما اعمال می‌شود بعد از چند روز برایتان عادی خواهد شد. البته بهتر است راهکارهای ساده برای از بین بردن درد و فشار ناشی از ارتودنسی را یاد بگیرید تا بدون مراجعه به پزشک متخصص دردهای که ممکن است شما را ناراحت کند به راحتی برطرف کنید.

درد هنگام ارتودنسی

 ارتودنسی روشی درمانی است که در آن شما مانند بقیه کارهای دندانپزشکی شاهد درد و یا خونریزی و چنین مواردی نخواهید بود که پزشک متخصص بخواهد از بی حسی و یا مواد این چنینی استفاده کند. ارتودنسی کاملاً بی خطر و در عین حال کم درد است با این حال مطمئناً به دلیل عدم تجربه و نداشتن اطلاعات کافی در این مورد، ممکن است هنگام نصب بریس‌های ارتودنسی کمی فشار و درد خفیف روی دندان‌های خود احساس کنید.

 باید بدانید فشار وارده بر دندان‌ها مطمئناً بر حرکت آ‌ن‌ها تاثیر مستقیم خواهد گذاشت و سبب صاف شدن دندان‌های شما خواهد شد از این رو کمی صبر و حوصله داشته باشید تا به نتایج مطلوب برسید.

 درد بعد از ارتودنسی

 ممکن است شما در ۲۴ ساعت اول کمی درد و فشار ناشی از بریس‌ها را روی دندان‌های خود را حس کنید. در این زمان بهترین روش، استفاده از مسکن‌ها و داروهای ضد التهاب لثه است که متخصص برای شما تجویز می‌کند. همچنین خوردن غذاهای نرم که نیاز کمتری به جویدن نیز دارند می‌تواند در کاهش التهابات دندان و لثه‌ی شما در روزهای اول بعد از ارتودنسی بسيار موثر و مفید واقع شوند.

هفتهی اول ارتودنسی

 در این هفته شما با کاهش درد و فشار روی استخوان فک و دندان‌های خود مواجه خواهید شد و رفته رفته این درد برای شما عادی خواهد شد. در واقع درد ناشی از ارتودنسی به نحوی نیست که شما را کلافه کند و از زندگی و کار کردن باز دارد، بلکه احساس خفیف آن بعد از مدتی برای شما قابل تحمل خواهد شد. البته نگهداری‌های شما و انجام کارهایی که متخصص ارتودنسی به شما توصیه می‌کند می‌تواند در تسکین درد و فشار ناشی از آن بسیار کمک کننده باشد.

درد ارتودنسی

ملاقات‌های بعد از ارتودنسی با پزشک

پزشک متخصص ماهانه و با توجه به نیازهای دندان‌های شما جلسات ملاقاتی را تعیین می‌کند تا درمان شما را تحت نظر خود قرار دهد. ممکن است در این ملاقات‌ها، سیم‌ها و بریس‌ها را کمی محکم‌تر کند تا روند صاف شدن دندان‌ها تکمیل شود. احتمال دارد هر بار شما شاهد افزایش فشار بیشتر روی دندان‌های خود باشید که همانند روزهای اول ارتودنسی نخواهد بود، بلکه این درد و فشار بسیار خفیف‌تر و عادی‌تر می‌باشد.

راهکارهای ساده برای تسکین درد ارتودنسی

ممکن است برای افرادی که‌ آستانه‌ی درد کمتری دارند ناراحتی و فشار ناشی از ارتودنسی کمی غیر قابل تحمل شود، در این حالت بهتر است با روش‌هایی که با استفاده از آن‌ها می‌توانید درد آن را تسکین دهید آشنا شده و با رعایت برخی موارد مهم از به وجود آمدن درد و فشار ناشی از ارتودنسی بکاهید، که در ادامه‌ی مطلب به مهم‌ترین این موارد اشاره خواهیم کرد.

 استفاده از مسکن‌ها و یا بی حسی‌های موضعی

 اگر احساس بدی در دندان‌ها و لثه‌های خود داشتید می‌توانید با تجویز پزشک متخصص و زیر نظر او از مسکن‌ها و داروهای موضعی که می‌تواند درد شما را تسکین دهد استفاده کنید. برای استفاده از برخی مواد بی حسی نیز می‌تواند بسیار کمک کننده باشد که حتماً باید پزشک متخصص شما آن را برایتان تجویز کند. تمام این مواد می‌تواند درد اولیه‌ی التهاب دندان‌ها در روزهای اول را برای شما تسکین دهد.

