فاصله‌ی بین دندان‌ها / علت و درمان آن

مطمئناً شما نیز در مواجه با برخی از افراد متوجه فاصله‌ی مابین دندان‌های آن‌ها شده‌اید و برای شما نیز این سوال پیش آمده است که چرا دندان‌ها از هم فاصله دارند؟ و آیا می‌توان آن را درمان کرد؟

درست است که بسیاری از مشکلات ظاهری دندان مانند فاصله‌ی بین دندان‌ها اگر همراه با عفونت لثه نباشد مشکلی در زندگی فرد به وجود نخواهند آورد، اما از لحاظ زیبایی شناسی و تاثیر آن روی چهره، افراد ترجیح می‌دهند تا برای درمان آن از بهترین روش‌های دندانپزشکی یا ارتودنسی استفاده کنند.

خوشبختانه ارتودنسی در این زمینه روش‌های خوبی برای افراد جهت درمان فاصله‌ی بین دندان‌ها ارائه داده است. فقط کافیست شما به بهترین پزشک متخصص ارتودنسی در تبریز مراجعه کرده و با او مشورت کنید تا بهترین درمان را برای شما ارائه دهد.

فاصله‌ی بین دندان‌ها

به فاصله‌ی ما بین دندان‌ها از منظر علم دندانپزشکی دیاستما گفته می‌شود. اغلب این فاصله‌ی بین دندان‌ها در دو دندان جلویی در فک فوقانی مشاهده می‌شود اما می‌تواند در بقیه‌ی دندان‌ها نیز وجود داشته باشد. زمانی ما می‌گوییم فرد مشکل فاصله‌ی دندانی دارد که بین دندان‌های او نیم میلی‌متر فاصله وجود داشته باشد.

بهتر است بدانید مشکل فاصله‌ی بین دندان‌ها اغلب در کودکان شیوع بیشتری دارد که با افزایش سن و رشد دندان‌های دائم رفع می‌گردد، اما اگر مشکل مورد نظر بعد از اتمام رشد دندان‌ها نیز رفع نشد می‌توان با استفاده ارتودنسی آن را درمان کرد.

علت فاصله‌ی بین دندان‌ها

علل و عوامل مختلفی می‌توانند در به وجود آمدن شکاف و فاصله‌ی بین دندان‌ها دخیل باشند. در اغلب موارد عللی که در زیر به آن‌ها اشاره خواهیم کرد از جمله مهم‌ترین عوامل به وجود آمدن فاصله‌ی دندان‌ها بشمار می‌روند.

• عدم تناسب اندازه‌ی فک و دندان‌ها
  • بزرگ شدن زائده‌ی لیبام فرنوم
  • از دست دادن یک یا چند دندان
  • مکیدن انگشت در کودکان
  • ریفلاکس بلع یا مشکل در بعل غذا
  • انواع بیماری‌ها و عفونت‌های لثه
  • رشد دندان‌های کوچک
  • عادت‌های بد مانند دندان قروچه
  • از دست دادن دندان‌های شیری
  • و…

عدم تناسب اندازه‌ی فک و دندان‌ها

یکی از رایج ترین علل و عواملی که موجب می‌شود بین دندان‌ها فاصله و شکاف به وجود آید، عدم تناسب بین استخوان فک و دندان‌های رشد کرده در دهان است. هنگامی که استخوان فک بزرگتر از حد معمول و نرمال خود باشد دندا‌ن‌ها هر چقدر هم به اندازه‌ی طبیعی رشد کنند، نمی‌توانند جای خالی لثه را پر کنند، در این حالت فاصله‌ بین دندان‌ها شکل خواهد گرفت.

در حالت برعکس نیز ممکن است اندازه‌ی فک کاملاً طبیعی باشد اما دندان‌هایی که در آن رشد می‌کنند اندازه‌ی نرمال خود را نداشته باشند و کوچک بودن دندان‌ها موجب شود فاصله‌ بین آن‌ها ایجاد شود. بهتر است بدانید داشتن فاصله بین دندان‌ها درست حالت برعکس شلوغی و ازدحام دندان‌هاست.

رشد بیش از اندازه‌ی زائده لیبال فرنوم

یکی دیگر از مشکلات شکاف و فاصله‌ی بین دندان‌ها رشد فزاینده‌ی زائده‌ی لیبال فرنوم است. این زائده بخشی از دهان است که لثه‌های فک بالایی در بخش جلو را به بخش داخلی لب بالایی متصل می‌کند. اگر لب خود را بالا ببرید می‌توانید به راحتی آن را مشاهده کنید. در برخی از افراد به دلیل برخی مشکلات در بدن آن‌ها این زائده می‌تواند بیش از حد بزرگ شود و بین دو دندان جلویی فاصله بیندازد که درمان این مشکل با ترکیبی از دو روش جراحی و ارتودنسی قابل حل است.

از دست دادن دندان‌ها

زمانی که شما دندان پوسیده‌ی خود را می‌کشید و یا بنا به هر دلیلی دندانتان پوسیده شده و از دست می‌رود، جای خالی دندان باعث می‌شود دندان‌های کناری آن به سمت جای خالی حرکت کرده و از یکدیگر فاصله بگیرند. پزشک متخصص ارتودنسی می‌تواند با استفاده از بهترین روش‌های ارتودنسی دندان‌ها را به جای قبلی خود بازگرداند و برای جای خالی دندان‌های شما نیز می‌توان از ایمپلنت و یا قالب‌ها استفاده کرد.

