جلوگیری از پوسیدگی دندان در حین ارتودنسی

ارتودنسی، درمانی به نسبت طولانی است. زمان درمان ارتودنسی نسبت به میزان بی‌نظمی و سن بیمار متفاوت است ولی به صورت میانگین 14 ماه یا بیشتر طول می‌کشد. در طول این دوره، به دلیل نصب شدن ابزارهای ارتودنسی روی دندان، باقی‌مانده‌ی غذاها به آن‌ها گیر می‌کنند و در صورت عدم رعایت بهداشت صحیح دندانی، ممکن است دندان‌ها دچار پوسیدگی شده و یا حتی از دست بروند. اما این فرآیند اجتناب‌ناپذیر نیست. با رعایت توصیه‌های زیر در طول درمان، علاوه بر سالم‌ماندن دندان‌ها، طول دوره‌ی درمان ارتودنسی نیز کوتاه‌تر می‌شود و انتظارتان برای رسیدن به لبخندی زیبا و بی‌نقص، کم‌تر می‌شود

مسواک‌زدن و استفاده از نخ دندان

براکت‌ها و باندهای لاستیکی می‌توانند باعث گیرکردن و باقی‌ماندن غذاها شوند. اگر دندان‌ها و ابزارهای ارتودنسی خود را به دقت تمیز نکنید، باکتری‌ها و جرم روی دندان‌ها تجمع می‌کنند. جرم‌های باقی‌مانده روی دندان‌ها می‌توانند باعث قرمزی و تورم لثه و همچنین پوسیدگی دندان‌ها شوند. علاوه بر آن، باقی‌ماندن جرم روی دندان‌ها، منجر به بدبو شدن دهان شما و آزار اطرافیان می‌شود.

برای جلوگیری از تجمع باکتری و جرم، باید روش صحیح مسواک‌زدن را یاد بگیرید. شانه‌های مسواک باید از بالا و پایین با دندان‌ها زاویه‌ی 45 درجه‌ای بسازند. همچنین باید مسواک خود را به صورت دورانی و دایره‌ای نیز حرکت دهید. استفاده از مسواک بین‌دندانی مخصوص ارتودنسی نیز لازم است. این مسواک بین دندان‌ها و براکت‌ها را نیز تمیز می‌کند. مسواک را بین سیم و دندان خود قرار دهید و با حرکت آن به بالا و پایین، لبه‌های براکت را تمیز کنید.

پوسیدگی و ارتودنسی
مسواک‌زدن صحیح را یاد بگیرید

پس از مسواک‌زدن، باید از نخ دندان استفاده کنید. نخ دندان را چندین بار بین دندان‌ها و بین دندان‌ها و براکت‌ها حرکت دهید تا سطح دندان‌ها را نیز تمیز کنید.

مسواک‌زدن پس از هر وعده‌ی غذایی

حفظ بهداشت صحیح دهان و دندان در دوره‌ی ارتودنسی، نیازمند خروج از عادت‌های قبلی و فراگیری عادت‌های جدید است. جرم‌ها می‌توانند روی براکت‌ها و سیم‌ها ارتودنسی تجمع کنند. عدم رعایت بهداشت دندانی در دوره‌ی درمان ارتودنسی، منجر به تشکیل جرم و پوسیدگی دندان می‌شود

پوسیدگی و ارتودنسی
مسواک “بین دندانی” برای تمیزکردن دندان‌ها و براکت‌ها ضروری است

رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از پوسیدگی دندان

مصرف غذاهای مضر می‌توانند به دندان‌ها و براکت‌های شما ضربه بزند و باعث پوسیدگی دندان شود. خوردنی‌هایی مانند آجیل، شیرینی‌های ترد و سفت، ژله‌های چسبنده و خوردن یخ به شدت برای شما مضر است. همچنین باید میوه‌ها و سبزیجات را قبل از مصرف به قطعات کوچک خرد کنید و به جای گاز گرفتن، آن‌ها را تکه تکه مصرف کنید. همچنین باید از مصرف خوردنی‌های چسبنده مانند شکلات‌های کاراملی، پاستیل و آدامس خودداری کنید. این تنقلات بدون تردید به براکت‌های شما صدمه زده یا آن‌ها را می‌شکنند. این اتفاق منجر به طولانی‌شدن روند درمان و افزایش هزینه‌های شما می‌شود.

لیستی از خوردنی‌های مفید در طول درمان ارتودنسی جمع‌آوری کنید. غذاهای نرم مثل ماست، اوتمیل صبحانه، انگور، موز و میوه‌های نرم دیگر در این دوره بسیار مناسب و مفید هستند. اگر خیلی به شیرینی‌جات علاقه دارید، از شکلات‌های کاکائویی ساده (بدون مغز)، کیک و کلوچه‌های نرم استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که میزان شکر در این خوردنی‌ها بسیار زیاد است. در نتیجه، باید بلافاصله پس از مصرف آن‌ها، دندان‌های خود را به صورت کامل مسواک بزنید.

پوسیدگی و ارتودنسی
در طول درمان ارتودنسی غذاهای نرم مصرف کنید

ویزیت و چکاپ منظم

ویزیت‌های منظم دکتر ارتودنسی برای اطمینان از تنظیم صحیح ابزارها و فشار وارده روی دندان‌ها بسیار ضروری و حیاتی است. پوسیدگی دندان‌ها بیشتر در کودکان اتفاق می‌افتد زیرا آن‌ها بیشتر از نوجوانان و بزرگسالان احتمال دارد مسواک‌زدن و استفاده صحیح از نخ دندان را فراموش کنند. در چنین مواردی، بررسی وضعیت براکت‌ها و ابزارها توسط دکتر ارتودنسی متخصص برای اطمینان از عملکرد صحیح آن‌ها و پیش‌گیری از مشکلات دیگر بسیار مهم است.

غذاهای سالم مصرف کنید و از خود و براکت‌های ارتودنسی‌تان مراقبت کنید!

برای اطلاع از هزینه ارتودنسی، مقاله هزینه ارتودنسی دندان در سال 99 را بخوانید
برای اطلاعات بیشتر در خصوص روش‌ها، زمان و انتخاب بهترین ارتودنتیست، به مقالات سایت مراجعه نمایید. برای ارتباط با ما می‌توانید از سایت، اکانت اینستاگرام و کانال تلگرام اقدام کنید.

مقالات پربازدید

روند درمان ارتودنسی به چه شکل است؟