خروپف و تنفس دهانی کودکتان را جدی بگیرید

خروپف و تنفس دهانی هنگام خواب ممکن است به سلامت دندان و دهان کودک شما آسیب برساند.

اگر کودکتان خروپف می‌کند، به دلیل نرم‌تر بودن استخوان کودکان، ممکن است تعادل فشارهای وارده به فک‌ها و دندان‌ها را تغییر دهد و ساختار فک‌ها به خصوص فک بالا دچار تغییر شکل شود. در این حالت، شکل ظاهری صورت نیز تغییر می‌کند و صورت درازتر دیده می‌‌شود. تنفس دهانی باعث می‌شود فک و زبان زیاد پایین باشند و دندان‌های عقب کودک زیاد رشد کنند و هضم غذا نیز برای کودک سخت شود. همچنین ممکن است اوربایت دندان‌ها نیز افزایش یابد و بین دندان‌ها نیز فاصله باز شود و کودکتان دچار اختلالات تکلم شود.

تنفس دهانی
خروپف و تنفس دهانی

تنفس دهانی بر روی لثه‌ها نیز تاثیر می‌گذارد و اگر مشکلی در لثه‌های فرد وجود داشته باشد، آن‌ها را تشدید می‌کند. همانطور که می‌دانید در فک بالا بزاق ترشح نمی‌شود، با تنفس دهانی طولانی مدت، لثه‌ها و دندان‌های فک بالا خشک می‌شوند و باکتری‌های دهان افزایش می‌یابد و در نتیجه احتمال پوسیده شدن دندان‌ها و به وجود آمدن مشکلات لثه بیشتر می‌شود.

محافظ‌های دندان:

برای محافظت از دندان‌ها در مقابل تنفس دهانی شبانه، می‌توانید با تجویز دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی، از محافظ‌های شبانه (نایت گارد) استفاده کنید. می‌توانید از محافظ‌های آماده و یا از محافظ‌های سفارشی که توسط دکتر دندانپزشک شما، طبق شکل دندان‌هایتان ساخته می‌شوند، استفاده کنید. همچنین از این محافظ‌ها می‌توانید برای برای جلوگیری از دندان قروچه (که باعث شکستگن یا لب‌پر شدن دندان می‌شود) و حفاظت از دندان‌ها هنگام ورزش کردن نیز می‌توان استفاده کرد.

محافظ دندان
محافظ دندان

اگر کودکتان مشکل تنفسی دارد و از دهان نفس می‌کشد، قبل از به خطر افتادن سلامت دندان‌ها، لثه و دهان آن را درمان کنید.

برای اطلاع از هزینه ارتودنسی، مقاله هزینه ارتودنسی دندان در سال 99 را بخوانید
برای اطلاعات بیشتر در خصوص روش‌ها، زمان و انتخاب بهترین ارتودنتیست، به مقالات سایت مراجعه نمایید. برای ارتباط با ما می‌توانید از سایت، اکانت اینستاگرام و کانال تلگرام اقدام کنید.

مقالات پربازدید

روند درمان ارتودنسی به چه شکل است؟