تنظیم و سفت‌کردن براکت‌‎ها

اگر در روزهای آینده برای اولین جلسه‌ی درمانی ارتودنسی پس از نصب ابزارهای ارتودنسی مراجعه خواهید کرد، ممکن است اندکی هراس داشته باشید. علت این است که نمی‌دانید در مطب پزشک چه اتفاقی انتظار شما را می‌کشد. همچنین ممکن است فکر کنید که در مرحله‌ی تنظیم و سفت کردن براکت‌ها، درد زیادی را تحمل خواهید کرد. اما آگاهی نصف راه تمام مبارزات است! در این مقاله به شما خواهیم گفت در جلسات ارتودنسی چه اتفاقی برای شما خواهد افتاد!

چرا پزشک براکت‌های شما را سفت می‌کند؟

هدف استفاده از براکت‌ها، صاف کردن دندان‌های کج و کمک به تصحیح مکان دندان‌ها است. براکت‌ها و سیم ارتودنسی روی دندان‌ فشار وارد می‌کنند و با آغاز تولید مجدد سلول‌ها، دندان‌ و سیستم حفاظت‌کننده از آن‌ها به مکان‌ جدید خود حرکت می‌کند. معمولا حرکت دادن دندان‌ها زمان زیادی طول می‌کشد. درنتیجه، باید براکت‌ها را در زمانی به نسبت طولانی استفاده کنید. همچنین در طی این دوره، به صورت معمول، ماهانه به پزشک مراجعه می‌کنید. توجه داشته باشید که این ویزیت منظم را فراموش نکنید.

امکان دارد پزشک برای درمان شما از سیم‌های فعال‌شونده با حرارت نیز استفاده کند. این سیم‌ها زمانی که دمای پایینی داشته باشند، نرم و پلاستیکی هستند ولی با افزایش دما، سفت‌تر می‌شوند. پزشک این سیم‌ها را زمانی که سرد هستند روی دندان‌ها شما نصب می‌کند. حرارت داخلی دهان، سیم‌ها را سفت‌تر می‌کند. اگر از این سیم‌ها استفاده کنید، نیازی به سفت‌کردن مرتب سیم‌ها نخواهید داشت. در این حالت، جلسات ویزیت کم‌تری نیاز خواهید داشت که در آن‌ها نیز تنها تنظیمات اندکی توسط پزشک متخصص ارتودنسی روی سیم‌ها اعمال می‌شود. گاهی اوقات نیز سیم‌های قدیمی با سیم‌های جدید جایگزین می‌شوند که بزرگ‌تر یا سفت‌تر هستند. این موضوع به تشخیص پزشک شما بستگی دارد.

تنظیم براکت‌‎ها
تنظیم براکت‌های ارتودنسی

از جلسه‌ی ویزیت دوم چه انتظاری داشته باشیم؟

در زمان استفاده از براکت‌ها، به تشخیص دندانپزشک متخصص ارتودنسی، هر 4 تا 6 هفته یک بار باید پزشک خود را ملاقات کنید. در زمان ویزیت، دکتر دندانپزشک براکت‌ها را سفت‌تر کرده و آن‌ها را تنظیم می‌کند. اگرچه این فرآیند به نظر دردناک می‌آید، اما دردی که پس از این جلسه با آن مواجه خواهید شد، بسیار کم‌تر از آن چه است که تصور می‌کنید.

تنظیم کردن براکت‌های ارتودنسی شامل مراحل زیر است:

  • برداشتن باند‌های لاستیکی که “الاستیک” نامیده می‌شوند. این الاستیک‌ها، براکت‌ها را به سیم ارتودنسی وصل می‌کنند
  • برداشتن سیم ارتودنسی
  • بررسی دندان‌ها و مکان قرارگیری آن‌ها توسط دکتر ارتودنسی. در این مرحله، اگربه سیم‌های جدیدی نیاز داشته باشید، دکتر شما را باخبر خواهد کرد.
  • در نهایت، سیم ارتودنسی قبلی یا جدید رو براکت‌ها نصب شده و الاستیک‌های جدید برای نگه‌داشتن سیم ارتودنسی جای‌گذاری می‌شوند.
تنظیم براکت‌‎ها
تنظیم براکت‌های ارتودنسی

اگر اولین بار است که براکت‌های خود را سفت‌تر می‌کنید، تنها در مرحله‌ی چهارم فرآیند فوق احساس اندکی ناراحتی خواهید کرد. در ویزیت‌های بعدی، میزان ناراحتی ناشی از فشار اعمالی کم‌تر و کم‌تر خواهد شد. توجه کنید اگر احساس می‌کنید که انتهای سیم‌ها به قسمت داخلی گونه و دهان شما برخورد می‌کند، حتما پزشک خود را از این موضوع مطلع سازید. این مساله به سادگی قابل برطرف‌کردن است. اگر پس از مراجعه به منزل این حس را داشتید، با پزشک خود تماس بگیرید و در اولین فرصت به پزشک ارتودنسی خود مراجعه کنید. پزشک سیم ارتودنسی شما را کوتاه‌تر کرده و از ایجاد آسیب به محیط دهانی شما جلوگیری می‌کند.

