سفید کردن دندان‌ها (بلیچینگ)

غذاهایی که می‌خوریم و می‌نوشیم، داروهایی که مصرف می‌کنیم و عادت‌های زندگی‌مان به مرور زمان باعث تغییر رنگ دندان‌هایمان می‌شوند. به خصوص دندان‌های کسانی که به طور مکرر سیگار، چای یا قهوه مصرف می‌کنند ، سریع‌تر تغییر رنگ می‌دهند. همچنین ممکن است تغییر رنگ دندان مربوط به استفاده از برخی از آنتی‌بیوتیک‌ها یا برخی از بیماری‌های کودکان باشد. سفید کردن دندان‌ها یک راه حل برای این افراد است که امکان سفیدتر کردن دندان‌ها را فراهم می‌کند. توسعه فناوری باعث راحت‌تر شدن و پایدارتر شدن سفیدی دندان‌ها شده است و به همین دلیل امروزه روش بلبچینگ خیلی ترجیح داده می‌شود.

چرا رنگ دندان‌ها تغییر می‌کند؟

مصرف غذاها و نوشیدنی‌هایی مثل قهوه، چای، آب میوه، نوشابه‌ها و غیره، مصرف سیگار، آسیب یا تروما، روند طبیعی پیری، دندان‌های پر شده با آمالگام (خاکستری)، درمان ریشه دندان‌هاو استفاده بیش از حد از گروه‌های خاص آنتی بیوتیک، ممکن است باعث تغییر رنگ دندان‌ها شوند.

سفید کردن دندان‌ها
سفید کردن دندان‌ها

چند نوع روش سفید کردن دندان وجود دارد؟

در حال حاضر، دو نوع روش سفید کردن دندان‌ وجود دارد. در روش اول بیمار می‌تواند دندان‌هایش را در خانه سفید کند. این روش را “سفید کردن در خانه” می‌نامیم و روش دوم بلیچینگ است که توسط دندانپزشک متخصص انجام می‌شود. این روش که به آن “سفید کردن کلینیکی” نیز گفته می‌شود، تنها در توان مراکز تخصصی درمانی است و نیاز به دستگاه‌های پیچیده دارد. در بعضی مواقع از هر دو روش با هم استفاده می‌شود.

کدام روش سفید کردن دندان برای من مناسب است؟

هر دو روش مؤثر هستند و باید بر اساس میزان تغییر رنگ دندان‌ها روش درمان انتخاب شود. با دندانپزشکتان در مورد روش‌های سفید کردن دندان مشورت کرده و بهترین روش را انتخاب کنید.

سفید کردن در کلینیک توسط دندانپزشک

این روش توسط دندانپزشک انجام می‌شود. اول از همه، باید با دندانپزشک‌تان در مورد نوع درمان و تعداد جلسات صحبت کرده و اطلاعات کسب کنید. سفید کردن دندان‌ها در مطب، نوعی درمان است که تقریبا هر جلسه آن 1 ساعت طول می‌کشد. دندانپزشک ابتدا ژل سفید‌کننده را روی دندان ها اعمال می‌کند. سپس با دستگاه سفیدکننده دندان، به دندان‌ها اشعه تابیده می‌شود. در این روش، دندان‌ها به سرعت سفید می‌شوند و به دلیل اینکه زیر نظر دندانپزشک هستید به سلامت دندان‌ها آسیبی نمی‌رسد.

سفید کردن دندان‌ها
سفید کردن دندان‌ها

سفید کردن دندان‌ها در خانه

شما می‌توانید با مشورت دکتر دندانپزشک و کسب اطلاعات بیشتر، روش سفید کردن دندان‌ها در خانه را یاد بگیرید. دندانپزشکتان بعد از بررسی وضعیت دندان‌هایتان لوازم مورد نیاز مانند روکش پلاستیکی و ژل سفید کننده را تجویز می‌کند و و روش‌ استفاده از آن‌ها را برایتان آموزش می‌دهد. در این روش ژل سفید کننده را داخل روکش پلاستیکی زده و روی دندان‌ها می‌گذاریم. این کار تا زمانی که به سفیدی که می‌خواهیم برسیم تا 15 روز می تواند ادامه پیدا کند. در این نوع درمان میزان ژل خیلی مهم است. استفاده بیش از اندازه از ژل باعث سرزیر شدن از روکش می‌شود و ممکن است این ژل به لثه‌ها آسیب برساند. به همین دلیل، حتما باید از توصیه‌های دندانپزشک پیروی کنید. در روش سفید کردن دندان‌ها در خانه، باید روکش نیز باید تمیز شود. برای این کار می‌توانید آن‌ها را با آب و صابون تمیز کرده و سپس خشک کنید.

در بعضی مواقع، دندانپزشک استفاده از هردو روش را برای شما پیشنهاد می‌کند. به این صورت که بعد از سفید کردن دندان‌ها در کلینیک، فرد در خانه نیز با استفاده از روش خانگی و مراقبت‌های توصیه شده توسط پزشک، دندان‌های خود را سفید می‌کند. در نهایت، انتخاب روش سفید کردن دندان‌ها باید ضرورتا بعد از معاینه توسط دندانپزشک متخصص و بر اساس توصیه‌های او صورت بگیرد.

