دندان و عادت‌های بد روزانه

تمام عادت‌هایی که برای بهداشت روزانه دهان و دندان دارید، خوب نیستند!

کارهای روتین بهداشتی را می‌دانید! مسواک زدن منظم در هر روز، استفاده از نخ دندان، و چک‌آپ دندانپزشکی هر شش ماه یک بار. در اغلب موارد، رعایت توصیه‌های فوق دندان‌های شما را سالم و محکم نگه می‌دارد. اما، تعدادی از عادت‌ها وجود دارند که ما آن‌ها را به صورت خودآگاه یا ناخودآگاه انجام می‌دهیم که می‌توانند سلامت دندان‌ها را مختل کنند و نتیجه‌ی عادت‌های خوب شما را نیز از بین ببرند. در این مقاله، تعدادی از این عادت‌های بد بهداشت دهان و دندان را بیان می‌کنیم

جویدن غذاهای ترد، مکیدن انگشت و نوشیدن جرعه جرعه

وقتی که نوشیدنی‌های سرد دارای یخ را می‌خورید، یخ‌های باقیمانده را با دندان‌هایتان خرد نکنید! سفتی و سردی یخ می‌تواند باعث شکستن دندان‌های شما شود. همچنین وقتی غذاهای سفت مانند پاپ کورن می‌خورید، مراقب ذرات سفت آن باشید! نوشیدن جرعه جرعه نوشابه‌های گازدار و نگه داشتن آن‌ها در دهان هم برای دندان‌ها مضر است. این کار باعث تماس بیشتر اسید موجود در نوشابه‌ها و دندان شده و باعث پوسیدگی دندان می‌شود. اگر کودکانتان این کارها را تکرار می‌کنند، می‌توانید برای خنک کردن نوشیدنی‌ها از یخ له شده استفاده کنید و نوشابه‌ها را با نی بنوشید

عادت‌های بد دندان
جویدن یخ می‌‌تواند باعث شکستن دندان‌ها شود

استفاده از دندان‌ها به عنوان ابزار

بعضی از افراد از دندان‌هایشان برای بازکردن در نوشیدنی‌ها، باز کردن بسته‌ی چیپس، صاف کردن چنگال‌های کج یا حتی کندن اتیکت قیمت لباس‌ها استفاده می‌کنند! این کارها فشار بسیار زیادی روی دندان‌های شما وارد می‌کند و می‌تواند باعث لب‌پر شدن یا شکستن دندان شما شود. به استفاده از دندان‌هایتان به عنوان ابزار، از ابزارهای مناسب مثل قیچی و انبردست استفاده کنید!

عادت‌های بد دندان
دندان‌های شما ابزار بازکردن در نوشابه نیستند!

دندان قروچه

دندان‌قروچه باعث ساییده‌شدن دندان‌ها و تضعیف آن‌ها می‌شود. در طول روز، به آن‌چه باعث دندان‌قروچه در شما می‌شود دقت کنید. توجه کنید ببینید وقتی مضطرب می‌شوید یا استرس دارید، چه کاری انجام می‌دهید. اگر وقتی از خواب بیدار می‌شوید ماهیچه‌های فک شما درد می‌کند، یعنی شب‌ها در هنگام خواب دندان‌قروچه دارید. برای جلوگیری از آن می‌توانید از گارهای محافظ دندان استفاده کنید.

عادت‌های بد دندان
دندان‌قروچه سبب سایش و تضعیف دندان‌ها می‌شود

استفاده از مسواک‌های زبر

ممکن است تعجب‌آور باشد ولی  این یک حقیقت است که مسواک‌های زبر، برای دندان‌ها مضر هستند. مسواک زبر مینای دندان شما را سایش می‌دهد و منجر به التهاب و خارش لثه‌ها و حساس‌شدن دندان‌ها می‌شود. همیشه از مسواک‌های نرم استفاده کنید و از دندانپزشک متخصص خود درباره‌ی بهترین نوع مسواک که مناسب شما باشد، سوال کنید.

مسواک‌نزدن یا مسواک‌زدن اشتباه

ممکن است هر روز و به صورت منظم دندان‌های خود را مسواک بزنید. اما اگر نحوه‌ی مسواک‌زدن شما اشتباه باشد، می‌تواند باعث صدمه‌زدن به دندان‌ها شما شود. دندان‌های خود را حداقل به مدت دو دقیقه و دو بار در روز مسواک بزنید. فشار زیادی به دندان‌های خودتان وارد نکنید. هر سه یا چهار ماه یک بار مسواک خود را عوض کنید. همچنین، اگر امکان آن را دارید، یک مسواک برقی بخرید. از پزشک خود درباره‌ی روش صحیح استفاده از نخ دندان سوال کنید. این کار به  خصوص وقتی تحت درمان ارتودنسی باشید بسیار ضروری و مهم است. از دهانشویه‌ی آنتی‌باکتریال طبق تجویز پزشک خود استفاده کنید.

به عادت‌های بد خودتان چیره شوید و سلامت دهانی بهتری داشته باشید! رعایت بهداشت دهانی به شما کمک می‌کند دلایل بیش‌تری برای خندیدن داشته باشید! اگر سوالی در مورد دندان‌هایتان دارید، از ما بپرسید. ما آماده‌ی پاسخ‌گویی به سوالات شما هستیم. همچنین اگر در تبریز زندگی می‌کنید، می‌توانید با شماره تلفن‌های مطب دکتر شرقی تماس گرفته و برای بررسی وضعیت سلامتی دندان‌هایتان وقت ویزیت رزرو کنید!

برای اطلاع از هزینه ارتودنسی، مقاله هزینه ارتودنسی دندان در سال 99 را بخوانید
برای اطلاعات بیشتر در خصوص روش‌ها، زمان و انتخاب بهترین ارتودنتیست، به مقالات سایت مراجعه نمایید. برای ارتباط با ما می‌توانید از سایت، اکانت اینستاگرام و کانال تلگرام اقدام کنید.

مقالات پربازدید

روند درمان ارتودنسی به چه شکل است؟