دندان‌های کج و تاثیرات آن‌ها

دندان های کج، مشکلی بسیار بزرگ تر از یک مشکل ظاهری هستند؛ اما بیش‌تر مردم به دلیل ظاهری شمردن این مشکل، از درمان آن امتناع می‌کنند. دندان‌های کج تاثیر مخربی روی جنبه‌های مختلف زندگی شما می‌گذارند و با اصلاح مسائل مربوط به دندان، در طولانی مدت بهداشت و سلامت بهتری خواهید داشت. در این مقاله مزایای اصلاح دندان‌های کج با درمان ارتودنسی را ارائه می‌کنیم

تمیز کردن آسان‌تر دندان‌ها

به صورت کاملا مشخصی، تمیز کردن دندان‌های کج سخت‌تر است. هنگامی که دندان‌ها کج باشند، گیرکردن مسواک و نخ دندان در تمام زوایا و گوشه‌های دهان شما راحت‌تر می‌شود. این امر منجر به ایجاد پلاک و باکتری می‌شود که خود نیز می تواند منجر به پوسیدگی دندان و بیماری لثه شود. هیچ چیز ناامید کننده‌تر از این نیست که انرژی زیادی را برای تمیزکردن دندان‌های خود صرف کنید اما باز هم قادر به تمیز کردن نباشید.

دندان‌های کج
دندان‌های کج

درد کم‌تر فک

اگر تعداد زیادی از دندان‌های شما کج هستند، مطمئنا روی نحوه جویدن شما تأثیر خواهند گذاشت، جویدن غیرصحیح نیز باعث درد فک می‌شود. دندان‌های کج فک شما را از تعادل خارج می کنند و منجر به اعمال نیروی اضافی روی مفاصل گیجگاهی فکی شما می‌شود. همچنین، دندانهای کج نیز اغلب منجر به مشکلاتی مانند  بی‌نظمی در نحوه‌ی قرارگرفتن دندان‌ها روی هم (آندربایت و اوربایت) که این نیز منجر به مشکل در مسواک‌زدن می‌شود. مشکل قرارگیری فک‌ها روی هم نه تنها باعث می شود که رعایت بهداشت دهان و دندان سخت‌تر گردد، بلکه این مساله می‌تواند روی نحوه‌ی غذا‌خوردن شما یا فرزندتان تاثیر گذاشته و در نهایت منجر به سوتغذیه گردد. نادیده گرفتن این مشکلات منجر به بروز مشکلات بیش‌تر در این زمینه می‌شود.

بهداشت بهتر دهان و دندان

با داشتن دندان‌های صاف‌تر، حفظ لبخندی سالم و زیبا بسیار آسان‌تر می‌شود. اگر بهداشت دهان و دندان خود را به خوبی حفظ کنید، به سادگی از دندان و لثه خود در برابر پوسیدگی و بیماری لثه محافظت خواهید کرد. همچنین احتمال ایجاد بود بد دهان نیز (هالیتوز) کم‌تر می‌شود. بیماری‌های لثه که با عنوان بیماری‌های پریودنتال شناخته می‌شوند، یک مسئله جدی هستند که نباید از آن چشم‌پوشی کرد. بیماری‌های پریودنتال در صورت عدم درمان می‌توانند منجر به عفونت، آسیب بافت نرم لثه‌ها و ریزش استخوان و دندان شوند.

دندان‌های کج به دلیل ایجاد سایش اضافی که ایجاد می‌کنند، باعث ایجاد پیری زودرس در دندان‌ها و لثه‌های شما شوند. این مساله به معنی شکستن و لب‌ پر شدن بیش‌تر دندانه و فرسوده شدن آن‌ها می‌شود. ممکن است فکر کنید با بی‌توجهی به صاف کردن دندان‌های کج، در وقت و زمان خود صرفه جویی می‌کنید، اما در دراز مدت، برای جبران خسارت‌های وارد شده به سلامتی‌تان، وقت و هزینه‌ی بیشتری صرف خواهید کرد.

دندان‌های کج
دندان‌های کج

سلامتی بهتر با درمان دندان‌های کج

تنها ضرر و خسارت دندان‌های کج روی سلامت دهان و دندانی شما نیست. سلامت کلی بدن شما بی‌ارتباط با سلامت دهانی نیست. مشکلات دندانی می‌توانند باعث سردرد، درد گردن و شانه شوند. بیماری‌های پریودنتال نیز با بیماری‌های مختلفی مانند بیماری قلبی مرتبط هستند. به نظر می‌رسد کل زندگی ما تحت تاثیر این مشکل به ظاهر ساده است!

