دندان‌های کودکان و مشکلات رایج در آن‌ها

در این مقاله به مشکلات رایج در دندان‌های کودکان می‌پردازیم:

دلایل کم بودن دندان‌های کودکان چیست؟

کم بودن دندان‌های شیری یا دایمی می‌تواند به صورت ژنتیکی و یا به علت نبود فضای کافی برای دندان‌ها باشد. اگر کودکتان تا یک سالگی دندانی نداشته باشد این موضوع نگران‌کننده است و باید بررسی شود. به صورت معمول دندان‌های شیری تا 12 سالگی جای خود را به دندان‌های دایمی می‌دهند. اگر 6 ماه تا 1 سال از زمان افتادن دندان شیری می‌گذرد و دندان دایمی هنوز رشد نکرده است، این عامل می‌تواند نشان‌دهنده کج بودن دندان دایمی، نبودن جای کافی برای دندان جدید و یا به علت سفت شدن لثه اتفاق بیوفتد.

همچنین کم بودن دندان کودک می‌تواند به بعضی بیماری‌ها و مصرف برخی داروها ربط داشته باشد. اولین راه تشخیص مساله کم بودن دندان، بررسی عکس رادیولوژی دندان‌ها است. با تشخیص به موقع می‌توان این موضوع را درمان کرد.

دندان‌های کودکان
دندان‌های کودکان

چرا دندان‌های کودکان پوسیده می‌شوند؟

پوسیدگی دندان در کودکان نسبت به بزرگسالان رایج‌تر و دلیل آن ضعیف‌تر بودن مینای دندان‌های شیری نسبت به دندان‌های دایمی است. مصرف قند، گذر زمان و جنس دندان باعث فعالیت بیشتر باکتری‌های مسبب پوسیدگی می‌شود. علت بوی بد دهان و دندان درد می‌تواند ناشی از پوسیدگی دندان‌هایش باشد و باید به دندان‌پزشک مراجعه شود.

برای پیشگیری از پوسیده شدن دندان، باید بعد از مصرف مواد غذایی شیرین، مسواک بزنید یا آب بنوشید و یا با آب دهانتان را قرقره دهید. با این کار می‌توان میزان اسیدی بودن دهان را کاهش داد. پوسیدگی دندان‌های شیری باعث بوی بد دهان، نامرتب شدن دندان‌ها، سخت شدن جوییدن غذا و سوتغذیه در کودکان می‌شود و در صورت عدم درمان، دندان پوسیده باید کشیده شود. کشیدن دندان نیز باعث کج شدن و نامرتبی دندان‌ها در آینده می‌شود.

دندان‌های کودکان
دندان‌های کودکان

لکه‌های سیاه روی دندان‌ها

لکه‌های سیاه دندان‌ها مشکلی رایج در کودکان است. این لکه‌ها به دلیل وجود آهن سولفید است. ترکیب هیدروژن سولفید به وجود آمده توسط باکتری‌ها و آهن سولفید باعث به وجود آمدن این لکه‌ها می‌شوند. این لکه‌ها همیشه نشانه پوسیدگی دندان‌ها نیستند ولی اگر به دندان‌ها رسیدگی نشود، به علت جمع شدن غذا روی آن‌ها می‌تواند باعث پوسیدگی شوند. این لکه‌ها می‌توانند با جرم گیری از بین بروند. حتما به دندان‌پزشکتان مراجعه کنید و لکه‌ها را بررسی کنید.

برای اطلاع از هزینه ارتودنسی، مقاله هزینه ارتودنسی دندان در سال 99 را بخوانید
برای اطلاعات بیشتر در خصوص روش‌ها، زمان و انتخاب بهترین ارتودنتیست، به مقالات سایت مراجعه نمایید. برای ارتباط با ما می‌توانید از سایت، اکانت اینستاگرام و کانال تلگرام اقدام کنید.

مقالات پربازدید

روند درمان ارتودنسی به چه شکل است؟