کلسیم و ویتامین دی برای سلامت دندان ضروری هستند

نوشیدن شیر به عنوان منبعی غنی از کلسیم باعث تقویت دندان‌ها و استخوان‌های ما می‌شود. اما امروز انسان‌های زیادی رژیم‌های غذایی گیاهخواری از جمله وجترین و ویگن دارند و از محصولات لبنی استفاده نمی‌کنند. همچنین، بعضی از افراد نیز به شیر حساسیت دارند (حساسیت به لاکتوز). در این شرایط باید به فکر منابع جایگزین کلسیم باشید.

اهمیت کلسیم و ویتامین دی

محصولات لبنی منبع سرشاری از کلسیم بوده و اغلب دارای ویتامین دی نیز هستند. ویتامین دی به بدن شما کمک می‌کند تا کلسیم و دیگر مواد معدنی استخوان‌ساز را جذب کند. اگرچه افراد وجترین و ویگن به شدت مراقب رژیم غذایی خود هستند، اما همیشه خطر کمبود کلسیم و ویتامین دی این افراد را تهدید می‌کند

یکی از خطرهای کمبود ویتامین دی و کلسیم، خطر بیماری‌های پریودنتال (بیماری‌های لثه) است. همچنین، کمبود این مواد می‌تواند دندان‌های شما را تضعیف کرده و منجر به پوسیدگی دندان شود. بدون داشتن منابع ویتامین و مواد معدنی مناسب، سیستم ایمنی دهان شما قدرت خود را از دست می‌دهد.

کلسیم
شیر منبع غنی کلسیم است

رژیم جایگزین برای افراد گیاهخوار

اگر وجترین یا ویگن هستید، خبر خوبی برای شما داریم. شما می‌توانید ویتامین دی و کلسیم را از مواد دیگری تامین کنید. برای مثال، بیست‌و‌هشت گرم کنجد، کلسیمی برابر با یک لیوان شیر دارد. منابع دیگر کلسیم سبزیجاتی مانند اسفناج و کلم پیچ هستند.

ویتامین دی

بهترین منبع ویتامین دی نور خورشید است. زمانی که در معرض تابش نور خورشید قرار می‌گیرد، بدن شما به صورت اتوماتیک ویتامین دی تولید می‌کند. اما در نظر داشته باشید که زمان قرارگرفتن در معرض نور خورشید نباید طولانی شود چون ممکن است تاثیرات بدی روی پوستتان داشته باشد. زمان مناسب قرار گرفتن زیر نور آفتاب برای تامین ویتامین دی، روزانه ده دقیقه است.

منابع مهم دیگر برای تامین کلسیم و ویتامین دی، شیر سویا، آب پرتقال و غلات صبحانه است. همچنین در صورت کمبود شدید، می‌توانید با تجویز پزشک متخصص، از قرص‌های دارویی استفاده کنید.

برای اطلاع از هزینه ارتودنسی، مقاله هزینه ارتودنسی دندان در سال 99 را بخوانید
برای اطلاعات بیشتر در خصوص روش‌ها، زمان و انتخاب بهترین ارتودنتیست، به مقالات سایت مراجعه نمایید. برای ارتباط با ما می‌توانید از سایت، اکانت اینستاگرام و کانال تلگرام اقدام کنید.

مقالات پربازدید

روند درمان ارتودنسی به چه شکل است؟