کشیدن دندان در طول درمان ارتودنسی:

برای افرادی که قصد انجام ارتودنسی دارند، ممکن است کشیدن دندان معقول نباشد و باعث ترس یا منصرف شدن آنها از درمان ارتودنسی شود. در حقیقت چرا مراجعان برای ارتودنسی باید دندان خود را از دست بدهند؟ برای درک این موضوع باید به این مساله توجه کرد که تصمیم‌گیری در خصوص درمان ارتودنسی بدون کشیدن دندان یا درمان ارتودنسی با کشیدن دندان، نیاز به مراجعه به یک ارتودنتیست متخصص و مطمئن است. به خاطر داشته باشید که به صورت معمول، درمان ارتودنسی بدون کشیدن دندان انجام می‌گیرد و کشیدن دندان فقط زمانی ضروری دارد که برای مرتب کردن و زیبایی دندان‌ها و چهره، هیچ راهکار دیگری در دسترس نباشد.

اولویت همه ارتودنتیست‌ها، انجام ارتودنسی بدون کشیده شدن دندان است ولی بر اساس شرایط شاید برای درمان نیاز به کشیدن دندان برای جا باز کردن برای دندان‌های دیگر است. با این کار از آسیب دندان اضافی به دندان‌های مجاور جلوگیری می‌شود.

کشیدن دندان
کشیدن دندان

چه عواملی باعث نیاز به کشیدن دندان می‌شود؟

تراکم زیاد دندان‌ها، کوچک بودن فک، نبود جا برای همه دندان‌ها در قوس دندانی و قرار نداشتن مرتب دندان‌ها در جای خودشان باعث نیاز به این کار می‌شود. در بعضی مواقع می‌توان با کشیدن دندان‌ها به جلو برای دندان‌های دیگر جا باز کرد ولی ممکن است  این امر به خاطر بافت نرم دهانی، بعد از اتمام ارتودنسی برگشت پذیر باشد.

احتمال کشیده شدن دندان در کودکان و بزرگسالان چقدر است؟

در درمان ارتودنسی در کودکان احتمال کشیده شدن دندان بسیار کمتر است و می‌توان از درمان جایگزین اکسپندر(ابزار بازکننده کام) استفاده شود. ولی در بزرگسالان به خاطر پوسیده بودن بعضی دندان‌ها، مقاومت کم دندان و حساس‌تر بودن ،لثه ارتودنتیست نمی‌تواند فشار زیادی روی دندان‌ها وارد کند.

کشیدن دندان
کشیدن دندان

کدام دندان‌ها در اولویت کشیده شدن هستند؟

ارتودنتیست‌ها معمولا از کشیدن شش دندان جلو به خاطر زیبایی خودداری می‌کنند و معمولا دندان‌های عقل، دندان‌های پوسیده، دندان‌های پر شده و روکش شده در اولویت کشیده شدن هستند. نکته‌ دیگر که باید به آن توجه شود حفظ قرینگی دندان‌ها است.

آیا جای دندان کشیده شده خالی می‌ماند؟

البته که نه! بعد از اتمام درمان ارتودنسی براثر فشار وارده توسط براکت‌ها و سیم‌ها بر فک و دندان‌ها، جای خالی دندان کشیده شده کاملا پر می‌شود وبعد از آن شما از لبخند زیبا با دندان‌های مرتب و سالم لذت می‌برید.

برای اطلاع از هزینه ارتودنسی، مقاله هزینه ارتودنسی دندان در سال 99 را بخوانید
برای اطلاعات بیشتر در خصوص روش‌ها، زمان و انتخاب بهترین ارتودنتیست، به مقالات سایت مراجعه نمایید. برای ارتباط با ما می‌توانید از سایت، اکانت اینستاگرام و کانال تلگرام اقدام کنید.

مقالات پربازدید

روند درمان ارتودنسی به چه شکل است؟