همه‌ی آنچه که در مورد ارتودنسی باید بدانید؟!

همه‌ی آنچه که بهترین پزشک متخصص ارتودنسی برای صاف و زیبا کردن ظاهر و بهبود عملکرد دندان‌های شما انجام می‌دهند را می‌توان درمان با ارتودنسی نام گذاشت و این می‌تواند بهترین و خلاصه‌ترین تعریف از ارتودنسی باشد.  برخی حقایق و تفکرات در مورد ارتودنسی وجود دارند که لازم است همه‌ی ما در مورد آن اطلاعات کافی داشته باشیم تا در صورت نیاز بتوانیم از این خدمات به راحتی بهره ببریم.

چرا باید ارتودنسی کنیم؟!

بسیاری از افراد فکر می‌کنند ادرمان با ارتودنسی صرفاً جهت زیباتر کردن ظاهر و نظم بخشیدن به دندان‌هاست اما غافل از این نکته که ارتودنسی نه تنها زیبایی ظاهری دندان‌ها را به ارمغان می‌آورد بلکه در بهبود عملکرد و حرکت دندان‌های ما نیز می‌تواند موثر و مفید واقع شود. دندان‌های رشد کرده به سمت جلو یا عقب و یا کج، می‌توانند علاوه بر تحت تأثیر قرار دادن زیبایی چهره‌ی ما، جویدن و خوردن غذا را نیز برای ما دشوار سازند.

علاوه بر این دندان‌هایی که در جای خود قرار نگرفته‌اند می‌توانند موجب درد و فشار بر روی ماهیچه‌های فک و به وجود آمدن مشکلاتی در مفاصل این قسمت شده و در نهایت موجب سر درد شوند، در این حالت درمان ارتودنسی به یک ضرورت مهم و اساسی تبدیل خواهد شد.

در چه سنی ارتودنسی انجام دهیم؟!

بهترین زمان برای انجام اورتودنسی اتمام زمان رشد دندان‌های دائمی است. زمانی که دندان‌های شیری ریخته شده و دندان‌های دائمی نیز به جای آن رشد کرده باشند، بیماری‌های دندان‌ها نیز مشخص می‌شود و می‌توان به راحتی درمان ارتودنسی را آغاز کرد. با وجود موارد فوق ارتودنسی در هر سن و سالی نیز می‌تواند انجام گیرد اما برای گرفتن بهترین و مؤثرترین نتیجه، درمان در سنین پایین می‌تواند نتایج خوبی را داشته باشد و مشکلات کمتری برای فرد به وجود آورده و فرآیند درمان با سرعت بیشتری طی شود.

ارتودنسی برای چه کسانی مناسب است؟

تشخیص این نکته که آیا ما نیز به این درمان مهم نیاز داریم یا خیر برعهده‌ی دندانپزشک متخصص ارتودنسی است که با توجه به مشکل و نیاز ما بهترین و مناسب‌ترین درمان را پیشنهاد دهد. اما اغلب افرادی که به مشکلات زیر دچار هستند ارتودنسی برای آن‌ها گزینه‌ی مناسبی است:

• شکاف یا فاصله بین دندان‌ها
  • پس و پیش بودن دندان‌ها
  • ناهنجاری فک
  • شلوغ بودن دندان‌ها
  • عدم قرار گیری درست فک بالا و پایین روی هم
  • و…
درمان با ارتودنسی

درمان با ارتودنسی چقد زمان می‌برد؟

انجام ارتودنسی توسط متخصص ارتودنسی در افراد مختلف با توجه به ویژگی‌های دهان و دندان‌ها و همچنین نوع مشکلی که دارند می‌تواند زمان خاصی را به خود اختصاص دهد اما معمولاً این درمان زمان‌بر است و از چند ماه تا دو سال به زمان نیاز دارد.

آیا ارتودنسی درد نیز دارد؟!

نمی‌توان گفت ارتودنسی درمان بدون درد است و یا با استفاده از مواد مختلف می‌توان درد آن را کاهش داد، بلکه ممکن است افراد بعد از قرار گرفتن بریس‌ها روی دندان فشار را روی دندان‌های خود حس کنند. این امر می‌تواند برای افرادی که آستانه‌ی درد کمی دارند نگران کننده باشد، اما بهتر است بدانید فشار ایجاد شده بعد از چند روز عادی شده و درد آن نیز برطرف خواهد شد.

بعد از ارتودنسی باید چه کرد؟

بعد از ارتودنسی برخی نکات مهم وجود دارند که باید به آن‌ها دقت شود مانند رعایت اصول بهداشتی و مراقبت از پوسیدگی دندان‌ها، چرا که در این دوره بهداشت دهان و دندان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. شستشوی دهان و دندان در طول دوره‌ی درمان ارتودنسی به علت وجود بریس‌ها روی دندان برای فرد مشکل ساز خواهد بود از این رو نحوه‌ی شستشوی دندان‌ها و استفاده از مواد مناسب جهت این کار از طرف پزشک متخصص ارتودنسی برای افراد توضیح داده می‌شود.

افراد باید بتوانند با شستشوهای مکرر از تجمع پلاکتها بر پلاک دندان‌های خود جلوگیری کرده و بنا به تشخیص دندانپزشک خود از مسواک، خمیر دندان و دهان شویه‌ی مناسب استفاده کنند.

درمان با ارتودنسی

آیا ارتودنسی تغذیهی خاص خود را دارد؟

به علت وجود بریس‌ها در دندان مصرف برخی غذاها برای افرادی که از درمان ارتودنسی استفاده می‌کنند دشوار شده و مشکلاتی را از نظر تغذیه ممکن است برای افراد به وجود آورد. البته این سخن به این معنا نیست که شما در طول دوره‌ی درمان با ارتودنسی مجبور هستید همیشه سوپ یا پوره بخورید، بلکه شما می‌توانید با مشورت بهترین پزشک متخصص خود از رژیم غذایی خوبی برخوردار باشید تا تمام نیاز بدن خود را برطرف کنید.

بعد از ارتودنسی چه بخوریم ؟

شما می‌توانید از میوه های نرم که به قطعات کوچکی تقسیم شده‌اند و جویدن آن‌ها راحت است استفاده کنید. از میان سبزیجات نیز بهتر است سبزیجات برگ دار و سبزیجاتی که بخار پز شده و بافت نرمی دارند استفاده کنید.

در مورد خوردن فرآورده‌های لبنی شما مشکل خاصی نخواهید داشت، اما در مورد گوشت بهتر است از قطعات کوچک و کامل پخته شده‌ی آن که نرم هستند استفاده کنید تا به بریس‌های شما آسیب نرسد. دقت داشته باشید در این دوره شما باید رژیم غذایی خود را به نحوی تنظیم کنید که مواد غذایی شما سفت نباشند تا برای بریس‌های شما مشکل ساز نشوند.

آیا درمان با ارتودنسی به دندان‌ها آسیب می‌رساند؟

ارتودنسی درمان مناسبی برای مشکلات دندان به شمار می‌رود اما در صورتی که به درستی از آن مراقبت نشده و به درستی تمیز نشود می‌تواند در دراز مدت موجب پوسیدگی دندان شود از این رو مهم‌ترین وظیفه‌ی افرادی که برای درمان ارتودنسی اقدام می‌کنند از نظر دندانپزشک مراقبت کامل از دندا‌ن‌هاست.