درد فک و عارضه تی‌ام‌جی

عارضه‌ی تی ام جی زمانی اتفاق می‌افتد که مفاصل گیجگاهی که در قسمت پشت فک شما قرار دارد باعث حرکت فک پایین می‌شود. این اتفاق باعث می‌شود فک عملکرد مناسبی به هنگام حرف‌زدن و جویدن نداشته باشد. اگر فکر می‌کنید که دچار عارضه‌ی مفصل تمپور و میبیبولار هستند، این مقاله را بخوانید.

این اتفاق می‌تواند ناشی از چندین دلیل مختلف باشد که شامل گاز‌گرفتن‌های بد، یا عادات بد گره‌کردن یا فشار زیاد وارد‌کردن دندان‌ها بر یک‌دیگر، و ایجاد زخم‌های دهانی وفکی است. استرس می‌تواند یکی از دلایل مهم دندان قروچه و فشار وارد‌کردن زیاد دندان‌ها به همدیگر باشد ، چرا که این اتفاق باعث انقباض زیادی در عضلات صورت و فک می‌شود که فشار زیادی بر مفاصل فکی وارد می‌کند و باعث مشکلات بعدی می‌شود. حتی آرتروز هم می‌تواند باعث ایجاد درد‌های تی‌ام‌جی شود.

علائم عارضه تی ام جی

اگر مطمئن نیستید که منشا درد‌های فکی شما عارضه‌ی تی ام جی است یا نه به علائم متداول زیر دقت بفرمائید:

• – صدای مشخص و تیزی که به هنگام باز و بسته‌کردن دهانتان شنیده می‌شود
  • – انقباض شدید در فک شما که در بیشتر مواقع موجب قفل‌شدن فک و دهانتان می‌شود
  • – تورم صورت در ناحیه مفاصل که قابل لمس باشد
  • – زنگ‌زدن یا احساس درد در گوش که بی‌دلیل باشد
  • – سر‌درد‌های مزمن یا میگرن
  • – دندان درد یا حساسیت
  • – احساس ناراحتی در گردن، کتف، و پشت

اگر هر یک از این علائم را به صورت روزمره تجربه می‌کنید، در سریع‌ترین زمان ممکن به دندانپزشک خود مراجعه کنید. دندانپزشک آزمایش‌های فیزیولوژیک را با فشار وارد کردن به ناحیه‌ی اطراف فک انجام می‌دهند تا ببینند که آیا شما در آن قسمت احساس درد خواهید ‌داشت یا نه. ممکن است حتی آزمایش‌های مربوط به دندانپزشکی چون لیزر و سی.تی.اسکن و ام.ار.آی را نیز تجویز کنند، تا ببیند واقعا چه اتفاقی در قسمت مفصل رخ داده است. اگر شما دچار این عارضه هستید خبر خوشحال کننده‌ای برایتان داریم، درمان این مشکل وجود دارد. به یاد داشته باشید که درمان این عارضه به مقدار زیادی به شدت و ریشه‌ی آن بستگی دارد.

3 راهکار برای درمان درد تی.ام.جی:

رویکرد طبیعی

یکی از رویکرد‌های طبیعی و سالم برای کاهش درد مفصلی این است که تمرین‌های ساده‌ی عضلانی را روزانه انجام دهید و از مصرف و جویدن غذاهای سفت و سخت پرهیز کنید. و از پماد‌های کاهش درد استفاده کنید.

جراحی و دارو

بعضی اوقات داروها می‌توانند از جمله داروهای ضد‌‌التهابی غیر استروئیدی و شل کننده‌های عضلانی کمک کنند. همچنین برخی از افراد از تزریق کورتیکواستروئید که می‌تواند باعث کاهش درد و التهاب شود، از درد رهایی می‌یابند.

ارتودنسی

اگر مسئله زمینه‌ای یک مشکل قرار گرفتن دندان‌ها روی هم باشد ، درمان ارتودنسی مانند براکت‌های فلزی می‌تواند به تنظیم تراز و کاهش علائم کمک کند. همچنین می‌توانید با تجویز پزشک متخصص ارتودنسی از ابزارهای اکلوزال استفاده کنید تا به درمان کمک کرده و از جراحت فک بالا و پایین در برابر ساییده‌شدن دندان‌ها توسط یکدیگر جلوگیری کند. پس از درمان ارتودنسی، فک شما نیز به جای مناسب خود برمی‌گردد.

درد فک و ارتودنسی

برای آشنایی بیش‌تر با روند درمان ارتودنسی ویدئوی یک دقیقه ای روند درمان ارتودنسی و برای آشنایی با روند درمان بیماران مطب، فیلم یک دقیقه ای روند درمان مراجعان را مشاهده کنید. (با کلیک روی واژه های آبی رنگ امکان مشاهده ویدئو برای شما فراهم شده است)