هیدروژن پراکسید و سفید کردن دندان‌ها

داشتن دندان های سفید و مرتب آرزوی هر انسانی است اما آنچه که باید بیشتر از سفیدی آن مورد توجه قرار گیرد سلامتی دندان‌هاست. دندان‌های ما به مرور زمان و با مصرف برخی مواد غذایی دچار تغییر رنگ و زردی می‌شوند که این امر موجب می‌شود تا افراد به دنبال راه‌هایی برای سفید و درخشان‌تر کردن دندان‌هایشان باشند. نکته‌ای که در سفید کردن دندان‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است حفظ مینای دندان و آسیب نرساندن به خود دندان در کنار زیبایی ظاهری آن است.

روش‌های سفید کردن دندان

‌‌امروزه روش‌های متنوع و مختلفی برای سفید کردن و زیباتر کردن دندان‌ها ابداع شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از این روش‌ها حتماً باید در مطب‌های دندانپزشکی و با نظارت دندان پزشک متخصص صورت گیرد مانند بلچینگ. برخی نیز این امکان را برای ما فراهم ساخته‌اند که بتوانیم در خانه نیز از آن‌ها استفاده کنیم. یکی از موادی که به دلیل قابل دسترس و ارزان بودن آن بسیار مورد توجه قرار گرفته است استفاده از هیدروژن پراکسید برای سفید کردن دندان‌هاست.

هیدروژن پراکسید

 اما چگونه می‌توان به کمک این ماده دندان‌های خود را سفید کرد؟ با ادامه‌ی مطلب ما همراه باشید تا بیشتر با این ماده و چگونگی استفاده از آن آشنا شوید.

هیدروژن پراکسید چیست و چگونه ساخته می‌شود؟

هیدروژن پراکسید یک ماده‌ی شیمیایی است که از ترکیب هیدروژن و اکسیژن ساخته شده است. نمی‌توان گفت هیدروژن پراکسید بهترین ماده برای سفیدی دندان است. این ماده علاوه بر سفیدی دندان توانایی این را دارد که دندان و دهان را ضدعفونی کرده و در تسکین گلو درد، بهبودی زخم‌های کوچک داخل دهان و همچنین کاهش درد و التهاب لثه‌ها نیز مورد استفاده قرار ‌گیرد.

هیدروژن پراکسید یکی از مواد مورد استفاده در بلیچینگ یا همان سفید کردن دندان‌هاست که شما می‌توانید آن را از داروخانه‌ها خریداری کرده و مورد استفاده قرار دهید.

غلظت مطلوب هیدروژن پراکسید

 این محصول می‌تواند در غلظت‌های مختلفی ارائه می‌شود. دقت داشته باشید که مطالعات علمی انجام شده روی این ماده جهت سفید کردن دندان این نکته را به اثبات رسانده است که غلظت بیش از حد هیدروژن پراکسید می‌تواند به مینای دندان و پوشش بیرونی آن آسیب جدی برساند، از این رو توصیه می‌شود از این ماده در غلظت کم و تحت نظر متخصص ارتودنسی در تعداد دفعات بیشتر مورد استفاده قرار گیرد تا علاوه بر سفید شدن دندان‌ها سلامتی آن نیز حفظ شود.

اگر نگران غلظت آن هستید و اطمینان ندارید که آیا به دندان‌های شما آسیب می‌رساند یا خیر، هنگام استفاده آن را با استفاده از آب رقیق کرده و سپس استفاده کنید.

عوارض جانبی و خطرات استفاده از هیدروژن پراکسید

 سازمان غذا و داروی آمریکا (‌FDA) اعلام کرده است که شستشوی دهان با محلول ۳ درصد پراکسید هیدروژن خطری ندارد. درست است محلول‌های غلیظ‌تر هیدروژن پراکسید اثر بخشی بهتری روی سفیدی دندان‌ها دارند اما به دلیل حساسیت بالای لثه و امکان سوزش آن می‌توانند خطرساز شوند و صرفاً توسط دندانپزشک می‌توانند مورد استفاده قرار گیرد.

دقت و توجه کافی هنگام خرید این ماده در غلظت حدود ۳ درصد، از اقداماتی است که  باید به آن توجه داشته باشید. همچنین مهم‌ترین نقطه در استفاده از این محلول قورت ندادن آن است چرا که می‌تواند برای بدن و دستگاه گوارش خطرناک باشد.

روش استفاده از هیدروژن پراکسید

 برای استفاده از هیدروژن پراکسید می‌توانید مسواک خود را به محلول هیدروژن پراکسید آغشته کرده و دندان‌های خود را با آن مسواک بزنید. همانطور که قبلاً نیز گفتیم مراقب قورت دادن آن باشید و بعد از مصرف دهان خود را با آب به طور کامل شستشو دهید.

هیدروژن پراکسید

عوارض استفاده از هیدروژن پراکسید

همان طور که می‌دانید تمام مواد شیمیایی اگر بیش از حد مورد استفاده قرار گیرند می‌تواند آسیب‌های مختلفی را برای بدن به وجود آورند، که هیدروژن پراکسید نیز همانگونه است. استفاده‌ی بیش از حد از آن می‌تواند به دندان‌ها و لثه‌های شما آسیب رسانده و مشکلاتی را ایجاد کند. توصیه می‌شود در مواقع خیلی ضروری که زمان کافی ندارید و یا دسترسی به پزشک متخصص وجود ندارد از این ماده برای سفیدی دندان‌های خود استفاده کنید، در غیر این صورت سفیدی دندان‌های خود را به بهترین دندانپزشک متخصص بسپارید.

یکی از رایج‌ترین عوارض جانبی استفاده از هیدروژن پراکسید برای سفید کردن دندان‌ها ایجاد حساسیت در لثه و دندان است که بعد از استفاده از این ماده شما هنگام خوردن غذاهای سرد، گرم و یا نوشیدنی‌ها دچار درد خواهید شد، در این حالت بهتر است استفاده از این ماده را متوقف سازید.

چه زمانی هیدروژن پراکسید می‌تواند خطر ساز شود؟

  • زمانی که بیش از یک الی دو دقیقه در دهان و روی دندان‌های شما باقی بماند.
  • زمانی که از محلول هیدروژن پراکسید بسیار قوی با غلظت بالا استفاده شود.
  • زمانی که استفاده از هیدروژن پراکسید در روز بیش از یکبار تکرار شود.
  • زمانی که استفاده از این ماده بارها و بارها تکرار شده و تداوم یابد.
  • دقت کنید بعد از مدتی استفاده از آن را کنار بگذارید و آن را به یک عادت روزانه تبدیل نکنید چرا که می‌تواند  آسیب‌های جدی به دندان‌های شما وارد کند.

کلام آخر

اگه شما انتظار دارید که سفیدی دندان‌های شما با استفاده از این مواد نتایجی مانند بلیچینگ ارائه دهد، سخت در اشتباه هستید. موادی مانند هیدروژن پراکسید صرفاً جهت بهبود نسبی ظاهر دندان انجام می‌گیرد و توصیه می‌شود برای داشتن بهترین نتیجه و اطمینان از سلامت دندان خود این کار را به دندان پزشک متخصص خود بسپارید تا سفیدی دندان‌های شما با مواد مرغوب و زیر نظر متخصص انجام شود.

مقالات پربازدید

روند درمان ارتودنسی به چه شکل است؟