خمیردندان زغالی : بایدها و نبایدها

این روزها شبکه‌های اجتماعی پر از تبلیغات خمیردندان زغالی شده‌اند. یک محصول معجزه‌آمیز! تبلیغات محصولات زغالی محدود به خمیردندان نیست و ماسک‌ها و شامپوهای زغالی نیز به شدت تبلیغ می‌شوند.

به دلیل تمایل عمومی به سمت محصولات ارگانیک و طبیعی، محصولات زغالی نیز تبدیل به یکی از لوازم مراقبت‌های دندانی شده‌اند. این تبلیغات به حدی بالا گرفته است که شرکت‌های مهم خمیردندان مانند کرست و کلگیت نیز شروع به تولید خمیردندان زغالی کرده‌اند. در تبلیغات خمیردندان زغالی ، علاوه بر سفید‌کردن، گاهی به ترمیم مینای دندان‌ها و کاهش پوسیدگی دندان‌ها نیز اشاره می‌شود. اما آیا این موضوع حقیقت دارد؟

زغال فعال چیست؟

بیشتر ما با زغال به واسطه‌ی منقل و کباب‌پزی آشنا هستیم. اما ماده‌ی اصلی که در ساخت خمیردندان زغالی استفاده می‌شود، نوع خاصی از زغال است که به آن کربن فعال گفته می‌شود. کربن فعال یک ماده‌ی پودری است که به صورت طبیعی ساخته نمی‌شود. این ماده نتیجه‌ی انجام بعضی تغییرات روی زغال است. کربن فعال می‌تواند از چوب، پوسته‌ی نارگیل و زغال ساخته شود. وقتی که این مواد در معرض حرارت بالا قرار می‌گیرند، اکسید شده و به زغال فعال تبدیل می‌شوند. در این حالت، دیگر مانند زغال‌هایی نیستند که برای پخت و پز از آن استفاده می‌کنیم. به همین دلیل هیچ‌گاه نباید از زغال برای مصارف دندان، پوست و مو استفاده کرد.

خمیردندان زغالی
خمیردندان زغالی از زغال فعال ساخته می‌شود

زغال فعال چه کاری انجام می‌دهد؟

زغال فعال از قرن‌های متمادی برای اهداف خاصی استفاده شده است. در قرن 19، کربن فعال به عنوان روشی برای درمان مسمومیت با سموم استفاده شد و جان افراد زیادی را نجات داد. زغال فعال یک ماده‌ی بسیار جاذب است و قدرت جذب فراوانی دارد. به همین دلیل، در پزشکی برای درمان بیمارانی که سم مصرف کرده‌اند کاربرد داشته است. همچنین، در درمان مسمویت‌های دارویی نیز کاربرد دارد. همین خاصیت جذب برای استفاده از زغال فعال در خمیردندان‌ها استفاده شده است.

ادعاهای متعددی درباره‌ی کربن فعال وجود دارد. اما دلایل چندان محکمی برای عملکرد آن هنوز به دست نیامده است. تولید‌کنندگان خمیردندان زغالی ادعا می‌کنند که این خمیردندان‌ها می‌توانند باکتری، جرم . غذاهای باقی‌مانده روی دندان‌ها را به صورت موثرتری از بین ببرند. این کار منجر به داشتن دندان‌هایی تمیزتر، لبخندی زیباتر و بهداشت دهانی بیش‌تر می‌شود.

خمیردندان زغالی
خمیردندان زغالی می‌تواند مزایا و معایب مختلفی داشته باشد

نظر دندانپزشکان درباره‌ی خمیردندان‌های زغالی

به نظر می‌آید که دندانپزشکان متفق‌القول هستند که هنوز دلایل محکمی برای عملکرد بهتر خمیردندان زغالی وجود ندارد. یک پژوهش که در سال 2017 انجام شده است، نشان داد که دلایل و مستندات برای تاثیر بهتر و حتی ایمنی این خمیردندان‌ها کافی نیستند. پژوهشگرانی که این تحقیق را انجام داده‌اند، به دیگر پزشکان و دندانپزشکان توصیه کرده‌اند که بیماران خود را از خطرات احتمالی مصرف خمیردندان‌های زغالی قبل از به نتیجه رسیدن تحقیقات علمی آگاه کنند.

علی‌رغم در دسترس نبودن دلایل علمی قانع کننده برای مزایای ذکر شده خمیردندان زغالی، دندانپزشکان متعددی درباره‌ی خطرات استفاده از آن هشدار داده‌اند. زغال، حتی وقتی ذرات آن بسیار ریز است، به شدت زبر است و می‌تواند مینای دندان را خراش دهد. حتی در صورت استفاده، این کار نباید به صورت روزانه انجام گیرد.

ساییده شدن مینای دندان می‌تواند نتایجی جدی برای استحکام و حساسیت دندان‌ها به همراه داشته باشد. همچنین می‌تواند به جای سفیدتر کردن دندان‌ها، به تیره‌تر شدن رنگ آن‌ها بینجامد

ذرات زغال ممکن است بین دندان‌های شما گیر کرده و باعث ایجاد جرم‌های دندانی شوند. این موضوع به خصوص برای بزرگسالان که در خطر تضعیف دندان‌ها هستند، مهم‌تر می‌شود.

