زنان و بهداشت دهانی

بیش‌تر نکات سلامتی و بهداشت دهانی در زنان به حاشیه رانده شده و اغلب زنان از آن‌ها بی خبر هستند. این نکات بسیار مهم و حیاتی هستند.

چالش‌ها

آیا می‌دانستید که زنان برای حفظ سلامت و بهداشت دهانی با چالش‌های زیادی مواجه هستند؟ چرخه‌ی هورمونی آن‌ها می‌تواند بر واکنش بدن آن‌ها در مقابل باکتری‌ها و پلاک‌های داخل بدن تاثیر بگذارد.

بلوغ، بارداری و قائدگی باعث افزایش سطح پروژسترون و استروژن در بدن خانم‌ها می‌شود که این امر به نوبه‌ی خود موجب ایجاد حساسیت‌های لثه‌ای می‌شود. خون‌ریزی  و تورم لثه‌ها ممکن است درست قبل از دوران قائدگی در بدن آن‌ها اتفاق بیفتد. اما این خون‌ریزی معمولا چندان مهم نیست و سریع تمام می‌شود؛ اما خون‌ریزی  لثه در دوران بارداری معمولا بیش‌تر طول می‌کشد و حتی موجب تومورهای دهانی غیر سرطانی نیز می‌شود. به همین دلیل است که ویزیت و چکاپ دندانپزشکی خانم‌ها در دوران بارداری آن‌ها بسیار مهم است.

داروهای ضدبارداری خوراکی نیز باعث افزایش سطح هورمونی و در نتیجه حساسیت و آسیب پذیری آن‌ها در برابر بیماری‌های لثه‌ای می‌شود. در دوران یائسگی نیز، نوسانات هورمونی می‌تواند مشکلات سلامت دهانی را بوجود آورد که شامل سندروم خشکی دهان می‌شود.  این مساله می‌تواند نشان‌گر خطر پوسیدگی دندان‌ در زنان مسن باشد.

مشکلات دیگری که زنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد

احتمال مبتلا شدن زنان به اختلالات موقتی دهانی دو برابر بیش‌تر از مردان است. این بیماری باعث فشار به مفصل فک و آسیب های احتمالی دندان‌ها می‌شود ، به صورت معمول این اختلالات در نتیجه چفت شدن و یا دندان قروچه ایجاد می‌شود.

مبتلا شدن به اچ پی وی در زنان محتمل‌تر است و تحقیقاتی که پیشنهاد مرتبط بودن اچ‌پی‌وی و سرطان دهان را ارائه می‌دهند، به صورت مرتب در حال افزایش است. زنان چه فاکتورهای ابتلا به این بیماری را داشته باشند چه نه، آزمایش و چکاپ مرتب سرطان دهان برای زنان امری بسیار مهم و حیاتی است.

همانطور که می ‌دانید زنان بیشتر از مردان مستعد پوکی استخوان هستند، پوکی استخوان می تواند باعث از بین رفتن استخوان فک و مشکلات مربوط به بیماری پریودنتال شود. بنابراین باید این موارد را جدی گرفت و چکاپ های منظم دندانپزشکی را رعایت کرد.

برای اطلاع از هزینه ارتودنسی، مقاله هزینه ارتودنسی دندان در سال 99 را بخوانید
برای اطلاعات بیشتر در خصوص روش‌ها، زمان و انتخاب بهترین ارتودنتیست، به مقالات سایت مراجعه نمایید. برای ارتباط با ما می‌توانید از سایت، اکانت اینستاگرام و کانال تلگرام اقدام کنید.

مقالات پربازدید

روند درمان ارتودنسی به چه شکل است؟