نانو فناوری و ارتودنسی

ارتودنسی مانند سایر زمینه‌های پزشکی، پیشرفت‌های چشم‌گیری در زمینه فن‌آوری داشته است. وقتی صحبت از ارتودنسی است، اولین چیزی که به ذهن ما خطور می‌کند براکت‌های فلزی قدیمی و سنتی هستند. اما، در دنیای ارتودنسی به خصوص در مورد نانوذرات پیشرفت شایانی وجود داشته است.

ممکن است از خود بپرسید، نانوذرات چه ربطی به براکت‌ها دارند؟ ظاهرا این ارتباط خیلی موثر و حیاتی است. نانوذرات، ذرات نامحلول بسیار کوچکی هستند که می‌توانند در کاربردهای مختلف مراقبت‌های بهداشتی در سطح اتمی، مولکولی و فرامولکولی دستکاری شوند. انواع نانوذرات شامل منافذ نانویی، نانوسیم‌ها، تسمه‌های نانو، حلقه‌های نانو و نانوکپسول‌ها هستند.

فناوری نانو در ارتودنسی

نانوتکنولوژی می‌تواند به صورت م ثری برای حفظ سلامت دهان و دندان استفاده شود. به صورت خاص، نانوذرات نقره عوامل ضد میکروبی مفیدی برای چسباندن و پوشاندن پایه‌های پروتزها و وسایل ارتودنسی هستند. همچنین می‌توان از آن‌ها در مواد ترمیمی دندان مانند آسترهای حفرات، درزگیرهای شکاف‌ها و کانال ریشه استفاده کرد. حتی آزمایشاتی از نانوذرات نقره در شستشوی دهان و دندان‌ها انجام شده است. توانایی ضد میکروبی آن باعث کاهش پلاک در اطراف براکت‌ها می‌شود که می‌تواند از ایجاد پوسیدگی و کرم خوردگی دندان‌ها در حین درمان جلوگیری کند.

نانوتکنولوژی
ارتودنسی با براکت‌های فلزی

تاثیرات استفاده از فناوری نانو

همچنین فناوری نانو می‌تواند با کاهش اصطکاک بین دندان‌ها و براکت‌ها، به کاهش سایش و پارگی، کمک کند. محققان دانشگاه کارلوس مادرید و گروه کامپوزیت، در حال ساختن فرآیند جدیدی هستند که از نانوذرات برای ساختن براکت‌های نامرئی مقاوم به اصطکاک استفاده می‌کند و در عین شفافیت، دندان‌ها را در برابر سایش مقاوم می‌کند.

افزودن نانو روکش به سیم‌ها و براکت‌ها می‌تواند عملکرد براکت را بهبود بخشد. با این حال تحقیقات بیشتری در مورد نانوذرات NiTi لازم است که می‌تواند سیم‌های ارتودنسی را با شکل جدید، دارای حافظه و عملکرد فوق العاده ارائه دهد. جداسازی ذرات NiTi مورد نیاز هنوز دشوار است.

برای اطلاع از هزینه ارتودنسی، مقاله هزینه ارتودنسی دندان در سال 99 را بخوانید
برای اطلاعات بیشتر در خصوص روش‌ها، زمان و انتخاب بهترین ارتودنتیست، به مقالات سایت مراجعه نمایید. برای ارتباط با ما می‌توانید از سایت، اکانت اینستاگرام و کانال تلگرام اقدام کنید.

مقالات پربازدید

روند درمان ارتودنسی به چه شکل است؟