انحراف چانه یا فک و درمان آن با ارتودنسی

انحراف چانه یا فک یکی از شایع‌ترین مشکلات دندان و دهان است که اغلب افراد از آن رنج می‌برند. ناهنجاری‌های چانه می تواند انواع مختلفی داشته باشد مانند کج بودن یا جلو بودن فک پایین یا جلو بودن فک بالا. در هر صورت تمامی ناهنجاری‌های فوق می‌توانند موجب بروز مشکلات زیادی هنگام خوردن و جویدن غذا برای فرد شوند و در نهایت سلامتی دهان و دندان‌های فرد را به خطر بیندازند.

 راحت‌ترین روش برای تشخیص مشکلات و ناهنجاری‌های فک زمانی است که شما دهان خود را می‌بندید، در این حالت اگر فک بالا و پایین در یک زاویه قرار نگیرند متاسفانه شما دچار ناهنجاری فک هستید که می‌تواند در درجه‌های مختلف با شدت کم و زیاد اتفاق بیفتد. بهترین روش برای تشخیص و درمان این مشکل مراجعه‌ی زود هنگام به پزشک متخصص دهان و دندان قبل از حادتر شدن مشکل موردنظر است.

انحراف چانه چیست؟

به عدم تقارن صورت در ناحیه ی تحتانی فک پایین، انحراف چانه گفته می‌شود، در این حالت خط مرکزی لب بالا از فک بالا بر روی خط مرکزی لب پایین قرار نگرفته و موجب انحراف فک می‌شود. این انحراف علاوه بر ایجاد مشکل در خوردن غذا، سبب بروز بسیاری دیگر از مشکلات دهان و دندان در فرد می‌شود.

درد در ناحیه‌ی فک، پشت گوش و سر از مشکلات و عوارض انحراف چانه می‌باشد. به دلیل اهمیت این موارد توصیه می‌شود به دندانپزشک متخصص ارتودنسی در تبریز مراجعه کرده و درمان انحراف چانه و فک خود را در اولویت قرار دهید.

 افرادی که ناهنجاری فک دارند اغلب دچار مشکلات زیر می‌شوند:

  • افرادی که دارای ناهنجاری فک هستند مانند افراد عادی نمی‌توانند غذا را به راحتی جویده و بخورند. چرا که حرکت دندان‌ها در این افراد کمی سخت و دشوار است.
  • ناهنجاری فک موجب می‌شود فرد تکلم خوبی نداشته باشد و در ادای برخی کلمات به مشکل برخورد.
  • یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که ناهنجاری فک به وجود می‌آورد ساییدگی بیش از حد دندان‌هاست که موجب از بین رفتن مینای دندان و بروز مشکلات بیشتری در ناحیه‌ی دهان می‌شود.
  • افرادی که از این بیماری رنج می‌برند ممکن است با درد در ناحیه‌ی فک، سر و گوش مواجه شوند.
  • اغلب افرادی که ناهنجاری فک دارند علاوه بر مشکلات بالا از مشکلات ظاهری و عدم اعتماد به نفس نیز رنج خواهند بود، چرا که انحراف فک می‌تواند زیبایی چهره‌ی آن‌ها را دستخوش تغییر قرار دهد.
انحراف چانه

دلایل انحراف چانه و فک

 دلایل به وجود آمدن انحراف چانه می‌تواند از بدو تولد یا به طور اکتسابی باشد. شايع‌ترين و بیشترین موردی که افراد بر اثر آن دچار انحراف چانه و فک می‌شوند، شکستن و جوش خوردن نامناسب فک در دوران کودکی است. بنابه تحقیقات انجام شده ۷۵ درصد است افرادی که در دوران کودکی دچار شکستگی فک می‌شوند شکستگی فک آن‌ها اغلب خود به خود ترمیم می‌شود، که در بیشتر مواقع نیز موجب جوش خوردن نامناسب و بروز ناهنجاری‌های فک می‌گردد.

 یکی دیگر از عواملی که انحراف چانه را به وجود می‌آورد، ضعیف بودن عضلات یک سمت صورت است. برخی بیماری‌ها مانند رشد فک یک طرفه یا تداخل دندانی در فکین نیز مي‌توانند موجب بروز انحراف چانه شوند.

درمان ناهنجاری‌های فک

هرکدام از ناهنجاری‌های فک، درمان مخصوص خود را دارند و انحراف چانه نیز از این قاعده مستثنی نیست. چرا که در هر سن و سالی و با توجه به ویژگی‌های جسمی فرد این درمان می‌تواند متفاوت باشد.

در صورتی که انحراف فک در سنین پایین تشخیص داده شود می‌توان آن را به راحتی با ارتودنسی درمان کرد، برای درمان این مشکل در سنین بزرگسالی متخصص ارتودنسی ممکن است از ارتودنسی یا جراحی فک برای درمان انحراف فک و چانه‌ی افراد استفاده کند. تشخیص این نکته که ناهنجاری فک شما به کدام یک از این درمان‌ها نیاز دارد بر عهده‌ی بهترین پزشک متخصص ارتودنسی است .

انحراف چانه

کلام آخر

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم درمان ناهنجاری‌های فک از جمله انحراف چانه در سنین کودکی و نوجوانی می‌تواند راحت‌تر و بهتر مورد درمان قرار گیرد، از این رو توصیه می‌شود والدین نسبت به این ناهنجاری‌ها دقت لازم را داشته باشند و هنگام بروز هر کدام از این مشکلات در دهان و دندان کودک خود، به پزشک متخصص ارتودنسی مراجعه کرده و درمان را شروع کنند.

مقالات پربازدید

روند درمان ارتودنسی به چه شکل است؟