مسواک‌زدن و 7 راهکار برای تشویق کودکان

همان طور که می‌دانید، مسواک زدن مرتب دندان‌های کودکان بسیار مهم است، اما اغلب، والدین برای تشویق فرزندان خردسالشان به مسواک زدن دچار مشکل می‌شوند. واداشتن کودکان برای کاری، اتفاقی کاملا آشنا برای اکثر والدین به شمار می‌رود، همان طور که گاهی برخی پدر و مادرها کودکانشان را به غذا خوردن، حمام رفتن و تماشای کمتر تلویزیون تشویق و ترغیب می‌کنند، بعضی اوقات برای یادآوری مسواک‌زدن نیز وارد جنگ با آن‌ها می‌شوند. معمولا این موضوع تا عادت‌کردن کامل کودکان به برنامه‌ی جدید مسواک‌زدن‌ مرتب به طول می‌انجامد. از طرفی، می‌دانیم که عواقب بد عادت‌های بهداشت دهانی در انتظار کودکانی‌ است که به صورت منظم و روزانه مسواک نمی‌زنند. بی‌نظمی در مسواک‌زدن باعث ایجاد و افزایش حفره‌های روی سطح دندان می‌شود. دندانپزشکان اذعان دارند در سال‌های اخیر، آمار حفره‌های سطح دندانی در کودکان پیش دبستانی به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است.

بهترین راه برای بهبود سلامت و پیش‌گیری از مشکلات دهانی، آغاز عادات مفید مسواک‌زدن از دوره‌ی خردسالی است. در این مقاله، با ارائه‌ی راهکارهایی به کمک شما می‌آییم تا بدون عصبانی شدن، فرزندان خود را به مسواک‌زدن منظم و روزانه تشویق کنید:

1- الگوی رفتاری کودکان خود باشید

کودکان مانند اسفنج هستند، آن‌ها شما و اعمالتان را تماشا می‌کنند و دوست دارند که مانند شما شوند. اگر آن‌ها هر روز شاهد مسواک‌زدن مرتب و استفاده از نخ دندان توسط شما باشند، متوجه اهمیت زیاد بهداشت دهان می‌شوند. از کودکان خود بخواهید که در هنگام مسواک‌زدن در کنار شما بایستند تا نحوه‌ی مسواک‌زدن صحیح را دیده و یاد بگیرند. حتی اگر امکان آن را دارید، مسواک زدن را با یکدیگر انجام دهید. هنگام خرید مسواک به کودکان اجازه دهید تا مسواک مورد علاقه‌ی خودشان را انتخاب کنند و خودشان روی مسواکشان خمیر دندان بکشند، این کارها باعث هیجان و علاقه‌ی بیش‌تر آن‌ها به مسواک زدن می‌شود. اگر شما در عادات مسواک زدنتان سست و اهمال کار هستید، باید به سرعت عادات مفید رعایت بهداشت دهانی را در خود درونی کنید چون کودکان شما زمانی دست از جنگیدن با شما برمی‌دارند که شما را در حال انجام دادن آن کار ببینند.

2- اهمیت موضوع را به کودکانتان توضیح دهید

برخی کودکان برای درک دنیای اطرافشان نیاز به توضیح‌دادن و آشکار‌سازی برخی دلایل و مدارک دارند. زمانی را برای توضیح دادن اهمیت فرآیند بهداشت دهانی برای کودکان اختصاص دهید. در مورد جرم روی دندان و پوسیدگی‌ها و نحوه‌ی ایجاد آن‌ها به او توضیح دهید. احساس مالکیت اندام‌های بدن کودک را به او القا کنید تا خودش را در قبال آن‌ها مسئول دانسته و در انتخاب تصمیم درست خود را صاحب حق انتخاب بداند. کودک باید احساس کند که قصد شما ترساندن او نیست بلکه سعی در دادن اطلاعات کافی و درست به او دارید.

3- کمی آزمایش با یک‌دیگر انجام دهید

اگر کودک به تشویق نیاز دارد و علاقه‌مند به آزمایش‌های علمی است، از دندانپزشک خود برای نشان‌دادن تجربی موضوع کمک بخواهید. قرص‌هایی وجود دارند که با جویدن آن‌ها، قسمت‌های جرم گرفته‌ی دندان‌ها به رنگ صورتی دیده می‌شوند. کودک با مصرف این قرص‌ها می‌تواند در آینه دندان‌های جرم‌گرفته‌ی خود را ببیند و در این حالت نمی‌تواند منکر اتفاقی شود که در صورت عدم رعایت بهداشت دهانی بر سر دندان‌هایش می‌آید.

