علل تغییر رنگ لثه‌ها

لثه یک عضو حساس و مهم از اجزای دهان و دندان می‌باشد که هر گونه تغییر رنگ و مشکل در آن می‌تواند نشانگر یک نوع بیماری در دهان و دندان باشد. اغلب افراد دارای لثه‌هایی به رنگ صورتی ملایم هستند. در هر صورت که لثه دچار تغییر رنگ شود می‌توان نتیجه گرفت که در دهان، دندان و یا بدن‌مان مشکل خاصی وجود دارد. در این مطلب می‌خواهیم شما را با مشکلات و بیماری‌های لثه که بر اثر تغییر رنگ می‌توان آن‌ها را تشخیص داد، آشنا سازیم.

لثه چیست؟

لثه، بافت محکمی است که دندان‌ها و ریشه‌ی آن‌ها را احاطه کرده و علاوه بر اینکه دندان‌ها را در جای خود نگه می‌دارد، وظیفه‌ی نگهداری از ریشه‌ی دندان را نیز بر عهده دارد. دندان در قسمت ریشه، توسط لثه احاطه شده و آن را در مقابل مواد خوراکی که روزانه آن‌ها را مصرف می‌کنیم مواظبت خواهد کرد. هر گونه تغییر و یا ایجاد مشکل در لثه می‌تواند سبب بروز مشکلات بیشتری در دهان و دندان شود.

رنگ لثه‌ها

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم رنگ غالب لثه صورتی ملایم است که در برخی از افراد با رنگ پوست تیره نیز می‌تواند کمی تیره‌تر باشد در غیر این صورت هرگونه تغییر رنگ در لثه‌ها نشانه یک بیماری است که در ادامه‌ی مطلب به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. دقت داشته باشید برای تشخیص و درمان هرگونه تغییر رنگ در لثه‌هایتان بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید.

تغییر رنگ لثه‌ها بر اثرعوامل زیر می‌تواند رخ دهد:

• سیگار
  • استفاده از برخی داروها
  • کم خونی
  • برخی بیماری‌ها
  • شیوه‌ی زندگی
  • نور خورشید
  • تغییر ملانین‌ها
  • عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

لثه ‌های قهوه‌ای و تیره

لثه‌ها نیز مانند پوست و موی انسان دارای ملانین هستند که این ملانین‌ها بر اثر تغییراتی که در بدن ایجاد می‌شود می‌توانند افزایش یا کاهش یابند و رنگشان تغییر یابد .همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم برخی از افراد به علت داشتن رنگ پوست تیره دارای لثه‌های تیره رنگ هستند اما زمانی که لثه‌های شما از قبل به رنگ صورتی باشند و به مرور زمان تغییر رنگ پیدا کنند نشان از یک مشکل خاص است.

سیگار و نور خورشید یکی از عواملی هستند که موجب تحریک ملانین‌ها و افزایش آن‌ها می‌شوند، این عوامل به مرور زمان سبب تیره شدن لثه‌ها خواهند شد، البته نباید نگران این موضوع باشید. تغییر رنگ لثه‌ها به سبب این دو عامل نشان بیماری نیست و می‌توانید با مراجعه به دندانپزشک متخصص آن را درمان کنید.

لثه ‌های قرمز و ملتهب

داشتن لثه‌هایی پر رنگ و قرمز نشان از التهاب و عفونت لثه دارند، در این حالت ممکن است تمام نقاط لثه دچار این تغییر رنگ نشوند و تنها قسمتی از آن این مشکل را داشته باشد. در این حالت غذا خوردن و نوشیدن هر چيز گرم و سردی برای فرد دردناک خواهد بود و سبب بروز حساست دندان خواهد شد که بهتر است برای درمان آن به پزشک متخصص دندان مراجعه کند.

تغییر رنگ لثه‌ها

لثه‌ های زرد و نارنجی

زمانی که لثه‌های شما به خصوص در قسمتی که متصل به دندان است به رنگ زرد در می‌آید و به مرور زمان به سمت نارنجی سوق پیدا می‌کند نشان از تورم و وجود عفونت در لثه‌هاست. دقت کنید این مشکل می‌تواند لثه‌های شما را به مرور زمان دچار بیماری‌های مختلف کرده و آن را بسیار دردناک کند. توصیه می‌شود در این شرایط با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

لثه ‌های سفید

لثه‌های سفید نیز می‌توانند به علت عفونت‌های قارچی و ویروسی رخ دهند، در این حالت علاوه بر تغییر رنگ، شما شاهد زخم‌هایی در لثه‌های خود خواهید بود.

لثه‌ های خاکستری

وجود ضعف در سیستم ایمنی بدن، سیگار کشیدن، استرس و فشارهای عصبی می‌توانند موجب تغییر رنگ در لثه‌ها شده و آن‌ها را به رنگ خاکستری در بیاورند. علاوه بر این وجود عفونت در دهان نیز می‌تواند به تغییر رنگ لثه به رنگ خاکستری کمک کند، در این حالت توصیه می‌شود زودتر با پزشک متخصص مشورت گردد.

لثه‌ های کمرنگ

داشتن لثه‌هایی به رنگ صورتی بسیار کمرنگ نیز می‌توانند نشان از کم خونی در بدن باشد که می‌توان به راحتی آن را درمان کرد.

برای داشتن لثه‌های سالم بهتر است نکات زیر را مورد توجه قرار دهید:

• بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنید و حتماً از مسواک مناسب استفاده کنید
  • از نخ دندان و دهانشویه‌ی مناسب برای شستشوی دندان‌های خود استفاده کنید
  • بعد از مصرف غذا و نوشیدنی‌های شیرین دهان و دندان خود را شستشو دهید
  • به صورت مرتب به بهترین دندان پزشک متخصص مراجعه کنید و مشکلات دهان و دندان خود را مورد بررسی قرار دهید
  • از مصرف سیگار و دخانیات خودداری کنید
  • رژیم غذایی سالم داشته باشید
  • استرس و فشارهای عصبی را از خود دور کنید

نتیجه گیری

مهم‌ترین عاملی که می‌تواند سبب تغییر رنگ و افزایش شدت تغییر رنگ در لثه‌ها و دندان‌ها شود رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان و عدم استفاده نکردن از خمیر دندان، دهان شویه و نخ دندان است. هرگونه تغییر رنگ در لثه‌ها علاوه بر اینکه ظاهر ناخوشایندی برای دهان شما به وجود می‌آورد می‌تواند سبب بروز مشکلات بسیاری در دهان و دندان و بدن شما شود، به همین علت است که توصیه می‌شود هرگونه تغییر رنگ لثه‌ها را مورد توجه قرار داده و به پزشک متخصص دهان و دندان مراجعه کنید.