ارتودنسی رنگ دندانی: براکت‌های سرامیکی

براکت‌های سرامیکی مشابه براکت‌های فلزی هستند ولی به جای رنگ خاکستری و نقره‌ای براکت‌های فلزی، شفاف و یا به رنگ دندان هستند. این براکت‌ها به خاطر رنگ یکسان با رنگ دندان، کم‌تر روی دندان‌ها جلب توجه می‌کنند به همین خاطر اقبال عمومی به این براکت‌ها بیش‌تر است. اگر نگران ظاهر براکت‌ها هستید و فکر می‌کنید که با استفاده از براکت‌های فلزی احساس عدم اعتماد به نفس خواهید کرد، می‌توانید با مشورت پزشک خود از این براکت‌ها استفاده کنید. این بزرگ‌ترین مزیت براکت‌های سرامیکی است.

اگر می‌خواهید با براکت‌های سرامیکی و تفاوت‌های آن با براکت‌های فلزی سنتی از منظر نتیجه، هزینه و شکل ظاهری آن‌ها آشنا شوید با ما همراه باشید.

ارتودنسی رنگ دندانی سرامیکی
براکت‌های ارتونسی فلزی (بالا) و براکت‌های سرامیکی رنگ دندانی (پایین)

مزایای براکت‌های سرامیکی

  • براکت‌های سرامیکی کم‌تر از براکت های فلزی جلب توجه می کنند. مواد سازنده براکت های سرامیکی بی رنگ یا به رنگ دندان هستند.
  • روند درمان نسبت به ارتودنسی شفاف سریع‌تر است. زمان درمان با براکت های سرامیکی به صورت معمول 18 تا 36 ماه است در حالی که براکت‌های شفاف طول درمان طولانی تری دارد، البته به خاطر داشته باشید که روش درمان با براکت های شفاف (ارتودنسی نامرئی) تنها در موارد خفیف ارتودنسی و در افرادی که بی‌نظمی دندان‌های آن‌ها بیش‌ از حد نیست، کاربرد دارند. تشخیص اولویت درمانی، توسط پزشک متخصص ارتودنسی و با مشورت با مراجعان انجام می‌گیرد.
  • براکت های فلزی تنها به رنگ خاکستری تولید می‌شوند. اما براکت های سرامیکی در طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها وجود دارند. این موضوع سبب می‌شود پزشک براکت‌هایی را برای شما انتخاب کند که نزدیک به رنگ کنونی دندان‌های شما باشد.
  • براکت‌های سرامیکی تاثیری روی حس چشایی ندارند. براکت‌های فلزی در هفته‌های اول درمان، باعث تغییر مزه‌ی غذاها و احساس طعم فلزی اندکی می‌شوند. اما این مساله در براکت‌های سرامیکی اتفاق نمی‌افتد زیرا این براکت‌ها کاملا خنثی هستند و هیچ واکنشی با غذاهای شما نمی‌دهند.
ارتودنسی رنگ دندانی سرامیکی
ارتودنسی نامرئی

معایب براکت‌های سرامیکی

  • براکت‌های سرامیکی گران‌تر از براکت‌های فلزی هستند. قیمت این براکت‌ها در زمان نگارش این مقاله (آذرماه سال 1398) حدود 3 میلیون تومان بیش‌تر از براکت‌های فلزی سنتی است
  • این براکت‌ها ممکن است باعث ایجاد حساسیت در لثه شوند. براکت های سرامیکی نسبت به براکت‌های فلزی بزرگ‌تر هستند. این موضوع می‌تواند مشکلاتی برای تمیز‌کردن اطراف براکت‌ها و در نتیجه تورم یا تحلیل لثه شود. برای جلوگیری از این اتفاق، مسواک‌زدن صحیح اهمیت بسیاری دارد. مسواک باید به تمام سطح دندان و همچنین خط لثه برسد. برای اطلاع از نحوه‌ی مسواک‌زدن صحیح، مقاله‌ی مسواک را بخوانید.
  • استحکام براکت‌های سرامیکی بسیار کم‌تر از استحکام براکت‌های فلزی است. احتمال شکستن این براکت‌ها دو برابر بیش‌تر از براکت‌های فلزی است. همچنین فرآیند جداکردن این براکت‌ها از روی دندان، ممکن است به سطح دندان آسیب برساند  
  • سرعت حرکت دندان‌ها در زمان استفاده از براکت‌ها سرامیکی کندتر است. همچنین، به دلیل شکننده‌تر بودن این براکت‌ها، ترمیم براکت‌های شکسته یا انجام تنظیمات روی آن‌ها در زمان ویزیت، می‌تواند روند درمانی را طولانی‌تر کند
  • این براکت‌ها ممکن است تغییر رنگ پیدا کنند. الاستیک‌های نگهدارنده‌ی سیم روی براکت، می‌توانند روی این براکت‌ها لکه بیندازند و براکت‌ها تا زمان تعویض لکه‌دار باقی بمانند.
ارتودنسی رنگ دندانی سرامیکی
براکت‌های سرامیکی ارتودنسی

