میکرودنشیا چیست؟

ژنتیک تاثیر زیادی روی سلامت کلی افراد دارد. آیا می‌دانید ژنتیک روی شرایط دهانی و دندانی نیز موثر است و چگونگی رشد دندان‌ها را تعیین می‌کند.  میکرودنشیا به دندان‌های کوچک از حد طبیعی گفته می‌شود که یکی از مشکلات شایع بهداشت دهان و دندان است که تقریبا در هر خانواده یک نفر دچار این مشکل است. ممکن است در بزرگسالان دندان‌های کوچک همراه شکاف‌هایی که کنارشان است مانند دندان‌ها کودکی به نظر برسند. ممکن است دندان‌ها خیلی کوچک در کنار دیگر دندان‌ها قرار نگیرند و باعث صدمه دیدن دیگر دندان‌ها و نامرتب دیده شدن شوند. خبر خوبی برای افرادی که دچار میکرودنشیا هستند این است که تکنیک‌ها و روش‌های درمانی زیادی برای ترمیم دندان‌ها و بهبود لبخند کشف شده است. در این مقاله به میکرودنشیا و روش‌های درمان آن می‌پردازیم:

میکرودنشیا چیست؟

میکرو به معنی کوچک و دنشیا به معنای حالات مربوط به دندان است. بنابراین کلمه میکرودنشیا به معنای داشتن دندان‌های کوچک است و فردی که دچار این مشکل است، یک یا چند دندان کوچکتر از حد نرمال دارند. دندانپزشکان به دندان‌های کوچک‌تر از حد نرمال، میکرودنت می‌گویند.

میکرودنت‌ها می‌توانند مورفولوژی طبیعی یا غیر طبیعی داشته باشند. ممکن است این دندان‌ها ظاهری معمولی ولی کوچکتر از حد نرمال داشته باشند یا اندازه معمولی ولی شکل مثلثی داشته باشند. در بسیاری از موارد این دندان‌های کوچک ریشه‌های کوچکی نیز دارند حتی اگر تاج آن‌ها نزدیک به حالت طبیعی باشد.

انواع میکرودنشیا

سه نوع میکرودنشیا وجود دارد

1. میکرودنشیای موضعی

همان طور که از نام این میکرودنشیا مشخص است، در این اختلال فقط یک دندان تحت تاثیر قرار می‌گیرد. معمولا این اتفاق برای دندان‌های پیشین جانبی یا آسیای سوم اتفاق می‌افتد. دلیل آن می‌تواند همیاتروفی صورت (کوچک بودن یک طرف صورت نسبت به طرف دیگر) یا برخورد یک دندان اضافی باشد.

میکرودنشیا
میکرودنشیای موضعی

2. میکرودنشیای گسترده

این نوع میکرودنشیا تمام دندان‌ها را شامل می‌شود. ممکن است در بین دندان‌ها فقط یک دندان در حالت عادی و اندازه نرمال باشد. این نوع میکرودنشیا نادر است. این نوع بیماری ممکن است به دلیل کوتاهی هیپوفیز و یا سندرم داون باشد. همچنین ممکن است از عوارض شیمی درمانی و پرتو درمانی در سن رشد ایجاد شود.

3. میکرودنشیای نسبتا عمومی

این نوع میکرودنشیا واقعی نیست بلکه یک توهم است. اگر دندان‌هایی کمی کوچکتر از حد نرمال در یکی از فک‌ها وجود داشته باشد، دندان‌ها کوچک به نظر می‌رسند. این وضعیت در مواقعی به وجود می‌آید که فرد دندان‌های یک فک را از یکی از والدین و دندان‌های فک دیگر را از والد دیگرش به ارث برده باشد.

میکرودنشیا
میکرودنشیا

روش‌های درمان

اگر برای بهبود لبخند خود تصمیم گرفته‌اید، توصیه می‌کنیم به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشکان بعد از معاینه دندان‌های شما راه‌های بهبود لبخند را به شما پیشنهاد خواهند کرد. برخی از این راه‌های بهبود لبخند:

کامپوزیت‌ها

دندانپزشکان بر اساس رنگ و شکل دندان‌های بیمار بر روی دندانی که کوچکتر از حد نرمال است کامپوزیت اعمال می‌کنند و دندان را صیقل می‌دهند. مراحل آماده‌سازی کامپوزیت‌ها کوتاه است و بعد از آماده شدن با مواد مخصوص روی دندان‌ها چسبانده می‌شوند. کیفیت کامپوزیت‌ها روز به روز در حال بهتر شدن است و رنگ آن‌ها ثابت است و در مقابل لکه گرفتن مقاوم‌تر هستند.

روکش دندان

روکش‌ها پوسته های نازک هم‌رنگ دندان هستند که جلوی دندان قرار داده می‌شوند. این روکش‌ها از جنس پرسلان یا سرامیک با تکنولوژی بالا هستند. برای قرار دادن روکش‌ها روی دندان ممکن است نیاز به تراشیدن دندان باشد ولی اگر دندان بسیار کوچک باشد نیازی به این کار وجود نخواهد داشت. این روش زیبایی و طول عمر فوق‌العاده‌ای دارد.

میکرودنشیا
روکش دندان

تاج دندان

این روش کل دندان را پوشش می‌دهد و کل دندان را ترمیم می‌کند و بسیار مقاوم است. در بیشتر مواقع از سرامیک‌های رنگ دندان ساخته می‌شود ولی معمولا برای ترمیم دندان‌های کوچک استفاده نمی‌شود.

برای اطلاع از هزینه ارتودنسی، مقاله هزینه ارتودنسی دندان در سال 99 را بخوانید
برای اطلاعات بیشتر در خصوص روش‌ها، زمان و انتخاب بهترین ارتودنتیست، به مقالات سایت مراجعه نمایید. برای ارتباط با ما می‌توانید از سایت، اکانت اینستاگرام و کانال تلگرام اقدام کنید.

مقالات پربازدید

روند درمان ارتودنسی به چه شکل است؟