8 نکته ضروری برای بهداشت دندان و دهان در افراد سن بالا

با افزایش سن‌، مراقبت از دندان‌ها و بهداشت دندان و دهان از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود. تصور غلط رایج این است که در سنین بالا از دست دادن دندان‌ها امری اجتناب ناپذیر است. این تصور درست نیست. اگر به درستی از دندان‌ها مراقبت شود، دندان‌ها در تمام طول زندگی سالم می‌مانند. با افزایش سن، مراقبت از دندان‌ها و لثه‌ها از بروز مشکلاتی مانند درد دندان، پوسیدگی دندان و از بین رفتن دندان جلوگیری می‌کند. حفظ بهداشت دهان و دندان باعث می‌شود به راحتی غذا بخورید و زندگی بهتری داشته باشید.

به عقیده انگلیسی‌ها، اولین چیزی که در یک شخص جدید نظرمان را جلب می‌کند لبخند او است. با بالا رفتن سن مقاومت دندان‌ها کمتر می‌شود و ممکن است دندان‌ها سلامتشان را از دست بدهند و دیگر لبخند زیبایی نداشته باشیم. راه حل جلوگیری از به وجود آمدن مشکلات دندانی، افزایش مراقبت‌های بهداشتی دندان و دهان است.

هر روز مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید

مسواک زدن و نخ دندان به تمیز کردن جرم و میکروب از دندان‌ها کمک می‌کند. اگر روی دندان جرم ایجاد شود، می‌تواند باعث پوسیدگی دندان یا بیماری لثه شود. دو بار در روز دندان‌های خود را با خمیردندان دارای فلوراید مسواک بزنید. مسواک زدن به خصوص بعد از صرف صبحانه و قبل از خواب اهمیت زیادی دارد. هر روز از نخ دندان استفاده کنید. اگر در استفاده از نخ دندان مشکلی دارید، از دندانپزشک خود بخواهید که شما را در استفاده از مسواک مخصوص یا نخ دندان راهنمایی کند.

بهداشت دندان و دهان در افراد سن بالا
بهداشت دندان و دهان در افراد سن بالا

تغییرات دهان و دندان‌هایتان را بررسی و پیگیری کنید

خطر ابتلا به سرطان دهان با افزایش سن افزایش می‌یابد. اگر تغییری در دهان خود مشاهده کردید، آن را بررسی کنید. اگر علایم زیر را در دهانتان مشاهده کردید و بیش از 2هفته طول کشید حتما به دندانپزشک مراجعه کنید:

  • – دردناک بودن قسمتی از دهان، لب و گلو
  • – وجود توده‌ای در دهان، لب یا گلو
  • – وجود زخم سفید یا قرمز در دهان
  • – مشکل هنگام جویدن ، بلعیدن یا حرکت در فک یا زبان
  • – بی‌حسی در زبان یا دهان
  • – تورم در چانه
  • – گوش درد بدون کم شدن شنوایی

برای معاینه و جرم‌گیری به صورت مرتب به دندانپزشک مراجعه کنید

زمان دقیقی برای کنترل وضعیت دندان‌ها توسط دندانپزشکان وجود ندارد. بعضی افراد باید هر 6 ماه یک‌بار و بعضی دیگر هر 3 ماه یک‌بار باید برای کنترل به پزشک مراجعه کنند. این زمان برای افراد مختلف متفاوت است. از دندانپزشکتان در مورد زمان مراجعه برای کنترل سلامت دندان‌ها سوال کنید.

بهداشت دندان و دهان در افراد سن بالا
بهداشت دندان و دهان

در مورد خشکی دهان با دندانپزشک خود صحبت کنید

خشکی دهان در نتیجه عدم ترشح بزاق کافی برای مرطوب نگه داشتن دهان به وجود می‌آید. خشکی دهان می‌تواند بلع یا صحبت کردن را دشوار کند. همچنین می تواند منجر به پوسیدگی دندان یا عفونت شود. خشکی دهان می‌تواند در اثر عوارض جانبی برخی داروها و یا مشکلات سلامتی مثل دیابت و شیمی‌درمانی و پرتو درمانی اتفاق بیفتد.اگر خشکی دهان دارید، با پزشک یا دندانپزشک خود صحبت کنید و سوال کنید که چه کاری می‌توانید انجام دهید.

از ایجاد التهاب‌های لثه جلوگیری کنید

اگر در جوانی به بهداشت دهان و دندان رسیدگی نکرده‌اید، داشتن دندان‌های سالم در سنین بالا برای شما کمی سخت است. افراد مسن بیشتر در معرض خطر بیماری‌های لثه ناشی از پلاک و باکتری‌های واقع در زیر خط لثه هستند. التهاب لثه، اولین مرحله از بیماری لثه است و می‌تواند شامل علایم قابل مشاهده‌ای مانند قرمزی، تورم یا لثه‌های خونریزی شود.

بهداشت دندان و دهان در افراد سن بالا
بهداشت دندان و دهان

مصرف دخانیات را از زندگی خود دور کنید

همانند همه سرطان‌ها، خطر ابتلا به سرطان دهان با افزایش سن و مصرف دخانیات افزایش می‌یابد. اکثریت قریب به اتفاق مبتلایان به سرطان دهان، مصرف کنندگان دخانیات هستند. احتمال ابتلا به سرطان دهان هر ساله با مصرف سیگار یا دیگر دخانیات بیشتر می‌شود. شایع‌ترین ناحیه سرطان دهان، لب است که به دنبال آن زبان درگیر می‌شود. میزان ابتلا به سرطان دهان در مرد‌ها بیشتر از زنان است.

نوشیدن آب را فراموش نکنید

یک نکته خوب برای سلامتی دهان و سلامتی، مصرف مقدار زیادی آب در طول روز است. این کار از خشک شدن دهان جلوگیری کرده و تشکیل باکتری را محدود می‌کند. وقتی نمی‌توانید دندان‌های خود را مسواک بزنید، حتما آب بنوشید. سعی کنید مصرف نوشیدنی‌های گازدار و قهوه را کاهش دهید زیرا نوشیدن آن‌ها باعث لکه‌دار شدن دندان‌ها می‌شود. همچنین اسید موجود در آن‌ها باعث آسیب دیدن مینای دندان می‌شود.

بهداشت دندان و دهان در افراد سن بالا
بهداشت دندان و دهان

به بهداشت دندان‌های مصنوعی، ایمپلنت‌ و پروتزهای خود دقت کنید

اگر از دندان‌های مصنوعی استفاده می‌کنید حتما به بهداشت آن‌ها دقت و رسیدگی کنید. ایمپلنت و روکش‌ها باید حداقل دو بار در روز مسواک زده و تمیز شوند. پروتزهای متجرک متحرک نیز باید به خوبی تمیز و نگهداری شوند.

برای اطلاع از هزینه ارتودنسی، مقاله هزینه ارتودنسی دندان در سال 99 را بخوانید
برای اطلاعات بیشتر در خصوص روش‌ها، زمان و انتخاب بهترین ارتودنتیست، به مقالات سایت مراجعه نمایید. برای ارتباط با ما می‌توانید از سایت، اکانت اینستاگرام و کانال تلگرام اقدام کنید.

مقالات پربازدید

روند درمان ارتودنسی به چه شکل است؟