متخصص ارتودنسی – بهداشت دهانی در طی روند درمانی ارتودنسی و اهمیت آن

براکت‌ها و دیگر ابزارهای اصلاح‌کننده تاثیر به‌سزایی در سلامت دندانی و زیبایی لبخند شما دارند. اما، گاهی اوقات این ابزارها می‌توانند مانع از حفظ بهداشت دهان و دندان‌های شما نیز شوند.

عادت‌های غلط در زمان مسواک‌زدن و استفاده‌ی ناصحیح از نخ دندان می‌توانند باعث باقی‌ماندن طولانی مدت ذرات غذا در دهان و همچنین بین براکت‌های شما شوند. این پدیده باعث ایجاد بوی بد دهان و ایجاد جرم دندانی می‌شود که این مساله نیز در ادامه باعث ایجاد مشکلات بزرگ‌تری مانند پوسیدگی یا لثه‌های حساس و متورم می‌شود. عدم حفظ بهداشت دندانی نیز ممکن است پس از برداشتن براکت‌ها موجب ایجاد لکه‌های سفید روی دندان‌ها، ناشی از کاهش کلسیم یا شکستن مینای دندانی شود. اما، حفظ بهداشت دندانی و پیروی از نظمی دقیق در زمان درمان، منجر به نتایج بهتر درمان ارتودنسی و کمک به جلوگیری از درمان‌های آتی و بیش‌تر می‌شود. نکات بهداشتی زیر را جدی بگیرید تا دندان‌های شما از همیشه درخشان‌تر شوند

نکات مهم مسواک زدن

بهداشت ارتودنسی
مسواک بین دندانی

مسواک زدن باید چه مدت طول بکشد؟

زمانی که براکت‌ ارتودنسی روی دندان‌های شما نصب نشده است، میانگین زمان مناسب برای مسواک‌زدن حداقل 2 دقیقه است. اما زمانی که براکت دارید، باید توجه ویژه‌ای به ذرات غذای باقی‌مانده در بین دندان‌های خود داشته باشید. این کار زمان مناسب را تا 5 دقیقه افزایش می‌دهد.

هر چند وقت یک بار باید مسواک بزنم؟

اگر روی دندان‌های خود براکت دارید یا تصمیم به شروع درمان ارتودنسی گرفته‌اید، 2 بار مسواک‌زدن در روز به شما پیشنهاد می‌شود. یک بار صبح بعد از صرف صبحانه و یک بار شب پس از شام و قبل خواب. همچنین، تمیز کردن دندان‌ها پس از وعده‌ی ناهار که باعث گیرکردن ذرات غذا در بین دندان‌های شما می‌شود، پیشنهاد می‌گردد.

روش‌های جایگزین مسواک‌زدن

زمانی که خارج از خانه هستید، مثلا در زمان مسافرت یا مهمانی، در صورت امکان خمیردندان و مسواک بین‌دندانی خود را نیز همراه داشته باشید. اگر نمی‌توانید دندان‌های خود را تمیز کنید، حتما دهان خود را چند بار بشویید تا ذرات غذا تا حد ممکن از بین دندان‌ها خارج شوند.

لثه‌های خود را فراموش نکنید!

در زمان مسواک زدن، به لثه‌های خود نیز توجه داشته باشید. اگر ذرات غذا در فاصله‌ی بین دندان و لثه‌ها قرار بگیرند، باکتری‌هایی تولید می‌شوند که می‌توانند منجر به تورم و ایجاد حساسیت در لثه‌های شما و حتی خونریزی گردند. تمیزکردن خط تماس لثه و دندان در زمان داشتن براکت‌ها سخت‌تر می‌شود. پس توجه بیش‌تری به این نقاط داشته باشید.

کشیدن نخ دندان

نخ دندان ارتودنسی
نخ دندان ارتودنسی

معمولا در زمان درمان ارتودنسی، استفاده از نخ دندان به دلیل سخت‌تر شدن این کار، فراموش می‌شود یا مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد. نکات زیر می‌توانند در حفظ بهداشت دهان توسط نخ دندان کمک‌کننده باشند:

نخ دندان صحیحی انتخاب کنید

مطمئن شوید که نخ دندان مورد استفاده‌ی شما، از نوع موم‌دار یا نخ دندان مخصوص ارتودنسی باشد. نخ دندان معمولی بدون موم، به براکت‌ها گیر کرده و پاره می‌شوند. نخ دندان مناسب را با توصیه‌ی ارتودنتیست خود انتخاب کنید.

صرفه‌جویی نکنید!

مطمئن شوید که مقدار نخ دندانی که برای مصرف خود جدا می‌کنید، به اندازه‌ای باشد که به راحتی دور دو انگشت شما پیچیده شود. استفاده از نخ دندان با طول حداقل cm 40 برای این کار مناسب است

روش کشیدن صحیح نخ دندان را از پزشک خود یاد بگیرید

روش صحیح استفاده از نخ دندان، ابتدا کشیدن آن زیر سیم ارتودنسی و تمیزکردن فضای بین سیم و دندان‌ها است. سپس، نخ دندان را بین دندان‌های خود بکشید. این کار را برای تمام دندان‌های خود تکرار کنید تا نتیجه‌ی مطلوبی به دست آید.

در طی هر نوع درمان ارتودنسی، باید چک‌آپ‌های دوره‌ای منظمی داشته باشید. این کار را جدی بگیرید تا از هرگونه مشکلات بعدی و حفظ بهداشت دندانی خود مطمئن شوید. اگر سوال دیگری درباره‌ی ارتودنسی دارید یا خود را نیازمند درمان ارتودنسی می‌دانید، با ما تماس بگیرید تا تاریخ اولین جلسه‌ی معاینه‌ی دندان‌های شما مشخص شود!

برای آشنایی بیش‌تر با روند درمان ارتودنسی ویدئوی یک دقیقه ای روند درمان ارتودنسی و برای آشنایی با روند درمان بیماران مطب، فیلم یک دقیقه ای روند درمان مراجعان را مشاهده کنید. (با کلیک روی واژه های آبی رنگ امکان مشاهده ویدئو برای شما فراهم شده است)

برای اطلاع از هزینه ارتودنسی، مقاله هزینه ارتودنسی دندان در سال 99 را بخوانید
برای اطلاعات بیشتر در خصوص روش‌ها، زمان و انتخاب بهترین ارتودنتیست، به مقالات سایت مراجعه نمایید. برای ارتباط با ما می‌توانید از سایت، اکانت اینستاگرام و کانال تلگرام اقدام کنید.

از نقشه زیر در گوگل مپ بهترین مسیر جهت رسیدن به مطب ما را ببینید.


مقالات پربازدید

روند درمان ارتودنسی به چه شکل است؟