ازدحام و شلوغی دندان‌ها و مشکلات رایج آن

در اغلب افراد و در حالت عادی دندان‌ های فک بالا کمی جلوتر از دندان‌های فک پایین قرار می‌گیرند. این امر به این دلیل است که دندان‌ها هنگام جویدن غذا، زبان را گاز نگیرند و آن را دچار آسیب نکنند و یا با همپوشانی هم سبب ساییدگی مینای دندان نشوند. در یکی از مشکلات رایج دهان و دندان، فک بالا و پایین دچار همپوشانی می‌شوند که این امر می‌تواند سبب بروز مشکلات بسیاری در دندان‌های فرد شود.

 ازدحام و شلوغی بیش از حد دندان‌ها یکی از مشکلات رایجی است که حدود ۹۰ درصد از افراد از آن رنج می‌ برند که تنها چند درصد محدود دچار مشکلات جدی‌تر در این رابطه می‌شوند. افرادی که از شلوغی دندان‌های خود به صورت جدی رنج می‌برند حتماً باید برای رفع مشکل خود به بهترین متخصص ارتودنسی مراجعه کنند.

دلایل به وجود آمدن شلوغی و ازدحام دندان‌ها

 ازدحام و شلوغی دندان‌ها در بیشتر موارد دلیل ارثی و ژنتیکی دارد یعنی اینکه فرد به احتمال زیاد این مشکل را از والدین خود به ارث می‌برد. در درجه‌ی دوم ازدحام دندان‌ها می‌تواند حاصل کوچک بودن فک باشد. افرادی که دارای فک کوچکی هستند، دندان‌هایشان هنگام رشد با کمبود فضا و جا مواجه می‌شوند که همین امر سبب می‌شود برخی از دندان‌ها به سمت جلو یا عقب حرکت کنند.

علاوه بر این، دلایل بسیاری در به وجود آمدن ازدحام و شلوغی دندان‌ها موثر هستند و می‌توانند افراد را به این بیماری دچار کنند، عواملی مانند:

  • ارث و ژنتیک
  • کوچک بودن فک
  • بزرگ بودن دندان‌های رشد کرده
  • مکیدن انگشت یا پستانک در کودکان
  • فشار دادن دندان‌ها با زبان
  • از دست دادن زود هنگام دندان‌های شیری
  • رشد زود هنگام دندان‌های دائم
  • رویش نکردن دندان عقل

اهمیت درمان ازدحام و شلوغی دندان‌ها

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم در برخی از موارد ازدحام و شلوغی دندان‌ها به حدی نیست که فرد برای درمان آن به پزشک متخصص مراجعه کند، اما در برخی از موارد علاوه بر این که شلوغی دندان‌ها می‌تواند ظاهری ناخوشایند در دهان و حتی صورت فرد ایجاد کند، می‌تواند مشکلات بسیاری برای فرد داشته باشد.

زمانی دندان‌ها روی هم همپوشانی می‌کنند می‌توانند جویدن غذا را برای این افراد سخت کرده و به مرور زمان این همپوشانی سبب ساییدگی دندان‌های روی هم شده و مینای محافظ دندان را از بین خواهد برد. علاوه بر مشکل بالا افرادی که از ازدحام و شلوغی دندان رنج می‌برند در گفتار و صحبت کردن نیز دچار مشکل می‌شوند که این امر می‌تواند سبب کم شدن اعتماد به نفس این افراد شود.

شلوغی و ازدحام دندان‌ها

علت پوسیدگی دندان در شلوغی و ازدحام دندان‌ها

اغلب مشکلات و بیماری‌های دندان در ازدحام و شلوغی دندان‌ها به دلیل گیر کردن غذاها ما بین دندا‌های کج و فشرده است که به مرور زمان پوسیدگی و از دست دادن دندان را برای فرد به وجود خواهد آورد. با این شرایط بهتر است افراد برای درمان شلوغی و ازدحام دندان‌های خود حتماً به بهترین پزشک متخصص ارتودنسی در تبریز مراجعه کرده و تحت درمان ارتودنسی قرار گیرند.