بعد از سفید کردن دندان‌ها به چه چیزهایی باید دقت کرد؟

در بیشتر مواقع بعد از سفید کردن، دندان‌ها حساس‌تر می‌شوند. به خصوص در روز اول ممکن است نیاز به مسکن داشته باشید. حساس بودن دندان‌ها بعد از 3 روز به طور کامل از بین می‌رود.

در روزهای اولیه باید از خوردن و نوشیدن غذاها و نوشیدنی‌های خیلی گرم و خیلی سرد خودداری کرد.

تا یک هفته از مصرف سیگار، چای، قهوه، شکلات، گیلاس، کارامل، سس قرمز و دیگر خوراکی‌هایی که امکان دارد باعث تغییر رنگ دندان‌ها شود خودداری کنید. در غیر این صورت دندان‌ها دوباره تغییر رنگ می‌دهند.

روزانه حداقل 2 بار مسواک بزنید. هر 6 ماه یک بار برای کنترل وضعیت دندان‌هایتان به دندانپزشک مراجعه کنید. تا زمانی که از خوردن خوراکی‌هایی که باعث تغییر رنگ دندان‌ها می‌شود خودداری کنید دندان‌هایتان سفید می‌ماند.

میزان پایداری سفیدی دندان‌ها در هر شخص متفاوت است و می‌تواند تا 3 سال نیازی به سفید کردن دندان‌ها نباشد.

چه افرادی نباید دندان‌هایشان را سفید کنند؟

افرادی که دندان‌های پوسیده و روکش‌های دندانی دارند
زنان حامله یا زنانی که در دوران شیردهی هستند
افرادی که به هیدروژن پراکسید یا کاربامید پراکسید حساسیت دارند
افرادی که بهداشت دندانی و دهانی ضعیفی دارند
افرادی که در مینا یا عاج دندان اختلالات دارند
افرادی که دندان‌های حساسی دارند
افرادی که بر اثر تتراسایکلین دندان‌هایشان لکه‌دار شده است
افرادی که دندان‌های شکسته یا شکاف یافته دارند
افرادی که بیشتر دندان‌هایشان کشیده شده است
افرادی که لثه‌هایشان تحلیل رفته و ریشه دندان‌هایشان نمایان شده است

سفید کردن دندان‌ها
سفید کردن دندان‌ها

آیا سفید کردن دندان‌ها درد دارد؟

حساس شدن دندان‌ها در طول سفید کردن دندان‌ها تا 3 روز طبیعی است و این درد بعد از این مدت کاملا از بین می‌رود. برای راحت‌تر گذراندن این مدت حتما با دندانپزشکتان مشورت کنید.

پایداری سفیدی دندان‌ها چقدر طول می‌کشد؟

بعد از سفید شدن دندان‌ها معمولا در شرایط عادی دندان‌ها حدود 2-3 سال سفید می‌مانند. پایداری سفیدی دندان‌ها به میزان مراقبت شما و خوراکی‌هایی که می‌خورید بستگی دارد. اگر زیاد چای، قهوه می‌نوشید و سیگاری هستید میزان پایداری کاهش پیدا می‌کند.

دندان‌ها در چه مدت به سفیدی دلخواه می‌رسند؟

مدت زمان رسیدن به سفیدی دلخواه به نوع روش سفید کردن، ژل و دستگاه استفاده شده و جنس دندان‌ها بستگس دارد و برای هر فرد متفاوت است. سفید کردن در کلینیک و توسط دندانپزشک، به دلیل استفاده از دستگاه سفید‌کننده سریع‌تر است. روش سفید کردن در خانه کمی زمان‌بر‌تر است. در روش کلینیکی در بعضی بیماران در یک جلسه به میزان سفیدی دلخواه دست می‌یابیم و در بعضی مواقع یک بار روش کلینیکی و یک بار روش خانگی کافی است. همه این عوامل به جنس دندان‌ها و سبک زندگی افراد بستگی دارد و بهتر است همه سوالات را از دندانپزشک متخصص خود به صورت کامل بپرسید.

چند بار می‌توان دندان‌ها را سفید کرد؟

در سفید کردن دندان‌ها از هیدروژن پر اکسید استفاده می‌شود. بنابراین، با توجه به توانایی مینای دندان‌ها در بازسازی خودشان یک سال مدت قابل قبولی برای تکرار فرایند است.

سفید کردن دندان‌ها با لیزر چگونه است؟

لیزر نیز یک روش پیشرفته برای تسریع روند سفید کردن دندان‌ها است. از اشعه‌ی لیزر برای فعال کردن عملکرد ژلی که روی دندان‌ها زده می‌شود استفاده می‌شود.

آیا سفید کردن دندان‌ها، به دندان‌ها آسیب می‌رساند؟

اگر فرایند تمیز کردن دندان‌ها تحت کنترل دندانپزشک باشد هیچ آسیبی به دندان‌ها نمی‌رسد.

برای اطلاع از هزینه ارتودنسی، مقاله هزینه ارتودنسی دندان در سال 99 را بخوانید
برای اطلاعات بیشتر در خصوص روش‌ها، زمان و انتخاب بهترین ارتودنتیست، به مقالات سایت مراجعه نمایید. برای ارتباط با ما می‌توانید از سایت، اکانت اینستاگرام و کانال تلگرام اقدام کنید.

مقالات پربازدید

روند درمان ارتودنسی به چه شکل است؟