دهانشویه و اهمیت استفاده از آن

حتی بسیاری از افرادی که برنامه‌ی مسواک‌زدن و استفاده از نخ دندان منظمی دارند، بعضی وقت‌ها اهمیت استفاده از دهانشویه را فراموش می‌کنن. حتی اگر شما از این دسته افراد نیستید و بهداشت دهانی خود را رعایت می‌کنید، این مقاله برای شما مفید نیز مفید خواهد بود. تاثیر دهانشویه روی سلامت و بهداشت دهانی وابسته به نوع دهانشویه‌ی مورد استفاده‌ی شما است.

چرا استفاده از دهانشویه مهم است

قبل از صحبت در مورد انواع دهانشویه‌ها و نحوه‌ی انتخاب دهانشویه‌ی مناسب شما، درباره‌ی اهمیت استفاده از آن مطالبی را بیان می‌کنیم.

دهانشویه‌ها به جز ایجاد حس تازگی در دهان، از ایجاد پوسیدگی و کر‌م‌خوردگی دندان و همچنین بیماری‌های پریودنتال پیش‌گیری می‌کنند. همچنین، دهانشویه‌ها جرم‌ها و باکتری‌های دهانی را تمیز می‌کنند. اما این روند، تنها متکی به دهانشویه نیست. مسواک‌زدن و استفاده از نخ دندان، برای حفظ بهداشت دهان و دندان ضروری است. شست‌و‌شوی دهان و دندان‌ها با دهانشویه، نمی‌تواند باقی‌مانده‌ی غذاها و جرم‌های دندان‌ها را به صورت کامل پاک کند. کاری که دهانشویه انجام می‌دهد، جلوگیری از تشکیل جرم است.

طرز استفاده از دهانشویه
دهانشویه‌ها انواع مختلفی دارند

دهانشویه‌های مختلف چه تفاوتی با هم دارند؟

دهانشویه انواع مختلفی دارند و بعضی از آن‌ها برای شما مفیدتر از انواع دیگر هستند. ممکن است بعضی از دهانشویه‌ها موادی داشته باشند که برای سلامت شما خوب نباشد و باید از استفاده از آن اجتناب کنید. به عنوان مثال، فلوراید از ایجاد پوسیدگی‌های دندانی پیش‌گیری می‌کند. اما سدیم لوریل سولفات که در بعضی از دهانشویه‌ها وجود دارد، منجر به خشکی و ایجاد خارش در دهان می‌شود. به خصوص اگر در دهان خود زخم (آفت) داشته باشید.

انواع دهانشویه‌ها

به صورت معمول، برای جلوگیری از پوسیدگی، از دهانشویه‌های دارای فلوراید، برای درمان بیماری‌های لثه از دهانشویه‌های دارای ستیلپیریدینیوم کلرید (CPC) یا کلرهگزیدین گلوکونات، برای مقابله با آفت‌های دهانی از دهانشویه‌های هیدروژن پراکسید و برای استفاده روزمره و رفع بوی دهان، متیل سالیسیلات و دهانشویه کلرهگزیدین گلوکونات تجویز می‌شود. اما باید توجه داشته باشید که دهانشویه یک دارو به حساب می‌آید و استفاده از آن مانند تمام داروهای دیگر حتما باید با تجویز پزشک متخصص و طبق دستور او باشد.

طرز استفاده از دهانشویه
استفاده از دهانشویه در دوره درمان ارتودنسی ضروری است

اگر تحت درمان ارتودنسی متحرک یا ارتودنسی ثابت هستید یا می‌خواهید ارتودنسی یک فک یا دو فک را شروع کنید، استفاده از دهانشویه مخصوص ارتودنسی کاملا ضروری و قسمتی از برنامه‌ی درمانی شما محسوب می‌شود. برای یادگیری طرز استفاده و انتخاب دهانشویه مناسب، با ارتودنتیست متخصص خود مشورت کنید و طبق تجویز و دستور ایشان از دهانشویه استفاده کنید.

برای اطلاع از هزینه ارتودنسی، مقاله هزینه ارتودنسی دندان در سال 99 را بخوانید
برای اطلاعات بیشتر در خصوص روش‌ها، زمان و انتخاب بهترین ارتودنتیست، به مقالات سایت مراجعه نمایید. برای ارتباط با ما می‌توانید از سایت، اکانت اینستاگرام و کانال تلگرام اقدام کنید.

مقالات پربازدید

روند درمان ارتودنسی به چه شکل است؟