تحلیل رفتن لثه‌ها

تحلیل رفتن لثه‌ها به پایین رفتن لثه گفته می‌شود که در نتیجه آن ریشه دندان نمایان و بین لثه و دندان شکافی به وجود می‌آید. باکتری‌هایی که باعث بیماری و پوسیدگی می‌شوند به راحتی در این حفره‌ها جمع می‌شوند. اگر روند تحلیل رفتن لثه درمان نشود، ممکن است ساختارهای بافتی و استخوانی حامی دندان‌ها آسیب جدی ببینند و دندان را از دست بدهید. در این مقاله به مشکل تحلیل رفتن لثه و علل آن می‌پردازیم.

تحلیل رقتن لثه
تحلیل رفتن لثه

لثه چیست؟

لثه‌ها، بافت‌های صورتی غنی از رگ‌های خونی هستند و از ریشه دندان محافظت می‌کنند. لثه‌ها به استخوان فک وصل می‌شوند.

تحلیل رفتن لثه چیست؟

تحلیل رفتن لثه یک مشکل شایع دندانپزشکی است. این بیماری در هر سنی مشاهده می‌شود. تحلیل رفتن لثه به تدریج صورت می‌گیرد به همین دلیل اکثر مردم متوجه نیستند که لثه‌هایشان از بین می‌روند. دلایل مختلفی برای تحلیل رفتن لثه وجود دارد و باید هرچه سریع‌تر علت آن بررسی و درمان شود.

علایم تحلیل رفتن لثه چیست؟

اولین علامت تحلیل رفتن لثه حساس شدن دندان‌ها و لثه است. علایم دیگر تحلیل رفتن لثه را می‌توان به شرح زیر ذکر کرد:

  • خونریزی لثه‌ها، هنگام مسواک زدن دندان‌ها
  • خونریزی هنگام خوردن غذاهای سفت (مانند سیب ، گلابی)
  • دندان‌ها بلندتر از حد طبیعی دیده می‌شوند
  • قرمز یا متورم شدن لثه‌ها
تحلیل لثه
تحلیل رفتن لثه

علت‌های تحلیل رفتن لثه چیست؟

بیماری‌های پریودنتال:

عفونت‌های ایجاد شده توسط باکتری‌های موجود در دهان باعث بیمار شدن لثه‌ها می‌شوند و بیماری لثه دلیل اصلی تحلیل رفتن لثه است.

اثرات ژنتیکی:

تحقیقات نشان می‌دهد که 30٪ از افراد جامعه بیشتر مستعد بیماری لثه هستند و علت آن ژنتیک است.

مسواک زدن نادرست و محکم :

اگر دندان‌های خود را بیش از حد محکم و یا اشتباه مسواک بزنید، می‌توانید ساختار محافظ دندان (مینای دندان) را از بین ببرید و  باعث تحلیل رفتن لثه‌ها شوید.

عدم مراقبت از دندان‌ها:

عواملی مانند مسواک نزدن، استفاده نکردن از دهانشویه آنتی باکتریال و نخ دندان احتمال مبتلا شدن به تحلیل رفتن لثه را چندین برابر می‌کند.

تغییرات هورمونی:

بارداری، شیردهی و یائسگی باعث نوسانات سطح هورمون‌ها در طول زندگی زنان می‌شوند و حساسیت‌های لثه بیشتر می‌شود. در این موارد، احتمال تحلیل رفتن لثه بیشتر می‌شود.

استعمال توتون و تنباکو:

استعمال دخانیات باعث افزایش میزان باکتری‌های موجود در روی دندان‌ها می‌شود و باعث بیماری لثه می‌شود و در نتیجه احتمال تحلیل رفتن لثه بیشتر می‌شود.

دندان قروچه و ساییدن دندان‌ها:

ممکن است در مواقعی مثل استرس فرد ناخودآگاه دندان‌هایش را محکم روی هم فشار دهد. فشردن دندان‌ها نیروی زیادی را بر دندان‌هایتان وارد می‌کند و باعث تحلیل رفتن لثه‌ها می‌شود.

