یوگا و سلامت دندان

آیا می‌دانستید که ورزش یوگا می‌تواند سلامت دندان‌های شما را بهبود بخشد؟ نقش ورزش یوگا در کاهش استرس شناخته شده است. کاهش استرس نیز به نوبه‌ی خود نقش مهمی در حفظ سلامت فیزیکی و روانی بدن انسان دارد. اگر درمان ارتودنسی باعث ایجاد درد در شما می‌شود، تمرین‌های یوگا می‌تواند به شما کمک کند.

احساس درد شدید در دوره‌ی ارتودنسی طبیعی نیست و باید با متخصص ارتودنسی خود در این مورد تماس بگیرید. ممکن است مشکلی در روند درمان شما وجود داشته باشد که باعث ایجاد درد شود. در این مقاله، به اهمیت ورزش یوگا در حفظ سلامت دندان‌های شما پرداخته می شود

ارتباط یوگا و سلامت دندانی

تمرین‌های متعددی در ورزش یوگا وجود دارد که به بدن شما کمک می‌کند خود را بازیابی کرده و شما را از دست استرس و تنش‌ها رهایی بخشد. اگر به صورت منظم ورزش کنید، می‌توانید استرس خود را به روشی سالم کاهش دهید. استرس می‌تواند روی سلامت دندان‌های شما تاثیر منفی بگذارد و باعث ایجاد مشکلاتی از قبیل دندان قروچه شود.

فشردن دندان‌ها و فک روی هم نیز باعث ایجاد مشکلات زیادی می‌شود. این کار نه تنها مینای دندان‌های شما را تخریب می‌کند و باعث ایجاد ترک در دندان می‌شود، همچنین باعث ایجاد سردرد یا درد در ناحیه‌ی گردن می‌شود. هر روز 20 تا 30 دقیقه را به تمرین‌های کششی یوگا اختصاص دهید و سلامت دندان‌های خود را بهبود بخشید

یوگا به ریکاوری بدن و کاهش استرس کمک می‌کند

تاثیر یوگا در کاهش التهاب

بسیاری از دردهای براکت‌های ارتودنسی مربوط به التهاب‌هایی است که در لثه‌ها یا دیگر نقاط دهان شما اتفاق می‌افتد. یوگا این التهاب‌ها را از بین می‌برد و باعث بهبودی درد دندان می‌شود.  

استرس شدید می‌تواند منجر به تولید بیش‌تر هورمون‌های مرتبط با استرس شود. این کار منجر به تورم لثه‌ها می‌شود. وقتی که لثه‌های شما ملتهب باشند، خطر بیماری‌های لثه شما را تهدید می‌کند. از آن جایی که در تحقیقات وسیعی یوگا به وضوح نقش خود را در کاهش استرس نشان داده است، انتخاب مناسبی برای کاهش تورم لثه و پیشگیری از بیماری‌های آن به شمار می‌رود.

کاهش استرس، به شما کمک می‌کند روی حفظ بهداشت دندان تمرکز کنید و سلامت دهانی بهتری داشته باشید. افرادی که تحت تنش‌ها و استرس‌های زیادی هستند، تمایل به دندان‌قروچه دارند و عدم توجه به بهداشت دندان و مسواک زدن دارند.

با فشردن دندان‌ها روی هم، سردردها شروع می‌شوند. درنتیجه، کاهش استرس یک روش مناسب برای درمان این مشکل است. علاوه بر آن، یوگا مزایای مفید دیگری نیز برای بدن شما دارد و تنها مزیت آن، کاهش دردهای دهان و دندان نیست.

یوگا باعث افزایش ترشح بزاق می‌شود

بسیاری از تکنیک‌های تنفسی یوگا، میزان بزاق تولید شده در دهان شما را افزایش می‌دهد. یک وظیفه‌ی مهم بزاق، شستن باکتری‌های داخل دهان و جلوگیری از خشک شدن دهان است که باعث بوی بد دهان می‌شود.

