ارتودنسی و بارداری/ مشکلات و توصیه‌ها

بارداری دوره‌ی حساسی است و بدن طی این دوره تغییرات بسیار زیادی تجربه خواهد کرد. این تغییرات اغلب به دلیل مشکلات هورمونی و عدم تعادل آن‌ها به علت شکل گیری و رشد جنین به وجود می‌آیند که دهان و دندان نیز از این قاعده مستثنی نیستند. با تغییرات هورمونی میزان پلاک و باکتری بدن نیز افزایش یافته و در نهایت منجر به بروز بیماری لثه یا پریودنتال خواهد شد.

با وجود موارد فوق این سوال پیش خواهد آمد که آیا زنان باردار جهت درمان مشکلات دندان و دهان خود و یا استفاده از ارتودنسی می‌توانند اقدام کنند؟ برای گرفتن جواب این سوال توصیه می‌کنیم ادامه‌ی مطلب ما را مطالعه بفرمایید.

ارتودنسی  در دوران بارداری

زنان باردار به علت وجود جنین در بدنشان در این دوران حساس نمی‌توانند از برخی داروها و یا درمان‌های مختلف استفاده کند. به علت منع مصرف بسیاری از داروها در این دوره درد دندان و مشکلات این چنینی را به اجبار باید با درمان‌های خانگی کنترل کرد اما خوشبختانه ارتودنسی برای زنان باردار خطری نخواهد داشت اما بهتر است تمام موارد احتیاطی و مراقبتی قبل از شروع درمان به صورت کامل مورد بررسی قرار گیرد.

در نهایت باید بگوییم به طور کلی سیم کشی دندان با استفاده از بریس‌های ارتودنسی در طی دوران بارداری می‌تواند برای زنان باردار ایمن و بی خطر باشد.

اقدامات قبل ارتودنسی برای زنان باردار

برای انجام هر گونه اقدامات ارتودنسی پزشکان و متخصصان نیاز به  عکس برداری برای تعیین روند درمان و اعمال اقدامات لازم دارند، این نوع عکسبرداری‌ها یا رادیوگرافی‌ها اغلب به دلیل استفاده از اشعه‌ی ایکس برای جنین و مادر خطرناک محسوب می‌شوند.  برای داشتن ارتودنسی ایمن و بی خطر بهتر است تمام موارد فوق مورد توجه قرار گیرد و با پزشک متخصص ارتودنسی مشورت شود.

احتیاط‌های لازم در مورد ارتودنسی دوران بارداری

به علت تغییرات هورمونی اغلب مادران باردار با مشکلات دندان و مهم‌تر از همه بیماری‌های مرتبط با التهاب لثه مواجه خواهند شد که در نهایت احتمال عفونت لثه‌ها نیز وجود دارد. از آنجایی که تمیز کردن و شستشوی کامل دندان‌ها هنگام ارتودنسی از اهمیت زیادی برخوردار است و این برای زنان بارداری که دچار عفونت و یا التهاب لثه هستند می‌تواند مشکل ساز شود. در این حالت عمل به توصیه‌های پزشک ارتودنسی و رعایت کامل بهداشت دهان و دندان توسط زنان باردار می‌تواند از این مشکلات جلوگیری کرده و ارتودنسی موفق و خوبی برای آن‌ها داشته باشد .

به طور معمول زنان باردار برای انجام ارتودنسی در دوران بارداری خود بهتر است به نکات و موارد زیر دقت کافی داشته باشند:

1. عکس‌های رادیولوژی که برای انجام ارتودنسی یکی از پیش نیازهای مهم برای شروع کار محسوب می‌شوند ممکن است برای زنان باردار و جنین آن‌ها خطرساز باشد. چرا که در این عکس‌ها از اشعه‌ی ایکس استفاده می‌شود که می‌تواند به جنین آسیب برساند. تمامی این موارد باید تحت نظر متخصص ارتودنسی و با نظارت کامل وی انجام گیرد.
  2. عفونت و التهاب لثه‌ها می‌تواند انجام ارتودنسی و مراقبت از آن را کمی مشکل ساز کند که با رعایت برخی موارد بهداشتی می‌توان از این مشکل نیز به راحتی جلوگیری کرد.
  3. در ماه‌های نخست بارداری زنان باردار به علت تهوع ممکن است احساس کنند براکت‌های موجود در دهان آن‌ها دچار مشکل خواهد شد یا وجود براکت‌ها بر شدت این حالت ناخوشایند بیافزاید، در این حالت نیز بهتر است  برای استفاده از خدمات ارتودنسی با پزشک متخصص خود مشورت کرده و آن را به بهترین زمان موکول کنند.
  1. یکی از مشکلاتی که برای زنان باردار به وجود می‌آید پوسیدگی دندان‌هاست. در این حالت با وجود براکت‌ها کشیدن دندان و ترمیم و بازسازی آن می‌تواند مشکل ساز شود. بهتر است متخصص ارتودنسی نسبت به این موضوع بهترین تصمیم را بگیرد.
  2. رژیم غذایی که در ارتودنسی پیش گرفته می‌شود با رژیم غذایی زنان باردار تفاوت زیادی دارد که در این حالت زنان باردار باید نسبت به این موضوع دقت کافی را داشته باشند و رژیم غذایی متناسب با بارداری و ارتودنسی خود تنظیم کنند.

سخن آخر متخصص ارتودنسی

هیچ دلیلی برای منع استفاده از ارتودنسی برای زنان باردار وجود ندارد و زنان باردار می‌توانند مانند تمام افراد دیگر با انجام برخی موارد مراقبتی و احتیاط‌های لازم برای ارتودنسی اقدام کنند، چرا که ارتودنسی برای این افراد روشی مطمئن و بی خطری است.

در برخی موارد نیز افراد بعد از انجام ارتودنسی متوجه بارداری خود می‌شوند که نیازی به برداشتن براکت‌ها و یا توقف درمان ارتودنسی نیست. بهتر است تمامی موارد فوق با دندانپزشک و پزشک متخصص زنان و زایمان در میان گذاشته شود و برای داشتن تغذیه‌ی مناسب نیز توصیه می‌شود با یک متخصص تغذیه مشورت گردد.