قهوه ، و تمیزکردن لکه‌ی آن از روی دندان

یکی از متداول‌ترین دلایل بدرنگ شدن دندان‌ها، لکه‌ی قهوه است. اگرچه بلافاصله پس از نوشیدن قهوه دندان‌های شما بدرنگ نمی‌شوند، اما دندان‌های افرادی که به صورت مرتب قهوه مصرف می‌کنند بعد از گذشت زمانی شروع به تغییر رنگ می‌کند. پس از شروع ایجاد این لکه‌ها، از بین بردن آن‌ها بسیار سخت می‌شود. بهترین روش مقابله با این لکه‌ها، در وهله‌ی اول جلوگیری از ایجاد آن‌ها است. در این مقاله، 5 روش برای جلوگیری از ایجاد لکه‌ی قهوه روی دندان‌های شما ارائه می‌شود.

به قهوه‌ی خود شیر اضافه کنید

رنگ قهوه‌ی مصرفی شما، تاثیر زیادی روی تاثیر آن در ایجاد بدرنگی دندان‌های شما دارد. زمانی که به قهوه‌ی خود شیر اضافه می‌کنید، رنگ آن کم‌تر می‌شود و در نتیجه دندان‌های شما مقاومت بیش‌تری در برابر اسید قهوه پیدا می‌کنند. همچنین، شیر دارای پروتئین‌های زیادی است که به پلی‌فنول‌های قهوه می‌چسبند و از چسبیدن آن‌ها به دندان‌های شما جلوگیری می‌کند. درنتیجه، پلی‌فنول‌ها بدون درگیری با دندان‌های شما، مصرف می‌شوند و هضم می‌شوند. بسیار مهم است بدانید که فقط شیر حیوانات قادر به انجام این کار است. شیرهای گیاهی مانند شیر سویا، پروتئین‌های این‌چنینی ندارند و نمی‌توانند دندان‌های شما را در برابر لکه‌دار شدن محافظت کنند. بسیاری بر این باور هستند که هرچه مقدار چربی شیر شما بیش‌تر باشد، قدرت محافظت آن بیش‌تر می‌شود.

لکه قهوه روی دندان
لکه‌ی قهوه روی دندان

نحوه‌ی مصرف خود را تغییر دهید

قهوه‌ای که مصرف می‌کنید، اگر با دندان‌های شما تماس نداشته باشد، نمی‌تواند باعث ایجاد بدرنگی شود. ممکن است فکر کنید که در حال مصرف عادی تماسی بین قهوه و دندان‌های شما اتفاق نمی‌افتد. اما اگر آن را از فنجان می‌نوشید، باید بدانید که در این حالت قبل از بلعیده شدن، از روی دندان‌های شما و به خصوص دندان‌های جلویی عبور می‌کند. مصرف قهوه با نی روش خوبی برای جلوگیری از تماس مستقیم قهوه و دندان‌های شما است. در این حالت امکان تماس با دندان‌ها را ندارند و در نتیجه، نمی‌توانند باعث ایجاد لکه‌های زرد و قهوه‌ای ‌رنگ شوند. ممکن است در ابتدای تغییر نحوه‌ی مصرف، نوشیدن قهوه با نی مقداری عجیب باشد، اما اگر می‌خواهید از دندان‌های خود محافظت کنید، استفاده از نی یک روش بسیار موثر به شمار می‌رود.

قهوه‌هایی با مقدار کافئین کم‌تر مصرف کنید

کافئین یکی از اصلی‌ترین دلایل تمایل شما به مصرف روزانه‌ی قهوه است. اما همین مقدار کافئین موجود در قهوه است که تعیین می‌کند چه مقدار لکه روی دندان‌های شما ایجاد شود. قهوه‌های با کافئین کم‌تر یا بدون کافئین، لکه‌های کم‌تری روی دندان‌های شما ایجاد می‌کنند. درنتیجه، اگر قهوه‌ای انتخاب کنید که کافئین کم‌تری نسبت به قهوه‌های معمول داشته باشد، از مقدار زیادی از لکه‌های قهوه خلاصی می‌یابید. میزان کافئین قهوه ارتباط مستقیمی با میزان پلی‌فنول‌های موجود در آن دارد و در نتیجه، هرچه مقدار کافئین آن کم‌تر باشد، مقدار پلی‌فنول‌های آن نیز کم‌تر است و تاثیر کم‌تری روی دندان‌های شما دارد.

لکه قهوه روی دندان
تاثیر قهوه روی دندان

مسواک بهتری انتخاب کنید و پس از مصرف قهوه مسواک بزنید

یکی از بهترین راهکارهای جلوگیری از ایجاد لکه‌ی قهوه، شستن باقی‌مانده‌های آن قبل از ایجاد لکه‌ی دائمی روی دندان‌ها است. این کار را می‌توانید با مسواک‌زدن پس از مصرف قهوه انجام دهید. اگر امکان انجام آن را ندارید، به جای آن با مقدار اندکی آب یا شیر دهان خود را تمیز کنید. شستن دهان با آب یا شیر مقدار زیادی از پسماند‌های قهوه را از روی دندان‌های شما می‌شوید. دندان‌های خود را یک ساعت پس از نوشیدن قهوه مسواک بزنید. برای مسواک زدن از یک مسواک با پرزهای سفت استفاده کنید و باقیمانده‌ی قهوه‌ی روی دندان‌های خود را پاک کنید. اما دلیل این وقفه‌ی یک ساعته چیست؟ اسید موجود در قهوه می‌تواند مینای دندان‌های شما را نرم کند. اگر بلافاصله پس از مصرف قهوه مسواک بزنید، در حقیقت مینای دندان‌های خود را می‌شویید! برای اطلاع از بهترین زمان مسواک‌زدن، با دندانپزشک یا ارتودنتیست متخصص خود مشورت کنید.

دندان‌های خود را به صورت تخصصی جرم‌گیری کنید

جرم‌گیری تخصصی دندان‌ها همیشه موثرتر از روش‌های خانگی جرم‌گیری و استفاده از خمیردندان‌های جرم‌گیری است. حتی اگر دندان‌های شما لکه‌دار نیستند، جرم‌گیری مرتب دندان‌ها توسط متخصص می‌تواند به حفظ زیبایی دندان‌های شما کمک کند. درمان‌هایی که پزشکان متخصصان به شما ارائه می‌دهند، دوام بیش‌تری دارند و پس از انجام آن‌ها دندان‌های شما مدت بیش‌تری سفید باقی می‌مانند. به این معنی که اگر دندان‌های شما در حال حاضر لکه‌دار است، سفیدکردن تخصصی آن‌ها می‌تواند از ایجاد لکه‌های جدید جلوگیری کند. به خاطر داشته باشید که سفید‌کردن مکرر دندان‌ها مضر است و لایه‌ی محافظ طبیعی دندان را از بین می‌برد. استفاده از خدمات تخصصی جرم‌گیری دندان‌ها در ترکیب با روش‌های دیگر ارائه شده بهترین نتیجه و محافظت در برابر لکه‌های قهوه را برای شما به ارمغان می‌آورد.

برای اطلاع از هزینه ارتودنسی، مقاله هزینه ارتودنسی دندان در سال 99 را بخوانید
برای اطلاعات بیشتر در خصوص روش‌ها، زمان و انتخاب بهترین ارتودنتیست، به مقالات سایت مراجعه نمایید. برای ارتباط با ما می‌توانید از سایت، اکانت اینستاگرام و کانال تلگرام اقدام کنید.

مقالات پربازدید

روند درمان ارتودنسی به چه شکل است؟