ترس از دندانپزشک و راه‌های مقابله با آن

ترس از دندانپزشک یک ترس شایع است که در افراد در هر سنی قابل مشاهده است. ترس از دندانپزشک می‌تواند خفیف یا شدید باشد و منجر به نتایج بد شود. اجتناب از معاینه ساده دندانپزشکی می‌تواند مشکلات سطحی را به مشکلات عمیق تبدیل کند.

عوامل متعددی می‌توانند باعث ترس از دندانپزشک شوند. افرادی که از دندانپزشک می‌ترسند همان ابتدای ورود به مطب قبل از معاینه استرس‌شان شروع می‌شود. بوی مواد دندانپزشکی، صدای ابزار و دستگاه‌های دندانپزشکی در مطب دندانپزشکی استرس را افزایش می‌دهند.

ترس از دندانپزشک
ترس از دندانپزشک

علل ترس از دندانپزشکی

اصطلاحات زیادی برای تعریف ترس از دندانپزشکی استفاده می‌شود. این بیماری به عنوان ترس از دندانپزشک، اضطراب دندانپزشک، فوبی دندانپزشک، ادنتوفوبی یا دندوفوبیا شناخته شده است. تجربه بد افراد و احساس درد در جلسات دندانپزشکی باعث به وجود آمدن ترس در دیگر جلسات معاینه می‌شود. علاوه بر آن، ترس ممکن است ناشی از رفتار بد دندانپزشک و کم تجربه بودن او باشد.

تجربیات منفی شخصی تنها دلیل ترس از دندانپزشکان نیست. در برخی موارد، ترس می‌تواند ناشی از تجربیات غیرمستقیم باشد. یعنی فرد تجربیات بد دیگران را شنیده باشد و این موضوع باعث به وجود آمدن ترس در او شود. همچنین مردم از آنچه در رسانه‌ها می‌بینند و می‌شنوند بسیار تحت تأثیر قرار می‌گیرند. متأسفانه، فیلم‌های ترسناک وحشتناکی در مورد دندانپزشکی ساخته شده که ترس افراد را بیشتر کرده‌اند. همچنین بعضی از والدین کودکشان را برای تنبیه کردن با آمپول زدن و مراجعه به دکتر تهدید می‌کنند. این کار باعث ایجاد ترس از درمان‌های پزشکی و دندانپزشکی می‌شود.

درمان ترس توسط روش‌های روانی

اگر ترس شما از دندانپزشک شدید باشد، بهتر است قبل از شروع درمان دندانپزشکی با یک متخصص بهداشت روان آموزش دیده مشورت کنید. درمان شناختی – رفتاری، داروها و هیپنوتیزم می‌توانند به کنترل ترس شما کمک کنند.

اگر بتوانید ترس خود را مدیریت کنید، می‌توانید به دندانپزشک خود مراجعه کنید. مهارت‌های دندانپزشکان متفاوت است. امروزه دندانپزشکان برای مقابله با فوبیای بیماران تکنیک‌های متفاوتی را به کار می‌برند. انتخاب دندانپزشک متخصص و با مهارت روند درمان را بسیار راحت‌تر می‌کند.

برای کنترل ترس از دندانپزشک می‌توان از تکنیک‌های آرامش استفاده کرد. دیدن تصاویر آرامش بخش همراه با تمرین‌های تنفسی و شل کردن عضلات می‌توانند به بیمار در هنگام معاینه دندانپزشک کمک کنند. حساسیت زدایی سیستماتیک نیز در کاهش ترس نقش موثری دارد. این روشی است که روانشناسان برای کاهش اضطراب و هراس از آن استفاده می‌شود. در این روش، بیمار به تدریج با هراس خود روبرو می‌شود تا با گذشت زمان ترس‌‌شان از بین برود.

درمان ترس توسط روش‌های فیزیولوژیکی

اگر میزان ترس غیر قابل کنترل باشد زیر نظر پزشک می‌توان از داروهای آرامش بخش استفاده کرد. در بعضی مواقع ممکن است از روش بیهوشی نیز استفاده شود.

ترس از دندانپزشک
ترس از دندانپزشک

در هنگام انتظار برای معاینه گوش دادن به موزیک آرامش بخش، خواندن کتاب مورد علاقه برای مقابله با اضطراب کمک زیادی می‌کند. برای کنترل ترس می‌توانید از یکی از اعضای خانواده‌تان کمک بگیرید تا همراه شما به مطب بیاید. این کار ترس شما را خیلی کاهش می‌دهد.

به طور کل اگر در دندان‌هایتان مشکلی وجود دارد حتما در اولین فرصت به دندانپزشک مراجعه کنید و درمان شوید. شاید مشکل دندان‌هایتان سطحی باشد و با یک روند درمان آسان درمان شود. اگر به موقع اقدام به درمان نکنید ممکن است شرایط درمان سخت‌تر شود و یا حتی دندان‌هایتان را از دست بدهید.

برای اطلاع از هزینه ارتودنسی، مقاله هزینه ارتودنسی دندان در سال 99 را بخوانید
برای اطلاعات بیشتر در خصوص روش‌ها، زمان و انتخاب بهترین ارتودنتیست، به مقالات سایت مراجعه نمایید. برای ارتباط با ما می‌توانید از سایت، اکانت اینستاگرام و کانال تلگرام اقدام کنید.

مقالات پربازدید

روند درمان ارتودنسی به چه شکل است؟