اعتماد به نفس بیش‌تر

مزایای یک لبخند زیبا، خیلی بیش‌تر از زیبایی صرف است. نمی‌توان انکار کرد که یک لبخند زیبا می‌تواند در نحوه‌ی مشاهده خودتان و اینکه دیگران چگونه شما را می بینند، تفاوت ایجاد کند. هنگامی که دیگر دغدغه پنهان کردن دندان‌های کج موجود در دهان خود را ندارید، با تمام وجود لبخند می‌زنید. این کار باعث افزایش اندورفین در بدن می‌شود و احساس خوشبختی می‌کنید. لبخند زیبای شما باعث می‌شود نزدیکانتان نیز احساس خوشبختی بکنند. با داشتن یک لبخند زیبا، احساس اعتماد به نفس بیش‌تری نیز خواهید داشت و خود را برای افزایش بازده در محل کار یا تلاش برای ایجاد رابطه‌ی جدید آماده‌تر از همیشه حس می‌کنید. وقتی از ظاهر خود خجالت می‌کشید، تمایلی به جلب توجه دیگران ندارید و تلاش می‌کنید خود را در خانه حبس کنید. تجربه‌ی داشتن یک لبخند سالم و زیبا واقعاً تجربه‌ی شگفت‌انگیزی است و می‌تواند جنبه‌های بسیاری از زندگی شما را متحول کند.

دندان‌های کج
دندان‌های کج

روش‌های درمانی متنوع برای دندان‌های کج

اگر از ظاهر براکت‌های فلزی هراس دارید، احتمالا با آگاهی از گزینه‌های دیگر درمان ارتودنسی بسیار خوشحال خواهید شد. در حالی که براکت‌های فلزی هنوز رایج‌ترین روش درمان دندان‌های کج هستند، محبوبیت براکت‌های سرامیکی رنگ دندانی و براکت‌های شفاف در حال افزایش است. این براکت‌ها همان کارایی براکت‌های فلزی را ارائه می دهند، اما به دلیل رنگ یکسان با دندان یا بی‌رنگ بودن آن‌ها، ممکن است حتی دوستانتان متوجه براکت‌های شما نشوند. همچنین بعضی از ارتودنتیست‌ها ممکن است گزینه‌های دیگری مانند براکت‌های آرایشی (cosmetic braces) را نیز به شما ارائه دهند که دوره‌ی درمان آن ها فقط 6 ماه است.

در بعضی از شرایط نیز حتی نیاز به براکت‌های دائمی که روی دندان چسبانده می‌شوند ندارید و ارتودنتیست براکت‌های متحرک را برای درمان کج بودن دندان‌های شما تجویز می‌کند. وضعیت کلینیکی بیماران متفاوت است بنابراین بدون پیش‌داوری و هراس، با متخصص ارتودنسی خود در انواع روش‌های درمانی خودتان مشورت کنید. متخصص ارتودنسی دندان های شما و میزان بی‌نظمی آن‌ها را بررسی کرده و اطلاعات جامعی مانند روش‌های درمانی امکان‌پذیر، هزینه‌ی درمان و اطلاعات مفید دیگری را با شما درمیان می‌گذارد.

دندان‌های کج
دندان‌های کج

روش‌های انعطاف‌پذیر برای پرداخت

روش‌های متعددی برای مدیریت و کاهش هزینه‌های درمانی وجود دارد. اکثر ارتودنتیست‌ها به بیماران خود برنامه‌های پرداخت مختلفی ارائه می‌دهند. هنگام مشورت با متخصص ارتودنسی، در مورد گزینه‌های پرداختی نیز صحبت صریح و روشنی داشته باشید و کاملا با گزینه‌های ممکن و مناسب برای وضعیت مالی شما آشنا شوید. به این فکر کنید که درمان ارتودنسی تنها یک بار انجام می‌شود و این درمان به صورت قطع ارزش وقت و سرمایه‌گذاری دارد.

هیچ وقت دیر نیست

اگر قبلا به هر دلیلی درمان ارتودنسی خود یا فرزندتان را به تاخیر انداخته‌اید، ممکن است اکنون فکر کنید که دیگر زمان مناسب برای درمان گذشته است اما خبر خوب این است که برای رفع مشکل دندان‌های کج خود هیچ وقت دیر نیست. هرچند، افرادی که این درمان را در دوران نوجوانی یا جوانی انجام داده‌اند، نتیجه‌ی سریع‌تر و بهتری از آن گرفته‌اند. درمان ارتودنسی در هر سنی امکان‌پذیر است. فقط باید اطمینان حاصل کنید که ابتدا همه‌ی مشکلات دندانپزشکی مانند بیماری‌های لثه، پوسیدگی‌ها یا دندان‌های از دست رفته‌ی خود رسیدگی کرده‌اید.

مشکلات ایجاد شده ناشی از دندان‌های کج محدود به ظاهر و لبخند شما نیست. اگر می‌خواهید زندگی بهتری داشته باشید، همین امروز با بهترین متخصص ارتودنسی در دسترس مشورت کنید کنید تا بهترین برنامه‌ی درمانی را برای شما یا فرزندتان به شما ارائه کند. مشکلات دندانی خود را نادیده نگیرید. همین امروز مسئولیت سلامتی و خوشبختی خود را بر عهده بگیرید.

برای اطلاع از هزینه ارتودنسی، مقاله هزینه ارتودنسی دندان در سال 99 را بخوانید
برای اطلاعات بیشتر در خصوص روش‌ها، زمان و انتخاب بهترین ارتودنتیست، به مقالات سایت مراجعه نمایید. برای ارتباط با ما می‌توانید از سایت، اکانت اینستاگرام و کانال تلگرام اقدام کنید.

مقالات پربازدید

روند درمان ارتودنسی به چه شکل است؟