لبخند زدن و تاثیر آن بر بدن

لبخند می‌تواند تاثیر زیادی روی زندگی بگذارد. روحیه را تقویت می‌کند، انسان را جذاب‌تر و با اعتماد به نفس‌تر جلوه دهد و دید مثبت‌تری از زندگی به انسان‌ها ببخشد، اما آیا می‌دانستید که لبخند زدن روی بدن شما نیز تأثیر می‌گذارد؟ لبخند زدن باعث تقویت سلامت جسمی می‌شود.

در این مقاله تاثیرات لبخند روی بدن را توضیح می‌دهیم:

استرس و اضطراب را کاهش می‌دهد

استرس و اضطراب ممکن است باعث افزایش التهاب در بدن شوند و منجر به افزایش ضربان قلب و فشار خون شوند. با این حال مطالعات نشان داده‌اند که وقتی در یک وضعیت استرس‌زا لبخند می‌زنید می‌توانید آرام‌تر باشید و به همان میزان عوارض جانبی استرس را کاهش دهید. سعی کنید دفعه بعد که در شرایط استرس‌زا قرار گرفته‌اید لبخند بزنید و ببینید که آیا لبخند زدن به آرام شدنتان کمک می‌کند یا خیر. وقتی بدن در حالت استرس مداوم قرار دارد و احساس می‌کنید که با دنیای اطراف در حال جنگ هستید. با لبخند زدن و تمرکز روی افکار مثبت، می‌توانید به بدن خود کمک کنید تا افکار بد را کنترل و بهتر مدیریت کند. اطرافیانتان نیز می‌توانند بلافاصله آرام شدن شما را احساس کنند.

لبخند زدن
تاثیر لبخند زدن بر بدن

لبخند زدن مانند ورزش کردن باعث افزایش روحیه می‌شود

همه ما می‌دانیم که ورزش برای سلامتی چقدر مهم و خوب است. ورزش کردن نه تنها در حفظ وزن سالم کمک می‌کند بلکه به ما کمک می‌کند تا عضلات خود را قوی نگه داریم و استرس و التهاب را به حداقل برسانیم. اما آیا می‌دانستید که لبخند زدن می‌تواند تأثیر مشابه ورزش کردن روی بدنتان داشته باشد؟ ورزش کردن باعث آزاد شدن هورمون اندورفین‌ می‌شود. این هورمون‌ها همان چیزی هستند که باعث افزایش روحیه می‌شوند و باعث می‌شوند شادتر باشید و استرس کمتری داشته باشید. در مواقع استرس‌زا اگر فرصت ورزش کردن را ندارید لبخند زدن برای بهتر شدن حالتان کارساز است. شما هیچ محدودیتی برای لبخند زدن ندارید!

سیستم ایمنی را تقویت می‌کند

وقتی لبخند می‌زنید، بدن تولید گلبول‌های سفید را تقویت می‌کند و این کارسیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. تحقیقات انجام شده در یک بیمارستان کودکان نشان داده‌ است که کودکان بیماری که بیشتر می‌خندیدند و لبخند می‌زدند، تعداد گلبول‌های سفید خون بالاتری داشتند. احتمالاً این جمله را شنیده اید، “خنده بهترین درمان است”. لبخند زدن باعث شاداب‌تر شدن و دور شدن از استرس می‌شود.

لبخند زدن برای سلامت قلب کمک می‌کند

اهمیت رسیدگی به سلامت قلب با گذشت سن بیشتر می‌شود زیرا در سنین بالاتر خطر ابتلا به حمله قلبی یا سکته مغزی افزایش می‌یابد. یک مطالعه روانشناسی نشان داده است که شاد بودن و لبخند زدن در زندگی می‌تواند قلب را از التهاب ناشی از استرس محافظت کند. این مطالعه در دانشگاه کانزاس انجام شد.