دندان‌های کج و نامرتب:

اگر دندان‌ها به درستی کنار هم قرار نگیرند  فشار زیادی به دندان‌ها، لثه‌ها و استخوان فک وارد می‌شود و با گذشت زمان باعث تحلیل رفتن  لثه می‌شود. اگر مشکل لثه‌های شما ناشی از دندان‌های کج و نامرتب است، باید به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید و قبل از لق یا افتادن دندان، این بیماری درمان شود.

پیریسینگ لب یا زبان:

ممکن است تماس مداوم پیریسینگ لب و زبان با لثه باعث سایش و سوزش بافت لثه شود. اگر تحلیل رفتن لثه شما فقط در مناطقی كه در تماس با پیریسینگ هستند وجود دارد، بهتر است از پیریسینگ استفاده نکنید.

تحلیل رفتن لثه به علت پریسینگ
تحلیل رفتن لثه به علت پریسینگ

چگونه تحلیل لثه را درمان کنیم؟

درمان تحلیل لثه بر اساس شدت و میزان تحلیل رفتگی متفاوت است و باید علت آن بررسی شود و توسط یک متخصص درمان شود. تحلیل رفتگی خفیف لثه با تمیز کردن کامل ناحیه آسیب دیده، توسط دندانپزشک درمان می‌شود. در حین تمیز کردن منطقه آسیب دیده، باکتری‌های جمع شده در شکاف بین دندان و لثه از بین می‌روند. اگر تحلیل رفتن لثه عمیق باشد و باعث از دست دادن دندان شده باشد احتمال دارد برای درمان جراحی لثه انجام بگیرد.

چه کسانی بیشتر مستعد تحلیل رفتن لثه هستند؟

بر اساس تحقیقات، تحلیل رفتگی لثه در هر سنی مشاهده می‌شود. ولی بزرگسالان بیشتر در معرض این خطر هستند. تقریباً 88٪ از افرادی که بیشتر از 65 سال دارند حداقل یک دندانشان را بر اثر تحلیل رفتن لثه از دست داده‌اند.

افرادی که سیگار می‌کشند و دخانیات دیگر نیز استفاده می‌کنند، مستعد بیماری تحلیل رفتن لثه هستند. اگر در خانواده‌تان فردی سابقه تحلیل رفتگی لثه داشته باشد، باید احتیاط کند زیرا ژنتیک عامل مهمی در تحلیل رفتن لثه است. دیابت نیز می تواند خطر تحلیل رفتن لثه را افزایش دهد.

تحلیل رفتن لثه بر اثر استعمال دخانیات
تحلیل رفتن لثه بر اثر استعمال دخانیات

چگونه از تحلیل رفتن لثه جلوگیری کنیم؟

بهترین روش جلوگیری از بروز مشکلات لثه، مراقبت کامل و منظم از دندان‌ها است. هر روز دندان‌هایتان را مسواک بزنید و از دهانشویه و نخ دندان استفاده کنید. حداقل دو بار در سال برای کنترل وضعیت دندان‌هایتان به دندانپزشک متخصص خود مراجعه کنید. از مسواک مناسب استفاده کنید و از دندانپزشک خود بخواهید که روش صحیح مسواک زدن را به شما نشان دهد. روش های دیگر پیشگیری از این بیماری عبارتند از:

  • اگر از سیگار یا هر محصول تنباکو دیگری استفاده می‌کنید، فوراً آن را ترک کنید.
  • رژیم متعادل و سالم داشته باشید. به بهداشت دهان و دندان‌هایتان رسیدگی کنید و از آن غافل نشوید.
  • با مراقبت خوب از دندان‌های خود می توانید یک لبخند سالم برای همیشه داشته باشید.

برای اطلاع از هزینه ارتودنسی، مقاله هزینه ارتودنسی دندان در سال 99 را بخوانید
برای اطلاعات بیشتر در خصوص روش‌ها، زمان و انتخاب بهترین ارتودنتیست، به مقالات سایت مراجعه نمایید. برای ارتباط با ما می‌توانید از سایت، اکانت اینستاگرام و کانال تلگرام اقدام کنید.

مقالات پربازدید

روند درمان ارتودنسی به چه شکل است؟