حساسیت‌ دندان / پیشگیری و راه‌های درمان

مطمئناً همه‌ی ما حداقل یکبار این حس را تجربه کرده‌ایم که هنگام خوردن غذاهای سرد و گرم یا نوشیدنی‌های شیرین نوعی درد ناگهانی را در دندان و لثه‌های خود احساس می‌کنیم که خوشبختانه بعد از چند دقیقه نیز برطرف می‌شود.

این درد و به اصطلاح تیر کشیدن دندان را حساسیت دندانی می‌نامند که هنگام مصرف برخی مواد خوراکی و نوشیدنی‌های سرد، گرم و شیرین اتفاق می‌افتد. درست است که حساسیت‌های دندانی ماندگار نیستند اما اگر پیشگیری و درمان نشوند می‌توانند در دراز مدت موجب بروز مشکلات بیشتری در دهان و دندان شوند. با ادامه‌ی مطلب ما همراه باشید تا شما را با این مشکل و راه‌های پیشگیری و درمان آن بیشتر آشنا کنیم.

حساسیت دندان چیست و چرا رخ می‌دهد؟

برای درک موضوع بهتر است با ساختار خود دندان آشنا شوید. دندان‌ها از اجزای مختلفی تشکیل می‌شوند که عضو اصلی آن عاج دندان است. مینای دندان و لثه‌ها به عنوان لایه‌های محافظ این عاج در مقابل مواد مصرفی و خوراکی هستند که ما روزانه آن‌ها را مصرف می‌کنیم. زمانی که بنابه دلایل مختلف مینای دندان و یا لثه‌ها دچار سائیدگی و عقب رفت شوند، عاج دندان که عضو حساس دندان بوده و مستقیماً به عصب دندان متصل است، لایه‌های محافظ خود را از دست می‌دهد و در مقابل هرگونه آسیب بیرونی حتی هوای سرد نیز واکنش نشان داده و درد خواهد کرد.

علل به وجود آمدن حساسیت‌های دندان

 علل و عوامل مختلفی در به وجود آمدن حساسیت‌های دندان اثرگذار هستند. می‌توان گفت مهم‌ترین و اصلی‌ترین عامل اساسی به وجود آمدن این معضل، عادت‌های بد غذایی و الگوهای نادرست زندگی ما انسان‌های مدرن است که سبب می‌شود مینای دندان آسیب ببیند.

بهتر است بهتر و بیشتر با علل حساسیت دندان‌ها  آشنا شده و از به وجود آمدن آن جلوگیری کنیم چرا که متاسفانه مینای دندان جایگزینی ندارد و از بین رفتن آن می‌تواند مشکلات بیشتری برای ما به وجود آورد.

حساسیت دندان

نحوهی استفاده از مسواک

بعضی از افراد به علت استفاده نکردن از مسواک و عدم شستشوی به موقع و مناسب دندان موجب می‌شوند مواد غذایی روی دندان و مابین دندان‌ها باقی بماند و سبب بروز پوسیدگی شود. این پوسیدگی می‌تواند مینای دندان را دچار آسیب کرده و هرگونه تغییر در دمای دهان و یا استفاده از مواد خوراکی شیرین، حساسیت دندان را ایجاد کند.

نقطه مقابل این موضوع نیز افرادی هستند که بیش از حد از مسواک استفاده می‌کنند. این افراد با شستشوی مکرر دندان‌های خود موجب می‌شوند مینای دندان دچار ساییدگی شده و از بین برود و حساسیت دندان به وجود آید. در این مورد با متخصص اورتودنسی مشورت کنید.

پوسیدگی و خرابی دندان‌ها

 همانطور که در بالا نیز به این موضوع اشاره کردیم هرگونه پوسیدگی و خرابی دندان می‌تواند مینای دندان را دچار آسیب کرده و حساسیت‌های دندانی را افزایش دهد. توصیه می‌شود هر شش ماه یکبار به پزشک متخصص دندان مراجعه کرده و  پوسیدگی‌های دندان خود را درمان کنید.

