ماکرودنشیا چیست و چگونه درمان می‌شود؟

ماکرودنشیا به شرایطی گفته می‌شود که در آن یک یا چند دندان بیشتر از بقیه دندان‌ها رشد می‌کنند و از حد نرمال فراتر می‌روند. این دندان‌های بزرگتر ممکن است مشکلات زیادی در پی داشته باشد. نامرتب شدن و کج شدن دیگر دندان‌ها از جمله این مشکلات است. علاوه بر آن ممکن است علامتی برای یک مشکل پزشکی اساسی در کودکان باشد.

ماکرودنشیا
ماکرودنشیا

انواع ماکرودنشیا و علل آن

این عارضه ممکن است به دلایل مختلفی به وجود آید. معمولا علت به وجود آمدن آن دلایل ژنتیکی و سیستماتیکی است. سه نوع ماکرودنشیا وجود  دارد:

ماکرودنشیای یک دندان

دراین حالت یک دندان بیشتر از بقیه دندان‌ها رشد می‌کند و بزرگتر است. طبق گزارشات دندانپزشکان این نوع ماکرودنشیا نادر است و در آقایان بیشتر از خانم‌ها شایع است.  برخی دلایل ژنتیکی و محیطی مانند دیابت مقاوم به انسولین، سندروم اتودنتال، سندروم غول پیکری، هایپرپلازی، هیپرپلازی یکطرفه همه با مشکل ماکرودنشیا مرتبط هستند.

ماکرودنشیای گسترش یافته

در این نوع ماکرودنشیا همه دندان‌ها بزرگتر از حد نرمال هستند. به گزارش انجمن دهان و دندانپزشکی پاکستان این نوع ماکرودنشیا به دلیل اختلال نادری به نام غول پیکری هیپوفیز اتفاق می‌افتد. دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس اظهار داشته است که غول پیکری هیپوفیز به دلیل تولید بیش از حد هورمون رشد توسط غده هیپوفیز اتفاق می‌افتد. این بیماری در کودکی مشخص می‌شود و از علایم دیگر آن می‌توان به بزرگ‌ شدن غیر طبیعی پا و دست‌ها و بزرگ‌ شدن بیش از حد صورت اشاره کرد.

ماکرودنشیای نسبی

ماکرودنشیای نسبی زمانی اتفاق می‌افتد که دندان‌های فک بالا بیمار کمی بزرگتر باشند و هنگام مقایسه با دندان‌های فک پایین بزرگتر به نظر برسد. بر اساس علم دهان و دندانپزشکی این ماکرودنشیا توهمی بیش نیست.

ماکرودنشیا
ماکرودنشیا

راه‌های درمان

بر اساس بررسی و معاینه شرایط دهان و دندانی کودکان دندانپزشکان می‌توانند تشخیص بدهند که آیا دندانی بزرگتر از حد نرمال است و یا نه. ممکن است در صورت تشخیص دندان بزرگتر از حد معمول و ماکرودنشیا دندانپزشک کودکتان را به متخصص اطفال ارجاع بدهد و اگر مشکلی اساسی وجود داشته باشد شروع به درمان آن بشود.

اگر علت ماکرودنشیا بیماری‌های ژنتیکی و یا محیطی نباشد نیاز ضروری به درمان نیست. مگر اینکه فرد بخواهد لبخند زیباتری داشته باشد. البته بر اساس گزارش ژورنال تحقیقاتی بالینی و تشخیصی گاهی ممکن است دندان‌های ماکرودنت از لثه بیرون نیایند و نیاز به کشیدن داشته باشند.

ممکن است دندانپزشک برای جلوگیری از کج و نامرتب شدن دندان‌ها و ایجاد حفره در دندان‌ها، ارتودنسی را برای درمان ماکرودنشیا پیشنهاد ‌دهد. اگر کودکتان دندانی بزرگتر از حد نرمال دارد از معاینه آن غفلت نکنید و علت آن را بررسی کنید. درمان به موقع دندان‌ها علاوه بر اینکه راحت‌تر می‌شود باعث افزایش سلامت اعتماد به نفس و سلامت کودکان می‌شود.

برای اطلاع از هزینه ارتودنسی، مقاله هزینه ارتودنسی دندان در سال 99 را بخوانید
برای اطلاعات بیشتر در خصوص روش‌ها، زمان و انتخاب بهترین ارتودنتیست، به مقالات سایت مراجعه نمایید. برای ارتباط با ما می‌توانید از سایت، اکانت اینستاگرام و کانال تلگرام اقدام کنید.

مقالات پربازدید

روند درمان ارتودنسی به چه شکل است؟