ثاتیر منفی شلوغی دندان‌ها بر دندان عقل

زمانی که فک جای کافی برای رشد دندان‌ها نداشته باشد، دندان عقل به علت کمبود جا داخل لثه نهفته باقی می‌ماند و یا به صورت کج رشد می‌کند. این دندان نهفته و رشد نیافته می‌تواند درد و مشکلات بسیاری برای فرد به وجود آورد. می‌توان گفت شلوغی دندان‌ها خود عاملی برای عدم رشد صحیح دندان عقل است همچنین این دندان خود می‌تواند سبب شلوغی دندان‌ها در فک شده و بقیه‌ی دندان‌ها را با مشکل کمبود فضا روبرو کند.

در هر حالت کمبود فضا در فک و کوچک بودن دهان فرد، اصلی‌ترین دلیل این موضوع است. برای حل این مشکل نیز پزشک متخصص ارتودنسی می‌تواند بهترین روش را برای کشیدن دندان نهفته انجام دهد.

مشکلات شایعی که ازدحام و شلوغی دندان‌ها می‌تواند برای فرد به وجود آورد :

  • مشکل در جویدن غذا
  • مشکلات گفتاری
  • ساییدگی دندان‌ها و از بین رفتن مینای دندان
  • پوسیدگی زود هنگام دندان‌ها
  • ظاهر ناخوشایند در چهره‌ی فرد
  • فشار به فک و درد آن
  • عقب رفتن لثه و حساسیت آن
  • شکستن و لب پر شدن دندان‌ها
  • و…

درمان شلوغی دندان‌ها در سنین کم

اغلب پزشکان توصیه می‌کنند افراد در سنین کم برای درمان ازدحام و شلوغی دندان‌های خود به متخصص مراجعه کنند، چرا که در سنین کم درمان ارتودنسی می‌تواند آسان‌تر و با نتایج مطلوب‌تر حاصل گردد. توجه کنید این سخن به این معنی نیست که بزرگسالان نمی‌توانند این مشکل را درمان کنند. افراد می‌توانند در هر سنی به متخصص ارتودنسی مراجعه کرده و بنا به تجویز و توصیه‌ی وی از بهترین درمان برای رفع مشکلات خود بهره ببرند.

شلوغی و ازدحام دندان‌ها

درمان شلوغی دندان‌ها با ارتودنسی

برخی از این ازدحام و شلوغی‌ها می‌تواند به صورت جزئی باشد و با یک درمان ساده و یا چند ماه ارتودنسی به راحتی حل شود. برخی دیگر نیز دارای مشکلات جدی‌تری هستند که پزشک متخصص ارتودنسی می‌تواند با صلاح دید خود از یک درمان و یا ترکیب چند درمان مختلف برای رفع مشکل شلوغی و ازدحام دندان‌ها استفاده کند.

 از جمله روش‌های مناسب برای درمان دندان‌های نامرتب می‌توان به ارتودنسی اشاره کرد. در برخی موارد ازدحام و شلوغی دندان‌ها به حدی است که پزشک برای جا باز کردن برای دندان‌های دیگر مجبور می‌‌شود چند دندان را بکشد. همچنین پزشک متخصص ارتودنسی می‌تواند بعد از این که دندان‌های شما توسط ارتودنسی در جای خود قرار گرفتند، ناهمواری‌های آن‌ها را با استفاده از روش‌های زیبایی دندانپزشکی اصلاح کند.

درمان این مشکل با جراحی

 در موارد نادر نیز به علت بلند یا کوتاه بودن فک پزشکان مجبور می‌شوند از جراحی بهره ببرند. در هر صورت اینکه مشکل شلوغی دندان‌های شما می‌تواند با کدام یک از درمان‌ها اصلاح شود بر عهده‌ی پزشک متخصص است تا بهترین روش را با توجه به مشکلات دندان شما پیشنهاد دهد.

مقالات پربازدید

روند درمان ارتودنسی به چه شکل است؟