ترس از دندانپزشک و 10 پیشنهاد برای آن

دلایل ترس از دندانپزشک

دنتوفوبی یا ترس از دندانپزشک به دلیل تجربه بد دندانپزشکی در کودکی به وجود می‌آید و در بیشتر مواقع به دلایل زیر به وجود می‌آید:

1.ترس از آمپول دندانپزشکی
2.ترس از دیدن خون
3.ترس از درد
4.ترس از استریل نبودن لوازم دندانپزشکی
5.ترس از انتقال یافتن بیماری‌ به وسیله لوازم دندانپزشکی به بدن‌مان
6.شنیدن تجربه‌های بد اطرافیان

ترس از دندانپزشک
ترس از دندانپزشک

10 پیشنهاد برای افرادی که از دندانپزشکی می‌ترسند

  1. شما تنها نیستد! بسیاری از افراد حتی در سنین بالا از درمان دندانپزشکی می‌ترسند. بر اساس تحقیقات، این پدیده بیشت‌تر به دلیل تجربه‌ی بد دندانپزشکی در کودکی در ناخودآگاه ما باقی می‌ماند. ترس خودتان را به دندانپزشکتان بگویید و از او راهنمایی بگیرید.
  2. در انتخاب دندانپزشک دقت کنید و دندانپزشک متخصص و با تجربه‌ای را برای درمان انتخاب کنید. اعتماد کردن به کار دندانپزشک، باعث آسان‌تر شدن مقابله با ترس برای شما می‌شود. برای این کار می‌توانید از اطرافیانتان در مورد دندانپزشک متخصص معتمد آن‌ها بپرسید.
  3. اگر ترس شما از دندانپزشک به اندازه‌ای است که نمی‌توانید آن را کنترل کنید، می‌توانید از خدمات مشاوران روانشناس استفاده کنید.
  4. اگر نمی‌توانید با ترستان مقابله کنید، می‌توانید از روش بی‌هوشی استفاده کنید. علاوه بر آن، با توصیه دندانپزشکتان می‌توانید از مسکن‌های آرامش‌بخش استفاده کنید.
  5. از دندانپزشکتان همه مراحل درمانتان را بپرسید. ترس خود را با پزشک در میان بگذارید و بخواهید برای شما روشی را انتخاب کند که درد نداشته باشید.
  6. تمام شدن روند درمان حتما نباید در یک جلسه باشد. اگر احساس درد کردید، از دندانپزشکتان بخواهید که در صورت امکان ادامه درمان را به جلسه بعد منتقل کند.
  7. می‌توانید با یکی از اعضای خانواده یا دوستانتان که به دندانپزشک مراجعه کنید! البته باید فردی را انتخاب کنید که خود فرد نیز از دندانپزشک هراس نداشته باشد! وقتی که منتظر رسیدن نوبت ویزیت هستید حرف زدن با یک دوست یا خانواده استرس شما را کاهش می‌دهد. فراموش نکنید که نباید زیاد به موضوعی که از آن می‌ترسید فکر کنید.
  8. اگر صدای دستگاه‌های دندانپزشکی استرس شما را افزایش می‌دهد، می‌توانید از هندزفری استفاده کنید.
  9. نفس عمیق و منظم به کاهش استرستان کمک زیادی خواهد کرد. نفس عمیق بکشید و و هوای دم را تا چند ثانیه در ریه‌های خود نگه دارید. این کار را چند مرتبه تکرار و تمرین کنید.
  10. به پایان دندان درد فکر کنید! به این که دندان‌هایتان بعد از پایان درمان سالم خواهند شد و می‌توانید به راحتی با دندان‌های سالم بخندید.

سعی کنید دنتوفوبی را مدیریت کنید. زیرا ممکن است با گذشت زمان مشکلات سطحی دندان‌هایتان به مشکلات اساسی تبدیل شوند و دندان‌هایتان را از دست بدهید.

برای اطلاع از هزینه ارتودنسی، مقاله هزینه ارتودنسی دندان در سال 99 را بخوانید
برای اطلاعات بیشتر در خصوص روش‌ها، زمان و انتخاب بهترین ارتودنتیست، به مقالات سایت مراجعه نمایید. برای ارتباط با ما می‌توانید از سایت، اکانت اینستاگرام و کانال تلگرام اقدام کنید.

مقالات پربازدید

روند درمان ارتودنسی به چه شکل است؟