سیگار و تاثیرات منفی آن روی ارتودنسی

استفاده از سیگار و دخانیات علاوه بر اینکه روی تمام ارگان‌های بدن تاثیر منفی می‌گذارد یکی از مهم‌ترین عوارض آن ایجاد مشکلات در دهان و دندان است. ساده‌ترین موضوعی که ما از کشیدن سیگار متوجه آن می‌شویم می‌تواند زرد شدن دندان‌ها باشد، البته این تنها معضل سیگار نیست اما قابل دیدترین بخش آن است.

این ماده خطرناک می‌تواند برای دهان و دندان مشکلات بسیار زیادی ایجاد کند و سبب آسیب رسیدن به بافت داخل دهان شود. این مشکلات برای افرادی که از ارتودنسی برای صاف و زیباتر شدن دندان‌های خود استفاده می‌کنند می‌تواند چند برابر هم باشد. سیگار و ارتودنسی مخالف یکدیگر هستند چرا که هر چقدر ارتودنسی سعی دارد تا دندان‌های زیبا و منظمی به شما ارائه دهد سیگار می‌تواند تمام تلاش و زحمات شما را به باد دهد، از این رو ما در این مطلب می‌خواهیم برای شما از مشکلاتی که سیگار و استعمال دخانیات هنگام ارتودنسی به وجود می‌آورد صحبت کنیم.

 عوارض سیگار روی دندان‌ها

فکر می‌کنم دیگر کسی نیست که از مشکلات و بیماری‌های مختلفی که سیگار برای ما به وجود می‌آورد خبر نداشته باشد. با این حال بسیاری از افراد در جامعه از این ماده‌ی خطرناک استفاده می‌کنند بدون آنکه به عوارض بلند مدت آن فکر کنند. سیگار به علت داشتن مواد شیمیایی می‌تواند موجب سرطان ریه و مشکلات قلبی شود. زمانی که شما از این ماده‌ی خطرناک استفاده می‌کنید تمام هزینه‌هایی که برای سلامتی و زیبایی دندان‌های خود پرداخته‌اید را نابود خواهید کرد.

از مهم‌ترین عوارض این ماده می‌توان به:

  •  بدبو شدن دهان
  •  تغییر رنگ و زردی دندان‌ها
  •  خطر ابتلا به سرطان دهان
  • عفونت و مشکلات لثه
  • و…

اشاره کرد.  زمانی که شما روی دندان‌های خود بریس‌ها و سیم‌های ارتودنسی را دارید سیگار می‌تواند سبب بروز مشکلات بسیاری در دهان و دندان شما شده و نتیجه‌ی ارتودنسی شما را خراب کند.

سیگار و ارتودنسی

دخانیات می‌تواند زرد شدن دندان‌ها در ارتودنسی را چند برابر کند

 همانطور که می‌دانید یکی از مهم‌ترین کارهایی که شما همراه با ارتودنسی باید انجام دهید رعایت بیش از حد بهداشت دهان و دندان می‌باشد. زمانی که شما تحت درمان ارتودنسی قرار می‌گیرید براکت‌ها و سیم‌هایی روی دندان‌های شما متصل می‌شود و همین امر موجب می‌شود تا تمیز کردن و شستشوی دندان‌ها کار سخت و دشواری شود، از این رو شما باید بیشتر از قبل مراقب دندان‌های خود باشید و در شستشوی آن‌ها دقت بیشتری داشته باشید تا حین ارتودنسی دندان‌های شما زرد نشود.

 زمانی که شما همراه با ارتودنسی از سیگار نیز استفاده می‌کنید همین امر می‌تواند به تشدید زرد شدن دندان‌ها کمک فراوانی کند. سموم شیمیایی موجود در سیگار توانایی این را دارند که به طور مستقیم روی دندان‌های شما بنشیند و موجب زردی و بدرنگی آن‌ها شود.

 استعمال دخانیات حین ارتودنسی باعث افزایش بیماری‌های دهان و دندان می‌شود

نیکوتین موجود در سیگار می‌تواند علاوه بر اینکه لکه‌های بد رنگ روی دندان‌های شما ایجاد کند و ظاهر دندان‌های ارتودنسی شده‌ی شما را خراب کند، با کاهش ترشح بزاق دهان احتمال پوسیدگی دندان، تشکیل پلاک و انواع عفونت‌ها را به شدت افزایش دهد.

 همانطور که می‌دانید وقتی شما ارتودنسی انجام می‌دهید نیاز دارید تا بیشتر مراقب دندان‌هایتان باشید تا دچار عفونت و مشکلات بیشتری نشوند اما سیگار در عین حال می‌تواند مشکلات دندان شما را چند برابر کند. پوسیدگی دندان بر اثر استعمال سیگار و دخانیات حین ارتودنسی می‌تواند بزرگترین معضل و مشکل را برای شما ایجاد کند.

دخانیات مینای دندان را نابود می‌کند

سیگار با وجود مواد شیمیایی که داخل خود دارد روی دندان‌ها می‌نشیند و سبب می‌شود دندان‌ها زرد و بد رنگ شوند. علاوه بر این با تجمع پلاک‌ها و باکتری‌ها روی دندان‌ها موجب می‌شود مینای دندان آسیب شدیدی ببیند. تصور کنید شما برای صاف کردن و زیباتر کردن دندان‌های خود هزینه، زمان و زحمت زیادی را تقبل می‌کنید در این حالت با کشیدن سیگار در کنار ارتودنسی به نابودی دندان‌های خود دامن می‌زنید.