کودکان
مسواک‌زدن کودکان

4- مسواک‌زدن را به یک سرگرمی تبدیل کنید

کودکان بازی‌کردن را دوست دارند و نمی‌خواهند برای انجام‌دادن کاری دست از بازی بکشند. چه کسی می‌خواهد هنگامی که آن‌ها خارج از خانه مشغول بازی هستند، دندان‌های آن‌ها را مسواک بزند؟ بهترین راه برای حل این مسئله، تبدیل‌کردن مسواک‌زدن به یک تجربه‌ی لذت‌بخش برای کودک است. یکی از پیشنهاداتی که دندانپزشکان کودک به والدین می‌دهند، خواندن شعر در هنگام مسواک زدن است. با مراجعه به کتاب‌فروشی‌ها، به سادگی می‌توانید کتاب‌هایی مخصوص کودکان که در آن‌ها شعرهایی برای ایجاد عادات بهداشتی مناسب است پیدا کنید. اضافه کردن سرگرمی به چنین عادات بهداشتی، باعث تشویق و ترغیب کودکان به مسواک‌زدن می‌شود. اگر کودک شما عروسک مورد علاقه‌ای دارد، می‌توانید آن را با عنوان جایزه‌ای برای مسواک‌زدن منظم و صحیح به او هدیه دهید.

5- مدت زمان مسواک‌زدن کودکان را کنترل کنید

کودکان نمی‌توانند صبور باشند، آن‌ها می‌خواهند به سرعت مسواک‌زدن را تمام کنند و دوباره به سراغ بازی‌کردن بروند، پس شما باید به آن‌ها در کنترل زمان‌بندی مسواک‌زدن کمک کنید. مدت زمان مسواک‌زدن کودکان باید حداقل دو دقیقه طول بکشد. راحت‌ترین کار این است که هنگام مسواک‌زدن آن‌ها را به خواندن آواز حروف الفبا یا شمردن اعداد به مدت دو دقیقه مشغول کنید و تا اتمام شعر و شمردن اعداد، اجازه‌ی توقف ندهید.

6- زمان مناسبی برای مسواک‌زدن اختصاص دهید

اگر شما دائما دیر از خواب بیدار می‌شوید و یا کودکان خود را دیر‌هنگام برای خوابیدن به تختخواب می‌فرستید، زمان کافی برای مسواک‌زدن نخواهید داشت. ترکیب یک کودک خسته و خواب‌آلود و والدین بی‌خیال به معنی مسواک‌زدن غیرصحیح و ناکافی است. با زمان بندی درست و اختصاص دادن زمان مناسبی برای مسواک‌زدن، نیازی به عجله نخواهید داشت و کودک شما به صورت هشیارانه مسواک خواهد زد.

7- حامی کودکانتان باشید و آن‌ها را تشویق کنید

در نهایت، به کودکانتان یادآوری کنید که مسواک‌زدن صحیح باعث احساس خوب آن‌ها در طول روز می‌شود. اگر کودک شما همچنان به مخالفت با مسواک‌زدن ادامه می‌دهد، از مطرح کردن این مسئله با دندانپزشک و دکتر ارتودنسی هراسی نداشته باشید. گاهی اوقات، تقاضای انجام یک کار از کودکان توسط یک شخص بیرونی نتایج بهتری را به همراه دارد و باعث جدی گرفتن مسئله توسط کودک می‌شود. اگر حتی با این رویکردها جوابی نگرفتید، تسلیم نشوید. اگرچه ممکن است با مشکلات زیادی برای تبدیل این کار به عادت کودکتان مواجه شوید، اما برای سلامتی طولانی مدت فرزندتان ضروری است. پوسیدگی و بیماری لثه می‌تواند منجر به ایجاد مشکلاتی طولانی‌مدت، پرهزینه و دردناک شود. عادت دادن کودکان به دو بار مسواک زدن در روز کار آسانی نیست اما ضروری است که کودکانتان را به طور مرتب به مسواک‌زدن تشویق و حتی وادار کنید.

برای آشنایی بیش‌تر با روند درمان ارتودنسی ویدئوی یک دقیقه ای روند درمان ارتودنسی و برای آشنایی با روند درمان بیماران مطب، فیلم یک دقیقه ای روند درمان مراجعان را مشاهده کنید. (با کلیک روی واژه های آبی رنگ امکان مشاهده ویدئو برای شما فراهم شده است)

برای اطلاع از هزینه ارتودنسی، مقاله هزینه ارتودنسی دندان در سال 99 را بخوانید
برای اطلاعات بیشتر در خصوص روش‌ها، زمان و انتخاب بهترین ارتودنتیست، به مقالات سایت مراجعه نمایید. برای ارتباط با ما می‌توانید از سایت، اکانت اینستاگرام و کانال تلگرام اقدام کنید.

مقالات پربازدید

روند درمان ارتودنسی به چه شکل است؟