خواب کم و آسیب‌‌های آن روی دندان

زندگی مدرن بسیار گیج کننده است. برقرار کردن تعادل بین کار، خانواده، دوستان، و حتی رسانه‌های مجازی بسیار سخت است و به نظر می‌رسد که زمان کافی برای استراحت و خواب کافی شبانه وجود ندارد. بسیاری از ما حتی این کم خوابی شبانه را به نوعی امضا و نشانه‌ی خاصی از خودمان می‌دانیم و گاهی اوقات نیز به موفقیت‌های حاصل از آن نیز افتخار می‌کنیم اما در حقیقت این کم خوابی‌ها اثرات زیانباری روی سلامتی دندان‌های ما دارند.

مطالعات نشان می‌دهند که مقدار خواب ارتباط مستقیمی با شروع التهاب لثه دارد که در ابتدا با ایجاد تورم و افزایش آن بین دندان‌ها و لثه‌ها شروع می‌شود. این تورم‌ها موجب پوسیدگی و حرکت دندان‌ها از جایگاه خود و در نهایت باعث تخریب استخوان‌هایی می‌شود که وظیفه‌ی آن‌ها نگهداری دندان‌ها است. مطالعاتی که در دانشگاه پزشکی ایموری انجام گرفته نشان می‌دهد که هنگامی که بدن انسان در ساعات 11 تا 3 نیمه‌شب بیدار است، شروع به ترشح هورمون‌های التهابی می‌کند که یکی از تبعات آن تورم‌های لثه‌ای است.

خواب کم

یک خواب خوب شبانه راحت‌تر از چیزی است که فکرش را می‌کنید

یک نکته‌ی مهم را می‌خواهیم با شما درمیان بگذاریم! مهم نیست که چند ساعت در طول شبانه‌روز می‌خوابید، این کیفیت خواب شما است که اهمیت بالاتری دارد. برای محافظت از دندان‌ و لثه‌ها به  هفت تا هشت ساعت خواب شبانه نیازمندید. اگر تا پاسی از شب بیدار بمانید و مشغول کاری باشید و در ازای آن هنگام صبح بخوابید، فایده‌ای به حال شما نخواهد داشت.

برای داشتن یک خواب خوب شبانه چه کار کنیم؟

خوابیدن را اولویت برنامه‌ی روزمره‌ی خود قرار دهید! این مهمترین کاریست که باید انجام دهید. در غیر این صورت، لیست بلند بالای شما برای انجام کارهای دیگرتان به انجام نخواهند رسید. شما باید با خودتان مهربان تر از این باشید. خانه نمی‌تواند بدون شادابی و سلامتی شما تمیز باشد و بدرخشد. بنابراین سلامت و استراحت کافی شما یک اصل اساسی است.

خواب کم

برنامه ی خواب خودتان را بر اساس برنامه ی روزانه تان، بطوریکه بتوانید به آن عمل کنید، تنظیم کنید. اگر شما انتظاراتی غیر واقعی از خودتان داشته باشید نمیتوانید به آنها عمل کنید. تا زمانی که به وقت و مدت زمان درست خوابتان دست پیدا کنید، هر شب کمی زودتر از شب قبل به تخت خوابتان بروید. مدتی به همین شکل یک عادت جدید خوابیدن را تمرین کنید تا بدنتان کم کم به آن عادت کرده و شب های بعدی در سر وقت درست خود خوابتان بگیرد.

برای اطلاع از هزینه ارتودنسی، مقاله هزینه ارتودنسی دندان در سال 99 را بخوانید
برای اطلاعات بیشتر در خصوص روش‌ها، زمان و انتخاب بهترین ارتودنتیست، به مقالات سایت مراجعه نمایید. برای ارتباط با ما می‌توانید از سایت، اکانت اینستاگرام و کانال تلگرام اقدام کنید.

مقالات پربازدید

روند درمان ارتودنسی به چه شکل است؟