استفادهی بیش از حد نوشیدنی‌های اسیدی

نوشیدنی های اسیدی نقش بسیار پررنگی در ایجاد حساسیت‌های دندانی دارند چرا که این نوشیدنی‌ها با سایش مینای دندان خطر بروز حساسیت‌های دندان را بیشتر می‌کنند.

استفاده از مسواک نامناسب

 استفاده از مسواک‌هایی که زبر و خشن هستند می‌توانند سبب آسیب‌رسانی به مینای دندان و لثه‌ها شده و بروز حساسیت‌ دندان را افزایش دهند. از این رو توصیه می‌شود در این مورد نیز با دندانپزشک متخصص در تبریز مشورت کرده و از مسواک و خمیردندان مناسب استفاده کنید.

حساسیت دندان

دندان قروچه کردن

 سایش مدام دندان‌ها به یکدیگر سبب از بین رفتن مینای دندان و پدیدار شدن عاج دندان می‌شود و این نیز می‌تواند دندان‌های ما را در مقابل مواد خوراکی حساس و دردناک کند.

بیماری‌های لثه

زمانی که دندان‌ها بنابه عوامل مختلف و بیماری‌های لثه متورم شده و عقب رفت پیدا می‌کنند عاج دندان پدیدار شده و موجب می‌شود تا حساسیت دندان ایجاد شود.

سفید کردن دندان

در برخی مواقع سفید کردن دندان‌ها در مطب دندانپزشکی نیز می‌تواند دندان‌ها را کمی حساس کند که خوشبختانه بعد از چند هفته برطرف خواهد شد. در بعضی مواقع نیز استفاده‌ی بیش از حد و به طور مداوم از مواد سفیدکننده‌ی دندان در خانه می‌تواند موجب سایش مینای دندان و بروز حساسیت و درد در دندان شود.

استفاده از مواد خوراکی و نوشیدنی‌های اسیدی

این مواد نیز می‌توانند موجب سایش مینای دندان و بروز حساسیت شوند که بهتر است بعد از استفاده از این مواد دندان‌های خود را آبکشی کرده و مسواک بزنید.

روش‌های درمان حساسیت‌های دندانی

زمانی که حساسیت‌ دندانی شما شدت نیافته است شما می‌توانید با رعایت برخی موارد مهم آن را رفع کنید:

  • مصرف مواد خوراکی و نوشیدنی‌های اسیدی را کم کرده و بلافاصله بعد از استفاده از این مواد، دندان‌های خود را آبکشی کنید.
  • اگر مشکل دندان‌ قروچه کردن دارید می‌توانید با مشورت پزشک متخصص دندانپزشکی خود از گاردهای دندان استفاده کنید.
  • استفاده از خمیردندان، دهانشویه و نخ دندان خود را به حد معقول و مناسب برسانید همچنین از مسواک نرم و مناسب استفاده کنید.
  • می‌توانید از دهان شویه‌های حاوی فلوراید برای درمان حساسیت دندان‌های خود استفاده کنید. در این مورد متخصص ارتودنسی حتما شما را راهنمایی خواهد کرد.
  • خوشبختانه خمیر دندان‌های مخصوص برطرف کننده‌ی حساسیت دندان نیز وجود دارند که شما می توانید برای درمان این مشکل از آن استفاده کنید.
  • با مراجعه ی مرتب به پزشک متخصص دندانپزشکی، پوسیدگی‌ها و آسیب‌های دندانی خود را درمان کنید تا در آینده دچار حساسیت‌های دندان نشوید.
  • دندان‌های خود را با ملایمت بیشتری شستشو دهید تا مینای دندان آسیب نبیند.

در مورد مشکلات و بیماری‌های لثه و عقب رفت آن نیز حتماً باید به بهترین دندان پزشک مراجعه کنید چرا که پزشک با توجه به شرایط شما و میزان آسیب لثه‌هایتان بهترین درمان را برای شما ارائه خواهد داد.

مقالات پربازدید

روند درمان ارتودنسی به چه شکل است؟