ارتودنسی یا اورتودنسی؟

اُرتودُنسی یکی از رشته‌های تخصصی دندان‌پزشکی است. این کلمه مرکب است از دو واژه‌ی لاتین “ارتو” به معنای “راست” و “درست” و واژه‌ی “ادوس” یا مشتق آن “دنس” به معنای “دندان”

املا و تلفظ صحیح این واژه به شکل ارتودنسی (اُ تُ دِ) و به معنی اصلاح بی‌نظمی‌های دندان و همچنین شاخه‌ای از دندان‌پزشکی است که به پیش‌گیری و اصلاح بی‌نظمی‌های دندان می‌پردازد.

ارتودنسی چیست؟

ارتودنسی یکی از مهم‌ترین رشته‌های تخصصی دندانپزشکی است. کار ارتودنسی بیشتر تصحیح مال‌اکلوژن یا جفت‌شدن نامناسب دندان ها است. این امر می‌تواند ناشی از موقعیت نادرست دندان ها یا دو فک نسبت به هم باشد، یا ممکن است درجاتی از هر دو مشکل در یک فرد موجود باشد. ناهنجاری ها‌ی دندانی می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. به عنوان مثال، ناهنجاری و بدشکلی می‌تواند به دلیل کوچک‌بودن فک بیمار، محیط برای جا شدن دندان ها کم باشد و دندان‌ها حالت بدی به خود بگیرند. همچنین ممکن است خود دندان‌ها به دلایل مختلف کج باشند که ارتودنسی به تصحیح این اختلالات می‌پردازد. درمان‌های ارتودنسی ممکن است تنها بر تصحیح موقعیت دندان‌ها یا تغییر الگو و جهت رشد دو فک (درمان‌های ارتوپدیک) متمرکز باشد.

از جنبه‌ی دیگری نیز می‌توان درمان‌های ارتودنسی را به درمان با دستگاه‌های ثابت و متحرک تقسیم کرد. دستگاه‌های ثابت دستگاه‌هایی هستند که در طول درمان نیازی به خارج‌نمودن آن‌ها از دهان توسط بیمار وجود ندارد و اجزای اصلی تشکیل دهنده‌ی آن‌ها براکت و سیم است.

براکت‌های ارتودنسی

براکت‌ها همان اجزای کوچکی هستند که توسط چسب خاصی به دندان چسبانده می‌شوند. در بین مردم از اصطلاح سیم کشی دندان یا سیم بستن به دندان هم برای اشاره به این عمل استفاده می‌شود. دستگاه‌های متحرک انواع مختلفی دارند که بیمار می‌تواند با مشورت پزشک خود، بهترین نوع آن را برای درمان خود انتخاب کند. دستگاه‌های متحرک را می‌توان در طول درمان از دهان خارج کرد. البته، این خارج نمودن بنا به تجویز ارتودنتیست محدود به زمان‌های کوتاهی مانند زمان غذاخوردن یا مسواک زدن است. این نوع دستگاه‌ها در بین مردم به “پلاک” مشهورند.

هر چند معنای لغوی این کلمه به دندان اشاره دارد اما حوزه‌ی فعالیت این رشته تنها مرتبط با دندان نیست و به استخوان‌های فک و بافت نرم دهان نیز مرتبط است. به عبارتی، هرگونه ناهماهنگی مرتبط با هریک از اجزای فوق با درمان‌های ارتودنسی توسط متخصص ارتودنسی قابل درمان است.

ارتودنسی شامل درمان و کنترل جنبه‌های مختلف رشد صورت (ارتوپدی دندان مصنوعی) و شکل و رشد فک نیز است. متخصص ارتودنسی، ارتودنتیست نامیده می‌شود. ارتودنسی علم تشخیص و درمان دندان‌های نامرتب و ناهماهنگی استخوان فک است.در واقع ارتودنسی؛ روشی درمانی برای ردیف و مرتب‌کردن دندان‌هاست، دندان‌هایی که به صورت نامرتب رشد نموده‌اند و ظاهر فرد را نازیبا کرده و در ادامه اعتماد به نفس افراد را خدشه دار می‌کنند.

برای آشنایی بیش‌تر با روند درمان ارتودنسی ویدئوی یک دقیقه ای روند درمان ارتودنسی و برای آشنایی با روند درمان بیماران مطب، فیلم یک دقیقه ای روند درمان مراجعان را مشاهده کنید. (با کلیک روی واژه های آبی رنگ امکان مشاهده ویدئو برای شما فراهم شده است)

برای اطلاع از هزینه ارتودنسی، مقاله هزینه ارتودنسی دندان در سال 99 را بخوانید
برای اطلاعات بیشتر در خصوص روش‌ها، زمان و انتخاب بهترین ارتودنتیست، به مقالات سایت مراجعه نمایید. برای ارتباط با ما می‌توانید از سایت، اکانت اینستاگرام و کانال تلگرام اقدام کنید.

مقالات پربازدید

روند درمان ارتودنسی به چه شکل است؟