نخ‌دندان و بهترین نوع آن

نخ‌دندان به صورت معمول از جنس تفلون، نایلون، ابریشم یا پلی استر ساخته می‌شود. اگر نخ دندانی از موم ساخته شده باشد، با فرآورده‌های نفتی، موم زنبور عسل یا روغن نارگیل روکش می‌شود

تفلون

احتمالا ظروف تفلونی زیادی در خانه داشته باشید، اما آیا می‌دانستید برخی از نخ‌های دندان از تفلون ساخته می‌شوند؟ با وجود این که نخ‌دندان را تنها روی دندان هایمان می‌کشیم، اما ماده‌ی پلی تترا فلورو اتیلن موجود در ساختار تفلون می‌تواند باعث بیماری‌های تیروئیدی و دیگر بیماری های پر خطر شود. حتی اگر تنها ذره‌ای از آن وارد سیستم بدن شما شود، ممکن است تاثیرات خطرناک خود را نشان دهد. تفلون با بیماری‌های کم کاری  و پرکاری تیروئید، سرطان، کاهش ایمنی بدن، مشکلات مغزی، و آلزایمر مرتبط است. درنتیجه، بهتر است در هنگام خرید نخ‌دندان توجه کنید که در ساخت آن از تفلون استفاده نشده باشد.

نخ دندان

مواد نفتی

در ساخت بعضی از نخ‌های دندان از مواد نفتی استفاده می‌شود. به عنوان مثال، نخ‌دندان‌های نایلونی عمدتا از مواد نفتی ساخته شده‌اند. با وجود این که تحقیقات زیادی در مورد خطرات استفاده از نخ‌دندان‌های نفتی صورت نگرفته است، اما پژوهش‌های محیط زیستی از وجود 24 نوع سم در داخل 22 درصد از محصولات مراقبتی گزارش می‌دهند که می‌توانند موجب ایجاد انواع سرطان‌ها در حیوانات شوند. در حالت کلی، محصولات نفتی باعث ایجاد آفت‌ها و بیماری‌های دهانی  و تاثیر بر روی میزان هورمون‌های انسان‌ها می‌شوند.

نخ دندان

نایلون

نخ دندان‌های نایلونی از فرآورده های مواد نفتی هستند و تاثیرات بسیار بدی روی محیط زیست می‌گذارند. این مواد به راحتی تجزیه نمی‌شوند و بیش‌تر به شکل یک زباله روی زمین رها می‌شوند. همچنین، این مواد شیمیایی آب و هوا را نیز آلوده می‌کنند. به هر حال، اگر ناچار به انتخاب بین این دو محصول هستید، کارشناسان نخ‌دندان‌های نایلونی را بر نخ‌دندان های تفلونی ترجیح می‌دهند.

نخ دندان

با وجود همه‌ی این‌ها، نباید استفاده از نخ‌دندان را متوقف کنید. اگر به نخ دندان‌های استانداردتری که آسیب آن‌ها کم‌تر از بقیه باشد دسترسی دارید، استفاده از نخ دندان بهتر از عدم استفاده از آن است.

برای اطلاع از هزینه ارتودنسی، مقاله هزینه ارتودنسی دندان در سال 99 را بخوانید
برای اطلاعات بیشتر در خصوص روش‌ها، زمان و انتخاب بهترین ارتودنتیست، به مقالات سایت مراجعه نمایید. برای ارتباط با ما می‌توانید از سایت، اکانت اینستاگرام و کانال تلگرام اقدام کنید.

مقالات پربازدید

روند درمان ارتودنسی به چه شکل است؟