مواجهه با درد و ناراحتی

اگر پس از سفت کردن براکت‌ها احساس درد کنید، استفاده از داروهای مسکن مانند ایبوبروفن یا استامینوفن طبق تجویز پزشک مشکلی ندارد اما نباید این استفاده طولانی‌مدت شود. همچنین، مصرف غذاهای نرم در روزهای آغازین درمان ارتودنسی به شما پیشنهاد می‌شود. به عنوان مثال، سیب‌زمینی آب‌پز له شده و سوپ.

تنظیم براکت‌‎ها
تنظیم براکت‌های ارتودنسی

نکات درمانی دیگر برای مواجهه با ناراحتی و درد احتمالی ارتودنسی شامل نوشیدن آب سرد یا استفاده از بسته‌های سرمازا روی ناحیه‌ی درد برای بی‌حس کردن آن منطقه است. این کار باعث کاهش درد و جلوگیری از ایجاد التهاب در سطح داخلی دهان و گونه‌ی شما می‌شود.

بعضی از افراد در زمان ایجاد جراحت‌های دیگر مانند جراحت‌های ناشی از ورزش، تمایل به استفاده از بسته‌های گرمازا دارند. اگر از این دسته افراد هستید، می‌توانید با احتیاط از حرارت غیرمستقیم برای بهبود خود استفاده کنید. مراقب باشید که حتما بین منبع گرما و پوست خود از پارچه‌ی محافظی استفاده کنید تا بدن خود را نسوزانید. همچنین، غرغره‌کردن آب نمک گرم نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد. از داروهای بی‌حسی موضعی مخصوص دهان نیز می‌توان برای از بین بردن درد استفاده کرد. برای استفاده از این داروها، آن‌ها را به صورت مستقیم روی دندان و لثه‌ای که دردناک شده است اعمال کنید. پس از روز اول، بدن شما شروع به وفق دادن خود با شرایط جدید می‌کند و احساس بهتری خواهید داشت. طی چند روز، تمام درد و احساس ناراحتی از بین می‌رود.

آیا این درد در هر بار تنظیم تکرار خواهد شد؟

ممکن است فکر کنید که هر ماه این روند را مجددا طی خواهید کرد اما این گونه نیست. همیشه به نتایج درمان ارتودنسی و لبخند زیبایی که به دست خواهید آورد فکر کنید. به خاطر داشته باشید که یک لبخند زیبا که اعتماد به نفس شما را بهبود خواهد بخشید، ارزش تحمل مقداری ناراحتی را دارد. پس از اتمام ارتودنسی، دیگر نیازی نخواهید داشت لبخند خود را پنهان کنید و با دهان بسته بخندید. دیگر با نگاه کردن به عکس‌های خود خجالت‌زده نمی‌شوید. صبور باشید و به پزشک ارتودنتیست خود اعتماد کنید. یک لبخند زیبا، همیشه عامل مهم موفقیت است!

تنظیم براکت‌‎ها
تنظیم براکت‌های ارتودنسی

جمع بندی

معمولا براکت‌ها به مدت یک و نیم سال استفاده می شوند اما این زمان برای افراد مختلف، متفاوت است. زمان اتمام درمان ارتودنسی وابسته به نحوه‌ی پاسخ دندان‌های شما به فشار براکت‌ها است. حفظ بهداشت دهانی در زمان استفاده از براکت‌ها، عامل تعیین کننده‌ای در طول درمان شما است. با پیروی دقیق از دستورالعمل‌های پزشک متخصص ارتودنسی، طول درمان شما کوتاه‌تر شده و دندان‌هایی صاف‌تر و لبخندی زیباتر خواهید داشت.

نحوه‌ی واکنش مراجعان مختلف به فشار ناشی از سفت‌کردن براکت‌ها متفاوت است. حتی ممکن است پس از سفت کردن براکت‌ها متوجه آن نیز نشوید. بعضی مراجعان نیز در روزهای اول پس از سفت کردن براکت‌ها احساس درد می‌کنند. همیشه به صدای بدن خود توجه داشته باشید! شما می‌دانید که چه چیزی برای بدن شما عادی و چه چیزی غیرعادی است. هیچ گاه نباید درد زیادی متحمل شوید و همچنین سیم ارتودنسی نیز نباید هیچ‌گاه به قسمت داخلی گونه و دهان شما برخورد کند. اگر چنین حالت‌هایی را تجربه می‌کنید، باید با دکتر ارتودنسی خود تماس بگیرید. این باور که برای داشتن لبخندی زیبا باید متحمل درد شوید درست نیست. همیشه حفظ سلامت خود را در اولویت قرار دهید.

برای آشنایی بیش‌تر با روند درمان ارتودنسی ویدئوی یک دقیقه ای روند درمان ارتودنسی و برای آشنایی با روند درمان بیماران مطب، فیلم یک دقیقه ای روند درمان مراجعان را مشاهده کنید. (با کلیک روی واژه های آبی رنگ امکان مشاهده ویدئو برای شما فراهم شده است)

برای اطلاع از هزینه ارتودنسی، مقاله هزینه ارتودنسی دندان در سال 99 را بخوانید
برای اطلاعات بیشتر در خصوص روش‌ها، زمان و انتخاب بهترین ارتودنتیست، به مقالات سایت مراجعه نمایید. برای ارتباط با ما می‌توانید از سایت، اکانت اینستاگرام و کانال تلگرام اقدام کنید.

مقالات پربازدید

روند درمان ارتودنسی به چه شکل است؟