شایعات متداول ارتودنسی

وقتی برای اولین بار ارتودنسی انجام دادم، از اینکه به من اجازه پرواز ندهند نگران بودم. فکر می‌کردم ممکن است براکت‌های من باعث آلارم ردیاب‌های فلزی در فرودگاه بشود و به من اجازه ورود ندهند.

 متاسفانه شایعاتی نظیر این در مورد ارتودنسی زیاد شنیده می‌شود در این مقاله به چند شایعه در مورد ارتودنسی می‌پردازیم

1.براکت‌ها ردیاب‌های فلزی را فعال می‌کنند

فلز این براکت‌ها از نوع فلزی که در ردیاب‌ها کترل می‌شوند نیستند. از هر ردیاب فلزی به راحتی عبور کنید و بعید است که ردیابی به براکت‌های شما حساس باشد.

2.براکت‌ها زنگ می‌زنند

براکت‌ها آلیاژی از تیتانیوم هستند و زنگ نمی‌زنند. از براکت‌های خود بدون نگرانی از زنگ زدگی تا پایان درمانتان استفاده کنید.

3.براکت‌ها با سیگنال‌های رادیویی تداخل می‌کنند

نوع فلز براکت‌های شما ممکن است شبیه فلز آنتن باشد ولی این براکت‌ها قصد ارسال سیگنال‌های رادیویی را ندارند!

4.براکت‌ها مانع نواختن ساز می‌شوند

تجربه نشان می‌دهد که هنرجویان موسیقی بعد از مدتی به براکت‌های خود عادت می‌کنند و می‌توانند تمرین‌های خود را ادامه دهند. پس اصلا نگران نباشید.

5.اگر کسی را ببوسم براکت‌های من او را آزار می‌دهد

تبلیغات‌های منفی در برنامه‌های کمدی باعث به وجود آمدن این شایعه شده است ولی حقیقت این است که تقریبا این اتفاق غیر ممکن است! براکت‌های امروزی براق و کوچکتر هستند. بسیار بعید است که آن‌ها کسی را آزار دهند.

6.ورزش با براکت‌ها امکان پذیر نیست

بسیاری از مردم فکر می‌کنند با داشتن براکت دیگر نمی‌توانند ورزش کنند ولی با استفاده از یک محافظ دندان، ورزش کردن با براکت بی‌خطر می‌شود.

ورزش با براکت‌ها

7.درمان ارتودنسی دندان‌ها را تا آخر عمر مرتب می‌کند

براکت‌ها یک راه تاثیرگذار برای مرتب کردن دندان‌ها هستند ولی اگر پس از درمان از دندان‌های خود مراقبت نکنید، ممکن است به حالت اولیه برگردند.

8. براکت‌ها توجه ماهی‌ها را به خود جلب می‌کنند

برخی افراد فکر می‌کنند که دیگرنمی‌توانند در اقیانوس و دریاها غواصی یا شنا بکنند! زیرا براکت‌های آنها توجه ماهی‌هایی را که به طور طبیعی به اشیاء براق علاقه دارند ، جلب می‌کند. ما نمی‌دانیم که چگونه این شایعه شروع شده است ، اما حقیقت ندارد.

9. براکت در دستگاه‌های الکترونیکی اختلال ایجاد می‌کند

براکت‌های شما هیچ تداخلی با دستگاه‌های الکترونیکی ندارند! لازم نیست نگران باشید.

10.براکت احتمال برخورد رعد و برق را بیشتر می‌کند

یکی از خنده‎دارترین شایعات در مورد براکت است که فقط برای ترساندن افرادی که دارای براکت هستند، پخش می‌شود و کاملاً نادرست است.

11.ارتودنسی دردناک است

بعضی مواقع افرادی که تجربه درمان ارتودنسی داشته‌اند، از درد ارتودنسی شکایت دارند. اما حقیقت این است براکت‌ها نباید درد چندانی ایجاد کنند. در هفته‌های اول درمان احساس اندکی درد طبیعی است ولی این درد بعد از مدتی رفع می‌شود.

12.هر روز باید براکت‌هایتان را سفت کنید

دکتر ارتودنسی در بعضی از جلسات درمانی براکت‌های شما را سفت می‌کند. اما به این معنی نیست که براکت‌های شما همیشه باید سفت باشند تا درمان شما پیشرفت کند. این که در هر ویزیت براکت‌های شما سفت‌تر شوند، شایعه ای بی‌اساس است.

13.در هر ویزیت، سیم ارتودنسی تعویض می‌شود

ویزیت‌های ارتودنسی برای ارزیابی حرکت دندان‌های شما است. اگر این حرکت طبق برنامه انجام نشود، ممکن است ارتودنتیست تصمیم بگیرد که تعویض سیم‌ها را تا جلسه بعدی به تاخیر بیندازد.

14.دندان‌های عقل،نتایج ارتودنسی را خراب خواهند کرد

ممکن است از رشد دندان‌های عقل خود نگران باشید. متخصص ارتودنسی به شما خواهد گفت که آیا فضای مناسبی برای رشد دندان عقل دارید یا خیر.

دندان عقل

15. زمان اتمام ارتودنسی از قبل مشخص است

پیش بینی دقیق زمان اتمام درمان ارتودنسی غیرممکن است. با این وجود می‌توانید یک بازه‌ی زمانی کلی از ارتودنتیست‌تان دریافت کنید.

16.درمان ارتودنسی محدود به سن خاصی است

درست است که معمولا درمان ارتودنسی در نوجوانی انجام می‌شود ولی این درمان برای بزرگسالان نیز گزینه خوبی هستند. به این شایعه توجه نکنید! بعضی از افراد حتی در 60 سالگی ارتودنسی انجام می‌دهند.

ارتودنسی برای بزرگسالان

17.هر دندان‌پزشکی می‌تواند ارتودنسی انجام دهد

درمان ارتودنسی فقط باید توسط ارتودنتیست متخصص انجام شود. برخی از دروس تخصصی دندانپزشکان و ارتودنتیست‌ها مشابه است، ولی ارتودنتیست‌ها در انجام درمان‌هایی مانند ارتودنسی به صورت ویژه تخصص دارند و می‌دانند چگونه دندان‌هایتان را تا حد ممکن مرتب کنند.

18.لازم نیست الاستیک خود را همیشه در دهانم داشته باشم

بسیاری از بیماران دستورات ارتودنتیست را نادیده می‌گیرند و می‌خواهند خودشان تعیین کنند که روزانه چند بار باید از الاستیک‌ها استفاده کنند. از الاستیک‌ها طبق دستور ارتودنتیست‌ استفاده کنید، در غیر این صورت زمان درمان شما افزایش پیدا می‌کند.

الاستیک ارتودنسی

19.درمان ارتودنسی بسیار طولانی است

این یک شایعه رایج است که مردم مجبورند برای مدت طولانی براکت ارتودنسی داشته باشند. میانگین طول درمان فقط هجده ماه است.

20.اوربایت مشکل بزرگی است

بیشتر مردم اندکی اوربایت دارند و لزوما چیز بدی نیست. در واقع می‌تواند از سایش دندان‌های شما جلوگیری کند.

اوربایت

برای اطلاع از هزینه ارتودنسی، مقاله هزینه ارتودنسی دندان در سال 99 را بخوانید
برای اطلاعات بیشتر در خصوص روش‌ها، زمان و انتخاب بهترین ارتودنتیست، به مقالات سایت مراجعه نمایید. برای ارتباط با ما می‌توانید از سایت، اکانت اینستاگرام و کانال تلگرام اقدام کنید.

مقالات پربازدید

روند درمان ارتودنسی به چه شکل است؟