خطرات خمیردندان زغالی

خطر دیگر خمیردندان زغالی از دست دادن مزیت‌های خمیردندان‌های معمولی دیگر است که در خمیردندان زغالی وجود ندارند. برای غلبه بر این موضوع، باید مواد تشکیل دهنده‌ی خمیردندان زغالی توسط خریدار به دقت بررسی شود. ممکن است بر اساس نوع دندان‌های خود، نیازمند خمیردندان‌های دارای فلوراید یا خمیردندان‌های مخصوص دندان‌های حساس باشید و خمیردندان‌های زغالی نتوانند این خصوصیات را برای شما فراهم کنند. بسیاری از خمیردندان‌های زغالی، عاری از فلوراید هستند. ماده‌ای که مهم‌ترین قسمت خمیردندان برای جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها است. علت عدم استفاده از فلوراید در خمیردندان‌های زغالی این است که فلوراید در سطح دندان باقی می‌ماند و مانع از عملکرد سفیدکننده‌های دندان مانند ذرات کربن فعال می‌شود. همیشه در هنگام انتخاب و خرید خمیردندان زغالی، به ترکیبات و خطرات احتمالی استفاده از مواد مورد استفاده دقت کنید.

مساله‌ی مهم دیگر که دندانپزشک‌ها، ارتودنتیست‌ها و افراد تحت درمان ارتودنسی باید به آن توجه کنند، تاثیرات خمیردندان زغالی روی ترمیم‌های دندان مانند قسمت‌های پرشده و ونیر‌ها و همچنین براکت‌های ارتودنسی است. ونیر کامپوزیت و ابزارهای ارتودنسی می‌توانند در نتیجه‌ی سایش، تخریب شده و عملکرد خود را از دست بدهند.

خمیردندان زغالی و ارتودنسی
در طول درمان ارتودنسی به هیچ عنوان از خمیردندان زغالی استفاده نکنید

جمع بندی مزایا و معایب خمیردندان زغالی

در نهایت، هنوز مسیر طولانی‌تری برای اعتماد یا عدم اعتماد به خمیردندان زغالی باقی مانده است. بسیاری از افرادی که از این خمیردندان‌ها استفاده کرده‌اند، به شدت از نتایج استفاده از آن راضی بوده‌اند. همچنین تولید‌کننده‌های این  خمیردندان‌ها نیز به شدت در تبلیغ آن‌ها کوشش می‌کنند. اما اطلاعاتی که تاکنون در مورد این خمیردندان‌ها وجود دارد، باعث می‌شود تا به شما توصیه کنیم که در مصرف این نوع از خمیردندان‌ها جوانب احتیاط را در نظر بگیرید.

خمیردندان زغالی ، در صورت مصرف مداوم و بلندمدت، به دندان‌های شما ضربه می‌زنند. همچنین، شواهد محکمی از مزایای واقعی این خمیردندان‌ها روی سفیدی و بهداشت دندانی وجود ندارد. درحقیقت، استفاده از خمیردندان‌هایی که دارای فلوراید نیستند و سلامت آن‌ها توسط سازمان‌های استاندارد تضمین نشده است، می‌تواند یک عادت خطرناک بهداشتی باشد که منجر به تضعیف سلامت دهانی شما در بلندمدت می‌شود.

سایش مینای دندان
استفاده از خمیردندان زغالی می‌تواند باعث سایش مینای دندان‌ها شود

در نهایت

ضررهای ناشی از سایش مینای دندان و پوسیدگی دندان می‌تواند در آینده هزینه‌های مالی زیادی برای شما داشته باشد. مطمئنا این هزینه‌ها بیشتر از هزینه‌های جرم‌گیری و بلیچینگ حرفه‌ای دندان توسط دندانپزشک متخصص است. زمانی که روش‌های درمانی مطمئن‌تری برای زیبایی و سلامت شما وجود دارد، استفاده از راه‌های میان‌بر خطرناک چندان منطقی به نظر نمی‌رسد

اگرچه در حال حاضر خمیردندان زغالی و دیگر محصولات زغالی دیگر در شبکه‌های اجتماعی به وفور دیده شده و توجه زیادی را به خود جلب می‌کند، اما استفاده از آن‌ها تاثیر خیلی واضحی نسبت به روش‌های علمی و پیشرفته‌ی دیگر ندارد. اگر به دنبال سفید کردن دندان‌های خود هستید، بهترین روش مشورت با دندانپزشک متخصص است.

قبل از استفاده از هر گونه محصولات بهداشت دهان و دندان، با پزشک یا ارتودنتیست خود مشورت کنید. پزشک متخصص بهترین و مناسب‌ترین روش مورد نیاز را به شما اطلاع می‌دهد و کمک می‌کند در جهت داشتن لبخندی زیباتر و دندان‌های سفیدتر حرکت کنید.

برای اطلاع از هزینه ارتودنسی، مقاله هزینه ارتودنسی دندان در سال 99 را بخوانید
برای اطلاعات بیشتر در خصوص روش‌ها، زمان و انتخاب بهترین ارتودنتیست، به مقالات سایت مراجعه نمایید. برای ارتباط با ما می‌توانید از سایت، اکانت اینستاگرام و کانال تلگرام اقدام کنید.

مقالات پربازدید

روند درمان ارتودنسی به چه شکل است؟