به علت تجمع پلاک روی دندان و زرد شدن آن مجبور هستید بعد از ارتودنسی با روش‌های مختلف دندان‌های خود را شستشو داده و سفید کنید که در این حالت نیز مینای دندان بیشتر از قبل آسیب می‌بیند زیرا تاثیر بدرنگی سیگار روی دندان‌ها عمیق‌تر از حالت عادی است.

سیگار مدت درمان ارتودنسی را افزایش می‌دهد

محققان ثابت کرده‌اند که استعمال دخانیات سبب کاهش خونرسانی به بافت‌های بدن از جمله دهان می‌شود. هنگامی که شما ارتودنسی انجام می‌دهید سیم‌ها و براکت‌هایی که به دندان‌های شما وصل شده‌اند نیاز دارند تا با جریان خون منظم به حرکت دندان‌ها و صاف و منظم شدن آن‌ها کمک کنند. زمانی که شما دخانیات مصرف می‌کنید جریان خون رسانی بافت دهان شما کم شده و حرکت دندان‌ها نیز کمتر از حالت عادی انجام خواهد شد، در این حالت روند و زمان ارتودنسی شما می‌تواند از حالت عادی بیشتر شود.

سیگار و ارتودنسی

استعمال دخانیات می‌تواند ابزارهای ارتودنسی شما را کدر و بد رنگ کند

سیگار می‌تواند روی ابزارهای ارتودنسی نیز تأثیر منفی بگذارد و رنگ آن‌ها را تغییر دهد. شاید هنگام استفاده از بریس‌های فلزی این موضوع را نفهمید اما هنگام استفاده از براکت‌های سرامیکی و نامرئی به زودی شاهد این موضوع خواهید بود. در واقع افرادی که از براکت‌های نامرئی استفاده می‌کنند قصد دارند کسی متوجه استفاده‌ی آن‌ها از ارتودنسی نشود. سیگار می‌تواند با تاثیرات منفی خود سبب زرد و بد رنگ شدن این ابزارها و نمایان شدن آن‌ها شود.

مصرف دخانیانت هنگام ارتودنسی بیماری‌های لثه را افزایش می‌دهد

همانطور قبلاً نیز به این نکته اشاره شد استعمال دخانیات خونرسانی را ضعیف می‌کند، علاوه بر این زمانی که تحت درمان ارتودنسی قرار می‌گیرید لثه‌ها نسبت به حالت عادی حساس‌تر می‌شوند. این روند می‌تواند سبب تغییر در بهبودی لثه‌ها شده و آن‌ها را تحت فشار بیشتری قرار دهد. تمام این عوامل دست به دست هم داده و سبب ترک خوردن، زخم شدن و خونریزی و بد رنگ شدن لثه و بوی بد دهان خواهند شد.

استعمال دخانیات و رابطه‌ی آن با لق شدن دندان‌ها حین ارتودنسی

مواد شیمیایی و سموم موجود در سیگار باعث می‌شود ما بین لثه‌ها حفره‌های زیادی به وجود آید. این حفره‌ها می‌تواند عفونت لثه‌ها را افزایش داده و سبب لق شدن دندان‌ها شود. فرقی ندارد شما با کدام روش ارتودنسی در حال درمان مشکلات دهان و دندان خود هستید، در صورتی که از سیگار و یا قلیان استفاده می‌کنید مطمئن باشید دیر یا زود به این مشکلات دچار خواهید شد. لق شدن دندان می‌تواند یکی از بزرگترین و بدترین مشکلاتی باشد که فرد حین ارتودنسی با آن مواجه خواهد شد.

آیا هنگام ارتودنسی می‌توان از سیگار استفاده کرد؟

این سوال اغلب افرادی است که از سیگار استفاده می‌کنند و می‌خواهند ارتودنسی نیز انجام دهند. درست است که از نظر فیزیکی مشکلی در کشیدن سیگار هنگام ارتودنسی وجود ندارد اما با توجه به مواردی که در بالا اشاره کردیم استعمال دخانیات می‌تواند نتیجه‌ی ارتودنسی ما را نابود کند و دندان‌های ما را بیشتر از قبل دچار مشکلات و بیماری‌ها کند.

آیا قلیان نیز برای ارتودنسی ضرر دارد؟

 همانطور که می دانید قلیان ساز و کاری شبیه سیگار دارد اما به مراتب بدتر از آن است و می‌تواند تاثیرات منفی‌تری روی دندان‌های شما در حالت عادی و یا هنگام ارتودنسی داشته باشد.

نتیجه‌ی نهایی

 فرقی نمی‌کند که شما تحت درمان ارتودنسی هستید یا خیر مطمئن باشید که استعمال دخانیات می‌تواند تاثیرات خیلی نامطلوب و بدی روی دندان‌های شما داشته باشد. اما اگر قصد انجام ارتودنسی دارید بهتر است بدانید با انتخاب ارتودنسی باید این موارد را کنار بگذارید چرا که این دو در کنار یکدیگر نه تنها نمی‌توانند مشکلات دهان و دندان شما را حل کنند بلکه علاوه بر به وجود آمدن مشکلات و بیماری‌های مختلف، ارتودنسی و زحمات شما را نیز نابود خواهند کرد. بهتر است اگر برای ارتودنسی اقدام می‌کنید مصرف دخانیات خود را قطع کنید.

مقالات پربازدید

روند درمان ارتودنسی به چه شکل است؟