استفاده از کمپرس یخ

ممکن است پزشک متخصص در همان لحظات اولیه‌ی ارتودنسی برای شما استفاده از کمپرس یخ را پیشنهاد دهد. شما با استفاده از این کمپرس می‌توانید درد و فشار ناشی از ارتودنسی را از بین ببرید، به این صورت که می‌توانید آن را روی لثه‌های خود گذاشته و کمی مکث کنید تا درد آن برطرف شود.

 استفاده از موم‌ها و وکس‌های ارتودنسی

یکی از مشکلاتی شایعی که اغلب افرادی که ارتودنسی می‌کنند با آن‌ها مواجه می‌شوند ایجاد زخم داخل دهان و لثه‌ها می‌باشد که به علت وجود ارتودنسی رخ می‌دهد. در این حالت بهتر است آن را با پزشک متخصص خود در میان بگذارید تا از موم‌ها و وکس‌های ارتودنسی برای حل این مشکل استفاده کند. موم ها و وکس‌های ارتودنسی می‌توانند قسمت‌های تیز و لبه دار بریس‌ها و براکت‌ها را بپوشاند و از زخم شدن دهان شما جلوگیری کند. زخم شدن دهان می‌تواند علاوه بر ایجاد مشکل در غذا خوردن با ایجاد درد ثانویه شما را کلافه کند.

درد ارتودنسی

 استفاده از آب نمک

 استفاده از آب نمک در روزهای اولیه‌ی ارتودنسی می‌تواند به التیام زخم‌ها و التهاب لثه‌ها کمک شایانی کند و همچنین عفونت‌های داخل دهان را نیز کم خواهد کرد. این ماده تنها در روزهای اول مورد استفاده قرار نمی‌گیرد بلکه هر زمان که احساس درد و ناراحتی در لثه‌هایتان داشتید می توانید به راحتی از آن استفاده کنید.

استفاده از مواد غذایی نرم در طول ارتودنسی

برخی از افراد ممکن است درد آنچنانی هنگام ارتودنسی نداشته باشند و یا بعد از آن نیز هیچ دردی را احساس نکند اما هنگام غذا خوردن این درد به سراغشان بیاید. خوردن غذاهای سفت و یا چسبنده می‌تواند علاوه بر اینکه درد دندان‌های شما را بیشتر کند موجب آسیب رساندن به بریس‌ها و براکت‌ها شده و گاهی موجب شکسته شدن آن‌ها شود.

 در تمامی روش‌های ارتودنسی شما نیاز دارید تا از یک رژیم غذایی مقوی با بافت نرم استفاده کنید و هنگام مصرف غذا نیز دقت داشته باشید تا دندان‌های شما تحت فشار بیشتری قرار نگیرند. علاوه بر این پزشکان توصیه می‌کنند از غذاهای سرد و خنک استفاده کنید تا التهابات لثه‌ی شما کمتر شود. غذاها و نوشیدنی‌های سرد باعث کاهش فشار بر روی دندان‌ها و تسکین موقت درد آن‌ها خواهد شد.

رعايت بهداشت دهان و دندان

 مهم‌ترین اولویت شما برای داشتن ارتودنسی موفق رعایت بهداشت دهان و دندان است. شما باید بتوانید بعد از غذا خوردن و یا هنگام نیاز از مسواک نرم، نخ دندان‌های مخصوص ارتودنسی و دهانشویه حاوی فلوراید استفاده کنید، چرا که با وجود سیم‌ها و ابزارهای ارتودنسی در دهان شما بیشتر از قبل مواد غذایی ما بین دندان‌ها و این ابزارها گیر خواهند کرد و سبب بروز عفونت و درد در دندان‌های شما خواهد شد. بهتر است رعایت بهداشت دهان را در اولویت قرار داده و آن را رعایت کنید تا درد ارتودنسی شما بسیار کاهش یافته و از زرد شدن دندان‌هایتان جلوگیری کنید.

گارد یا محافظ دندان

در برخی موارد ممکن است پزشک شما برای کاهش درد دندان هایتان از گارد دهانی استفاده کند. این محافظ‌ها ‌با قرار گرفتن روی براکت‌ها هنگام انجام فعالیت‌های سنگین مانند ورزش از ایجاد درد روی گونه‌ها و فک‌های شما می‌کاهند.

مقالات پربازدید

روند درمان ارتودنسی به چه شکل است؟