آیا می‌توان فقط دندان‌های یک فک را ارتودنسی کرد؟

معمول‌ترین نوع ارتودنسی، براکت‌های سیمی هستند که روی تمام دندان‌ها نصب می‌شوند. اما، این تنها روش درمان نیست. امکان این وجود دارد که پزشک درمان را تنها روی یک فک شما انجام دهد. به عنوان مثال، اگر دندان‌های بالای شما صاف باشد، احتمالا نیازی به نصب براکت‌ها روی دندان‌های بالا نیست .

اگرچه در هنگام خندیدن و لبخندزدن دندان‌های پایین شما دیده نمی‌شود، اما کج بودن دندان‌های فک پایین شما در هنگام حرف زدن دیده می‌شوند. همچنین ممکن است کج بودن این دندان‌ها به سلامت کلی بدن شما نیز لطمه بزند.

ارتودنسی یک فک
بیمار نیازمند ارتودنسی روی یک فک

آیا تنها کار براکت‌ها صاف کردن دندان‌ها است؟

ممکن است فکر کنید که تنها کار براکت‌ها، صاف کردن دندان‌های شما است. اما، وظیفه‌ی براکت‌ها بیش‌تر از این است. یکی از بزرگ‌ترین مزایای براکت‌ها، تصحیح روش قرارگرفتن فک‌های شما روی هم است. ممکن است نامنظمی دندان‌های شما در حدی باشد که خودتان متوجه آن نشوید. اما دندان‌ها کج می‌تواند باعث ایجاد سایش دندان‌ها، اختلال عملکرد مفصل گیجگاهی و مشکل در جویدن غذاها شود.

انحراف در نحوه‌ی قرارگرفتن دندان‌ها روی هم، یکی از متداول‌ترین مشکلاتی است که باعث می‌شود علی‌رغم صاف بودن دندان‌های یک فک، درمان ارتودنسی روی هر دو فک توسط پزشک برای شما تجویز شود. براکت‌ها تنها برای زیبایی استفاده نمی‌شوند. دندان‌های کج معمولا نحوه‌ی قرارگرفتن دندان‌ها روی هم را تحت تاثیر قرار می‌دهند. ممکن است شما این مشکل را داشته باشید و حتی متوجه آن نیز نشوید.

هدف براکت‌ها چیست؟

هدف عمده‌ی براکت‌ها، نه تنها صاف کردن دندان‌ها، بلکه اطمینان از این قرارگرفتن صحیح آن‌ها روی هم و عملکرد صحیح دندان‌ها است. متخصص ارتودنسی به شما کمک می‌کند تا از نظر بهداشت دندانی، در ایده‌آل‌ترین و سالم‌ترین حالت قرار بگیرید. امکان انجام ارتودنسی تنها روی یک فک وجود دارد اما این کار تحت شرایط خاص و تنها پس از مشورت با پزشک و معاینه‌ی دندان‌ها شما اتفاق می‌افتد. پزشک پس از معاینه‌ی دندان‌ها، بهترین روش و استراتژی درمانی اختصاصی را برای شما تجویز می‌کند.

ارتودنسی یک فک
ارتودنسی روی یک فک

چه زمانی ارتودنسی روی یک فک قابل انجام نیست؟

اگر نحوه‌ی قرارگیری دندان‌های شما روی هم مشکل داشته باشد، انجام ارتودنسی روی یک فک، مشکل شما را شدیدتر خواهد کرد. با حرکت دندان‌ها، مشکلات انطباقی شدیدتری ظهور می‌کنند و دندان‌های شما دیگر نمی‌توانند عملکرد صحیح خود را انجام دهند.

ارتودنسی یک فک
ارتودنسی روی یک فک

دلیل تمایل مراجعان به انجام ارتودنسی روی یک فک چیست؟

یک دلیل تمایل مراجعان به انجام ارتودنسی روی یک فک، ظاهر دندان‌های شما در زمان استفاده از براکت‌ها است. این افراد از ظاهر صورت خود در زمان درمان ارتودنسی واهمه دارند. اما این ترس بی‌پایه است و با پیشرفت تکنولوژی، براکت‌های ارتودنسی نوین کوچک‌تر، ظریف‌تر و راحت‌تر از براکت‌های قدیمی هستند. همچنین، درمان‌های دیگری مانند استفاده از براکت‌های سرامیکی رنگ دندانی، ارتودنسی شفاف (اینویزالاین)، ارتودنسی بدون سیم و براکت‌های پشت دندانی (براکت‌های لینگوال) وجود دارند که زیبایی بیش‌تری نسبت به براکت‌های ارتودنسی فلزی و سنتی دارند.

ارتودنسی یک فک
براکت‌های سرامیکی رنگ دندانی برای داشتن چهره‌ای زیباتر

برای آشنایی بیش‌تر با روند درمان ارتودنسی ویدئوی یک دقیقه ای روند درمان ارتودنسی و برای آشنایی با روند درمان بیماران مطب، فیلم یک دقیقه ای روند درمان مراجعان را مشاهده کنید. (با کلیک روی واژه های آبی رنگ امکان مشاهده ویدئو برای شما فراهم شده است)

برای اطلاع از هزینه ارتودنسی، مقاله هزینه ارتودنسی دندان در سال 99 را بخوانید
برای اطلاعات بیشتر در خصوص روش‌ها، زمان و انتخاب بهترین ارتودنتیست، به مقالات سایت مراجعه نمایید. برای ارتباط با ما می‌توانید از سایت، اکانت اینستاگرام و کانال تلگرام اقدام کنید.

مقالات پربازدید

روند درمان ارتودنسی به چه شکل است؟