حدود 170 دانشجوی کالج آمریکایی را به سه گروه تقسیم کردند و به آن‌ها گفتند که آن‌ها را در یک آزمایش چند کاره شرکت می‌دهند. از دانشجویان هر گروه خواسته شد كه یک عمل استرس‌زا مشترک مشخص شده را انجام دهند. قبل از آزمایش، طی و بعد از آزمایش، ضربان قلب دانشجویان مورد بررسی قرار گرفتند و از دانشجویان خواسته شد تا احساس خود را شرح دهند. محققان دریافتند که آن دسته از دانشجویانی که لبخند می‌زدند توانستند زودتر استرس خودشان را کاهش بدهند و ضربان قلب آن‌ها کمتر بود.

اگر مستعد ابتلا به مشکلات قلبی هستید، بهتر است بیشتر لبخند بزنید.

لبخند زدن
تاثیر لبخند زدن بر بدن

لبخند زدن سلامت سلول‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بدن را بهبود می‌بخشد

تأثیر استرس بر بدن ما بسیار شگفت انگیز است. وقتی دچار استرس و تنش هستید، تمام سلول‌های‌ بدنتان نیز این استرس را احساس می‌کنند. تداوم بیش از حد استرس در سلول‌های ما می‌تواند حس تعادل بدن را برانداز و ما را مستعد ابتلا به جهش سلولی و بیماری کند. با این حال وقتی لبخند می‌زنید، دیواره‌های سلولی شل می‌شوند و پیدا کردن و ترمیم آسیب‌ها آسان‌تر می‌شود. جهش سلولی که در برخی از سرطان‌ها رخ می‌دهد با میزان استرس مرتبط بوده است. در نتیجه لبخند زدن بدن را از بیماری‌ها محافظت می‌کند.

از لبخند خود محافظت کنید

بهداشت دهان و دندان نیز در سلامت بدن نقش دارد. به وجود آمدن جرم روی دندان‌ها می‌تواند منجر به بیماری لثه شود که ممکن است قلب و سیستم ایمنی بدن را تضعیف کند. هر شش ماه یکبار برای رسیدگی به وضعیت دندان‌ها به دندانپزشک مراجعه کرده و در اسرع وقت هرگونه مشکل را برطرف کنید. اگر دندان درد دارید یا به علت کج بودن دندان‌ها از خندیدن خجالت می‌کشید با دندانپزشک خود صحبت کنید تا ببینید چگونه می‌توانید یک لبخند سالم‌تر و زیبا‌تر داشته باشید. راه حل‌های زیادی برای حل مشکلات دندان‌هایتان وجود دارد. پزشک شما می‌توان روش‌های درمانی مختلفی مانند ارتودنسی، سفید کردن دندان و استفاده از روکش به شما ارائه می‌دهد تا لبخندی را که همیشه آرزو داشته‌اید، به دست آورید.

برای پیدا کردن بهترین دندانپزشک از دوستان و خانواده پرس و جو کنید و خودتان نیز تحقیق کنید . مشکلات دندان‌هایتان را به دندانپزشکان متخصص توضیح دهید و از آن‌ها بهترین راه‌حل برای حل مشکلات دهانی و دندانی بخواهید. انتخاب دندانپزشک متخصص و با تجربه روند درمانی را آسانتر خواهد کرد.

لبخند زدن
تاثیر لبخند زدن بر بدن

نکته آخر این که استرس می‌تواند تأثیر مخربی بر زندگی‌مان بگذارد. ولی متاسفانه فرار از استرس کار آسانی نیست. لبخند زدن و مثبت اندیشی به میزان خیلی زیادی از بدنمان در مقابل استرس محافظت می‌کند و عوارض استرس را کمتر می‌کند. اگر به دلایل مشکلات دهانی و دندانی نمی‌توانید به راحتی بخندید حتما به دندانپزشک مراجعه کنید و مشکلات دندان‌هایتان را درمان کنید و خودتان را از فواید خندیدن محروم نکنید.

برای اطلاع از هزینه ارتودنسی، مقاله هزینه ارتودنسی دندان در سال 99 را بخوانید
برای اطلاعات بیشتر در خصوص روش‌ها، زمان و انتخاب بهترین ارتودنتیست، به مقالات سایت مراجعه نمایید. برای ارتباط با ما می‌توانید از سایت، اکانت اینستاگرام و کانال تلگرام اقدام کنید.

مقالات پربازدید

روند درمان ارتودنسی به چه شکل است؟