تاثیر مکیدن پستانک روی دندان کودکان

قطع عادت مکیدن پستانک کودکان، یکی از سخت‌ترین کارهای والدین و نیازمند صرف انرژی و حساسیت زیادی است. شک و تردیدهای زیادی در مورد استفاده یا عدم استفاده از پستانک در بین والدین دیده می‌شود. بعضی از والدین مخالف سرسخت پستانک و بعضی از والدین موافق استفاده از آن هستند. اما از نظر علمی، شواهد مشخصی مبنی بر وجود مزایا و معایب پستانک برای کودکان یک تا شش ماهه وجود دارد.

چرا کودکان دوست دارند از پستانک استفاده ‌کنند؟

استفاده از پستانک یا مکیدن انگشت شست، منجر به ایجاد حس امنیت در شرایط سخت می‌شود. از جمله‌ی این شرایط می‌توان به جدا شدن از والدین و قرار گرفتن در میان افراد یا محیط ناشناس اشاره کرد.

مرکز پزشکی دانشگاه روچستر توصیه می‌کند از پستانک‌های یک تکه، بدون مایع داخلی و بدون اجزای ریز یا متحرک استفاده شود. پستانک باید به صورت منظم (دو بار در روز) شست‌وشو داده شود. همچنین باید از فروبردن آن داخل مایعات شیرین مثل آب‌قند یا عسل خودداری کرد. این کار موجب ایجاد پوسیدگی در دندان می‌شود.

مزایا

مکیدن پستانک باعث جلوگیری از سندرم مرگ ناگهانی نوزادان می‌شود. این سندرم ناشی از خواب عمیق نوزادان و قطع تنفس آن‌ها است. پستانک منجر به تحریک عصبی نوزادان و خواب سبک‌تر در آن‌ها و جلوگیری از قطع تنفس می‌شود. همچنین، پستانک باعث ایجاد رضایت ناشی از مکیدن و در نتیجه آرامش بیش‌تر نوزادان می‌شود.

مکیدن پستانک
مکیدن پستانک باعث جلوگیری از سندرم مرگ ناگهانی نوزادان می‌شود

معایب

والدین باید از تاثیرات منفی مکیدن پستانک روی بهداشت دهانی نوزادان آگاه باشند. اگر کودک شما تا سن دو سالگی مصر پستانک را کنار بگذارد، تمامی مشکلات دندانی از جمله آرایش صحیح و مرتب دندان‌ها مرتفع می‌شود. این فرآیند تا شش ماه پس از قطع استفاده از پستانک به صورت خود‌به‌خود انجام می‌شود. اما استفاده‌ی طولانی‌مدت از آن یا مکیدن انگشت، باعث ایجاد مشکلاتی در رشد صحیح و آرایش منظم دندان‌ها و تغییر در شکل سقف دهان (کام) می‌شود. همچنین، مکیدن مداوم پستانک می‌تواند باعث بازشدن بیش از حد مجراهای شنوایی ‌شود. درنتیجه‌ی این اتفاق، ترشحات گلو به گوش میانی نفوذ می‌کنند. انتقال باکتری‌های گلو به گوش، باعث ایجاد عفونت‌های گوش می‌شود. درنتیجه، کودکان باید استفاده از پستانک را پس از دو سالگی متوقف کنند.

مکیدن پستانک
مکیدن پستانک بعد از دو سالگی منجر به مشکلات دندانی می‌شود

مشکلات دندانی ناشی از مکیدن پستانک

مکیدن طولانی‌مدت انگشت شست یا پستانک، ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در روند رویش دندان‌ها و آرایش دندان‌ها شود. معمولا این کار باعث جلو زدگی دندان‌های فک بالا می‌شود. در این حالت‌، دندان‌ها به درستی روی هم قرار نمی‌گیرند و فضای خالی بین دو ردیف دندانی ایجاد می‌شود.

ترک عادت مکیدن پستانک

برای محدود‌کردن استفاده از پستانک، راهکارهای زیر را می‌توانید استفاده کنید:

  • استفاده از آن را محدود به زمان خواب نوزاد کنید
  • از پستانک‌هایی استفاده کنید که دارای مجرای تهویه و عبور هوا باشد.
  • از پستانک‌های دارای گردنبند استفاده نکنید. این گردنبند‌ها می‌تواند دور گلوی نوزاد پیچیده شود و مشکلاتی به بار آورد
  • نوک پستانک باید کاملا گرد و متقارن باشد تا به صورت صحیح در دهان نوزاد جا بگیرد
مکیدن پستانک
نوک پستانک باید کاملا گرد و متقارن باشد تا به صورت صحیح در دهان نوزاد جا بگیرد

در اصلاح رفتار کودک به این موارد توجه کنید

  • به جای سرزنش‌کردن کودک به دلیل مکیدن پستانک، برای انجام‌ندادن آن جایزه تعیین کنید
  • کودکان معمولا وقتی که احساس ناامنی کنند شروع به مکیدن انگشتان می‌کنند. به جای برخورد مستقیم با این مساله، روی اصلاح دلایل اضطراب و دادن حس آرامش به کودکان کار کنید
  • از دندانپزشک کمک بگیرید! دندانپزشک متخصص به کودکتان توضیح می‌دهد که اگر این رفتار را ادامه دهد، چه اتفاقی برای دندان‌هایش می‌افتد.
  • تشویق و ستایش بهترین روش شکستن عادت‌های غلط است.
مکیدن پستانک
برای داشتن لبخندی زیبا، کودکان باید تحت معاینات مرتب دکتر دندانپزشک قرار بگیرند

جمع‌بندی

تنبیه، سرزنش و آزار کودکان برای اصلاح رفتارهای غلط کارساز نیست و حتی می‌تواند باعث ایجاد صدمه به کودکتان شود. بسیاری از کودکان در سنین بین دو تا چهار سالگی، خود‌به‌خود این عادت را ترک می‌کنند. مکیدن تا این سن بی‌ضرر است. اما اگر سن کودک شما از سه سالگی عبور کرده است و همچنان این عادت را ادامه می‌دهد، نیازمند دخالت دندانپزشک هستید. کودک خود را به طور منظم پیش دندانپزشک متخصص و دکتر ارتودنسی ببرید و از او بخواهید بی‌نظمی‌های احتمالی ناشی از مکیدن پستانک یا شست را کنترل کند. با این کار، سلامت کودک و زیبایی لبخند او بدون اثرات جانبی ناشی از رفتارهای اشتباه بهداشت دهانی، حفظ می‌شود.

برای اطلاع از هزینه ارتودنسی، مقاله هزینه ارتودنسی دندان در سال 99 را بخوانید
برای اطلاعات بیشتر در خصوص روش‌ها، زمان و انتخاب بهترین ارتودنتیست، به مقالات سایت مراجعه نمایید. برای ارتباط با ما می‌توانید از سایت، اکانت اینستاگرام و کانال تلگرام اقدام کنید.

مقالات پربازدید

روند درمان ارتودنسی به چه شکل است؟