استفاده از این براکت‌ها برای چه کسانی مناسب است؟

براکت‌های سرامیکی معمولا زمانی از طرف پزشک پیشنهاد می‌شوند که تمام دندان‌های دائمی شما رشد کرده باشند و روند رشد دندان‌های شما متوقف شده باشد. در این حالت اصلاح دندان‌ها سریع‌تر اتفاق می‌افتد و احتمال شکستن براکت‌ها به دلیل فشار ناشی از حرکت دندان‌ها، کم‌تر می‌شود.

اگر می‌خواهید براکت‌ها شما دیده نشوند، استفاده از براکت‌های سرامیکی انتخاب مناسبی به شمار می‌رود. از آن جایی که این براکت‌ها سفید یا به رنگ دندان هستند، کم‌تر دیده می‌شوند. این ویژگی آن‌ها را برای دانشجویان و افرادی که شغل تمام وقت دارند و نمی‌خواهند توجه همه‌ی اطرافیان به آن‌ها جلب شود، تبدیل به انتخابی ایده‌آل می‌کند.

طول درمان براکت‌های سرامیکی در مقایسه با براکت های فلزی و شفاف (ارتودنسی نامرئی)

روند درمان در صورت انتخاب براکت های سرامیکی حدود یک سال و نیم تا سه سال طول می‌کشد، در مقابل، استفاده از براکت‌های فلزی، روند درمانی کم‌تری دارند. روند درمانی با براکت‌های فلزی می‌تواند حتی کم‌تر از یک سال باشد.

براکت های سرامیکی به اندازه‌‌ای بادوام نیستند که در مقابل حرکت دندان‌ها بدون آسیب باقی بمانند. بنابراین این براکت‌ها باید هر از چندگاه تعویض شوند تا از شکستن آنها زیر فشار جلوگیری شود. این امر موجب کند شدن روند انجام تنظیمات در جلسات ویزیت می‌شود.

به دلیل این که براکت‌های سرامیکی به راحتی می‌شکنند، فرآیند مرتب‌سازی دندان‌ها زمان بیش‌تری به خود اختصاص می‌دهد. در نتیجه‌ی شکستن براکت‌ها، جلسات ویزیت بیش‌تری با دکتر ارتودنتیست خواهید داشت تا براکت شکسته‌شده ترمیم یا جایگزین شوند.

ارتودنسی رنگ دندانی سرامیکی
مقایسه براکت‌های سرامیکی (فک بالا) و براکت‌های فلزی (فک پایین)

دوام براکت‌های سرامیکی چگونه است؟

براکت های سرامیکی نسبت به نوع فلزی آن دوام کم‌تری دارند زیرا فلز از سرامیک محکم تر است. یک پژوهش علمی که در سال 2016 انجام شده، نشان داد احتمال شکستن براکت های سرامیکی بیش از دو برابر از نوع فلزی آن‌ها است. این نتیجه حتی در مورد استفاده‌ی عادی از براکت‌ها و در زمان گاز گرفتن نیز برقرار است.

اگر علاقه‌مند به ورزش‌هایی هستید که نیازمند تماس با دیگران است (مانند ورزش‌های رزمی) یا در یک فعالیت که به حرکات دهان زیادی نیاز دارد ( مانند آواز خواندن ، بحث و گفتگوی طولانی با مردم) ممکن است ترجیح دهید که براکت‌های فلزی را که دوام بیشتری دارند انتخاب کنید که به راحتی لب‌پر نشوند و ترک برندارند.