مکیدن انگشت در کودکان

بسیاری از عادت‌های بد در زمان کودکی می‌توانند منجر به بروز مشکلات زیادی در دهان و دندان شوند. زمانی که کودکان انگشت خود را می‌مکند و یا بعد از سه سالگی از پستانک یا شیشه شیر استفاده می‌کنند این عوامل می‌توانند روی لثه‌ها فشار ایجاد کرده و در رشد دندان‌ها تاثیر بسزایی بگذارند.

“فاصله‌ی بین دندان‌ها از جمله‌ی مشکلات شایع در کودکان است که در اغلب کودکان نیز مشاهده می‌گردد. البته نباید نگران این موضوع  باشید چرا که اغلب، فاصله‌ی بین دندان‌ها در دوران کودکی بعد از رشد دندان‌های دائمی حل می‌شود، در صورت حل نشدن این موضوع نیز می‌توانید با کمک بهترین متخصص ارتودنسی آن را درمان کنید.”

مشکل در بلع غذا

مشکل در بلع غذا و یا ریفلاکس بلع نیز می‌تواند یکی از عوامل شکاف بین دندان‌ها باشد. در واقع بلعیدن غذا همان هدایت کردن آن به سمت گلو است اما زمانی که فرد مواد غذایی را می‌جود و آن را می‌بلعد نوک زبان به سمت سقف دهان حرکت می‌کند، اما در برخی از افراد نوک زبان به جای حرکت به سمت سقف دهان به سمت دندان‌های جلو حرکت کرده و به آن‌ها فشار وارد می‌کند که به مرور زمان این فشار می‌تواند سبب به وجود آمدن فاصله بین دندان‌های جلویی شود.

انواع بیماری‌ها و عفونت‌های لثه

شکاف بین دندان‌ها که بر اثر عفونت لثه و بیماری‌های مرتبط با آن به وجود می‌آید نسبت به عوامل دیگر اهمیت بیشتری دارد و باید نسبت به درمان آن اقدام فوری کرد. عفونت لثه و یا بیماری‌هایی که در لثه اتفاق می‌افتند می‌تواند بسیار خطرناک باشند و نباید نادیده گرفته شوند.

بیماری‌هایی که در لثه ایجاد می‌شود موجب می‌شود لثه‌ها به سمت عقب حرکت کرده و تحلیل روند. از آنجایی که لثه‌ها نقش محافظتی از ریشه‌ی دندان‌ها را بر عهده دارند، هر آسیبی که به آن‌ها وارد می‌شود می‌تواند به استخوان فک و ریشه‌ی دندان‌ها نیز آسیب‌های بسیاری وارد کند. عقب رفت لثه‌ها به سبب بیماری و عفونت لثه می‌تواند فاصله‌ی بین دندان‌ها را بیشتر کند.

علائم عفونت لثه

توصیه می شود اگر مشکل فاصله‌ی بین دندان‌های شما به علت عفونت لثه و بیماری‌های آن اتفاق افتاده است برای درمان آن هرچه زودتر اقدام کنید. برای تشخیص این موضوع که شما به بیماری عفونت لثه دچار شده‌اید یا خیر باید علائم زیر را داشته باشید:

• قرمز شدن لثه
  • ورم و التهاب لثه
  • تحلیل لثه ها
  • خونریزی لثه

رشد دندان‌های کوچک

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم زمانی که اندازه‌ی فک کاملاً نرمال و طبیعی باشد اما دندان‌هایی که در آن رشد می‌کند از حد نرمال و طبیعی خود کوچکتر باشند فاصله‌ بین دندان‌ها ایجاد خواهد شد.

عادت‌های بد

عادت‌های بدی که ما روزانه آن‌ها را انجام می‌دهیم نیز می‌توانند روی ظاهر دندان‌ها تاثیر بدی بگذارند، مانند دندان قروچه کردن و یا فشار دادن دندان‌ها با زبان، که این موارد می‌تواند به مرور زمان و بعد از مدتی موجب باز شدن فاصله بین دندان‌ها شده و زیبایی دندان‌های ما را کم کنند.

از دست دادن دندان‌های شیری

در واقع فاصله‌ی بین دندان‌ها در کودکانی که دندان‌های شیری خود را از دست داده‌اند و هنوز دندان‌های دائمی به طور کامل رشد نکرده‌اند امری طبیعی و عادی تلقی می‌شود که بعد از مدتی برطرف خواهد شد.

درمان فاصله‌ی بین دندان‌ها

خوشبختانه با پیشرفت علم و تکنولوژی روش‌های متنوع و متعددی برای درمان بیماری‌های دهان و دندان ابداع شده است. برای درمان فاصله‌ی بین دندان‌ها متخصصان از روش‌های ارتودنسی استفاده می‌کنند. البته ممکن است پزشک ارتودنسی با توجه به مشکلی که دندان‌های شما دارد از ترکیب چند روش برای بستن فاصله‌ی بین دندان‌ها استفاده کند.

برای مثال در صورت از دست دادن دندان باید جای خالی دندان‌ها با استفاده از روش‌های موجود مانند ایمپلنت و یا قالب پر شود و سپس ارتودنسی انجام گیرد. در رشد بیش از حد زائده‌ی لیبال متخصص ارتودنسی باید با استفاده از روش‌های جراحی و ارتودنسی آن را درمان کند. اینکه شما به کدام یک از روش‌های بالا نیاز دارید بسته به نوع مشکل شما و تجویز و نظر بهترین متخصص ارتودنسی دارد که می‌تواند با استفاده از روش‌های مختلف مشکل شما را حل کند.