اگر یوگا بلد نیستید و می‌خواهید تمرین‌های یوگا را در خانه انجام دهید، ویدئوهای آموزشی بسیاری در سایت‌ها وجود دارد. همچنین می‌توانید یک مربی آنلاین پیدا کنید و شروع به استفاده از مزایای یوگا در زندگی خود کنید. یوگا ورزشی است که می‌تواند به صورت انفرادی و در اتاق شما انجام شود. این موضوع به خصوص در دوران شیوع کرونا بسیار کمک کننده است. زیرا برای انجام آن نیاز نیست از خانه خارج شوید.

یوگا
تمرین‌های یوگا را می‌توانید در خانه و به صورت آنلاین انجام دهید

یوگا باعث کاهش درد می‌شود

این ورزش به صورتی طراحی شده است که وضعیت بدنی شما را در موقعیت صحیح قرار دهد. اگر عادت دارید قوز کنید، سر شما از موقعیت صحیح خود خارج می‌شود. این کار می‌تواند باعث ایجاد درد در فک نیز شود. تمرین‌ها به شما کمک می‌کنند تا بدن خود را صاف نگه دارید. همچنین، اگر به صورت مداوم احساس گرفتگی در فک دارید، یوگا می‌تواند تنش‌های دردناک عضلات فک شما را رها سازد

فک خود را ماساژ دهید

اگر در دوره‌ی ارتودنسی هستید و پس از سفت کردن براکت‌ها احساس درد می‌کنید، ماساژ دادن فک در زمان تمرین‌های یوگا می‌تواند در از بین بردن دردها کمک کننده باشد. انجام این کار خیلی ساده است و منجر می‌شود در زمان انجام تمرین‌های یوگا، از بدن خود آگاهی بیش‌تری به دست آورید.

وقتی که در زمان تمرین‌های یوگا یک دست شما آزاد است، فک خود را ماساژ دهید. این کار را باید به آرامی انجام دهید تا آسیبی به ابزارهای ارتودنسی شما نرسد. ماساژ دادن، تنش‌های فک شما را آزاد می‌کند و درد شما را بهبود می‌دهد.

در هنگام انجام تمرین‌هایی که دست آزاد نیست، فک پایین خود را به آرامی به طرفین حرکت دهید. این کار کمک می‌کند گرفتگی‌های عضلات فک باز شود.

اضافه کردن تمرین‌های کوتاه یوگا به روتین روزانه آسان است و مزایای بسیاری برای شما دارد. اگر دردهای طولانی مدت دارید، تمرین یوگا را از همین امروز آغاز کنید.

درد فک
در هنگام یوگا، فک خودتان را به آرامی ماساژ دهید

مزایای دیگر

بعد از شروع تمرین‌ها، تفاوت‌های ایجاد شده را در بدنتان را به زودی مشاهده خواهید کرد. بسیاری از افراد گزارش کرده‌اند که پس از شروع تمرین‌ها خواب شبانه‌ی راحت‌تری نیز دارند، قدرت آن‌ها افزایش پیدا می‌کند و انعطاف‌پذیری آن‌ها زیاد می‌شود. یوگا به شما کمک می‌کند شادتر باشید و تمرکز شما در هنگام کار را افزایش می‌دهد

یوگا حرکت‌های ساده و پیچیده‌ای دارد. تمرین‌های خود را با حرکات ساده‌تر آغاز کنید. یک مربی یوگای خوب به شما کمک می‌کند که تمرین‌های یوگا را به ترتیب و از ساده به پیچیده انجام دهید. یوگا نیز مانند هر ورزش دیگر، باید به آرامی آغاز شود تا اثرات کوتاه‌مدت و بلند‌مدت آن را احساس کنید.

یوگا
تمرین‌های خود را با حرکات ساده شروع کنید

اگر دردهای دندانی شما با این روش کاهش پیدا نکند، حتما باید با متخصص ارتودنسی خود تماس بگیرید و او از این مساله آگاه کنید.

برای اطلاع از هزینه ارتودنسی، مقاله هزینه ارتودنسی دندان در سال 99 را بخوانید
برای اطلاعات بیشتر در خصوص روش‌ها، زمان و انتخاب بهترین ارتودنتیست، به مقالات سایت مراجعه نمایید. برای ارتباط با ما می‌توانید از سایت، اکانت اینستاگرام و کانال تلگرام اقدام کنید.

مقالات پربازدید

روند درمان ارتودنسی به چه شکل است؟