آیا براکت های سرامیکی لکه دار می شوند؟

براکت های سرامیکی به راحتی لکه دار نمی شوند ، اما الاستیک‌های که برای نگه داشتن سیم ارتودنسی روی آن‌ها نصب می‌شوند می‌توانند روی آن لک بیندازند. در اینجا چند نکته برای جلوگیری از تغییر رنگ توسط الاستیک‌های براکت‌ها آورده شده است:

  • بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید. این کار به از بین بردن باقیمانده‌ی مواد غذایی که ممکن است باعث لک شود کمک می‌کند.
  • از خوردن غذاها و نوشیدنی هایی که باعث ایجاد لکه یا تغییر رنگ می‌شوند خودداری کنید. گوجه‌فرنگی، قهوه، چای، نوشابه یا چاشنی‌هایی مانند سس گوجه فرنگی و خردل باعث ایجاد لکه و  رنگ روی براکت و دندان می‌شوند.
  • سیگار نکشید. سیگار کشیدن می تواند لکه‌های زرد رنگی را روی دندان ها و تمام اجزای براکت شما ایجاد کند.
  • از خمیردندان‌های سفید کننده استفاده نکنید. مواد سفید کننده می توانند باعث شوند سطح دندان شما سفیدتر از سطح دندان‌های زیر براکت‌ها شود
  • ویزیت‌های منظم دکتر ارتودنسی خود را فراموش نکنید. پزشک متخصص ارتودنسی شما می تواند در صورت نیاز براکت یا الاستیک‌های لکه دار شما را جایگزین کند.
ارتودنسی رنگ دندانی سرامیکی
براکت‌های سرامیکی با سیم ارتودنسی هم‌رنگ

براکت‌های سرامیکی چه رنگ‌هایی دارند؟

رنگ هر جز از براکت های سرامیکی شما می تواند در طول دوره درمانی شما تغییر کند. اجزاء شامل موارد زیر هستند:

  • براکت‌ها

 براکت ها به دندان های شما می چسبند و معمولاً به رنگ سفید و سایه‌های سفید یا به رنگ پوست وجود دارند.

  • سیم ارتودنسی

این سیم ها دور دندان های شما خم می شوند و تمام براکت‌ها را به هم متصل می کنند و به دندان های شما فشار می آورند تا صاف شوند. این سیم‌ها اغلب به رنگ های نقره ای ، سفید یا یخی در دسترس هستند تا با براکت‌های سرامیکی که رنگ روشنی دارند ترکیب شوند.

  • باندهای الاستیک

باند‌های الاستیک به قلاب‌های روی براکت‌ها وصل می‌شوند. آن‌ها سیم ارتودنسی را در جای خود نگه می دارند و به تنظیم موقعیت دندان‌ها و فک کمک می‌کنند. این باندها تقریبا در هر رنگی موجود هستند. می توانید رنگ‌هایی را انتخاب کنید که با رنگ پوست شما یکسان باشند یا خلاقیت به خرج داده پیدا کرده و الگوی رنگین کمانی را در تمام عرض دندان‌های خود انتخاب کنید.

ارتودنسی رنگ دندانی سرامیکی
ارتودنسی نامرئی

در نهایت:

در صورتی که تمایل به دیده شدن براکت‌های خود ندارید، استفاده از براکت‌های سرامیکی یک انتخاب عالی هستند. این براکت‌ها از ماندگاری کم‌تری نسبت به براکت‌های فلزی برخوردارند و ممکن است برای اصلاح طرح لبخند شما زمان بیشتری لازم داشته باشند. براکت‌های سرامیکی رنگ دندانی گرانتر هستند و راحت‌تر لکه‌دار می‌شوند. قبل از انتخاب روش درمان، اعم از براکت‌های فلزی سنتی، براکت‌های سرامیکی رنگ دندانی، ارتودنسی بدون سیم یا ارتودنسی نامرئی با متخصص ارتودنتیست خود مشورت کنید. ممکن است یکی از روش‌های درمانی برای تصحیح دندان‌های شما مؤثرتر باشد، حتی اگر این اولین انتخاب شما نباشد.

برای آشنایی بیش‌تر با روند درمان ارتودنسی ویدئوی یک دقیقه ای روند درمان ارتودنسی و برای آشنایی با روند درمان بیماران مطب، فیلم یک دقیقه ای روند درمان مراجعان را مشاهده کنید. (با کلیک روی واژه های آبی رنگ امکان مشاهده ویدئو برای شما فراهم شده است)

برای اطلاع از هزینه ارتودنسی، مقاله هزینه ارتودنسی دندان در سال 99 را بخوانید
برای اطلاعات بیشتر در خصوص روش‌ها، زمان و انتخاب بهترین ارتودنتیست، به مقالات سایت مراجعه نمایید. برای ارتباط با ما می‌توانید از سایت، اکانت اینستاگرام و کانال تلگرام اقدام کنید.

مقالات پربازدید

روند درمان ارتودنسی به چه شکل است؟