لبخند لثه‌ای چیست و چگونه درمان می‌شود؟

در حالت طبیعی و نرمال زمانی که ما می‌خندیم لب بالایی کمی بالاتر از دندان‌ها قرار می‌گیرد و حدود ۱ تا ۲ میلی‌متر از لثه‌ ها مشخص می‌شود، اما در حالت غیر نرمال آن حدود ۷ میلی‌متر از لثه‌ها هنگام خندیدن مشخص خواهد شد، یعنی لب بالایی بیشتر از حد معمول به سمت بالا حرکت کرده و لثه‌ها را نمایان می‌کند.

این معضل ممکن است مشکلات خاصی را برای دندان و دهان فرد به وجود نیاورد اما از لحاظ ظاهری می‌تواند بسیار ناخوشایند باشد و ظاهر و چهره‌ی افراد را دستخوش تغییر قرار دهد. با ادامه‌ی مطلب ما همراه باشید تا شما را با این مشکل و روش‌های درمان آن بیشتر آشنا سازیم.

 لبخند لثه‌ای چیست و چگونه اتفاق می‌افتد؟

زمانی که لب فوقانی بیش از حد از لثه‌ها فاصله داشته باشد و هنگام خندیدن به سمت بالا حرکت کرده و باعث نمایان شدن لثه‌های فرد شود، می‌گوییم به اصطلاح لبخند لثه‌ای رخ داده است.

 علل و عوامل مختلف به وجود آمدن لبخند لثه‌ای

عوامل مختلفی در به وجود آمدن این لبخند و ظاهر شدن بیش از حد لثه‌ها می‌توانند دخالت داشته باشند. گاهی اوقات علت لبخند لثه‌ای می‌تواند رشد غیر طبیعی دندان‌ها باشد. زمانی که دندان‌ها به اندازه‌ی کافی رشد نکنند در کنار بافت لثه کوچکتر دیده می‌شوند و هنگام خندیدن نیز لثه را بیشتر نمایان خواهند کرد.

یکی دیگر از عواملی  که در ایجاد لبخند لثه‌ای موثر است بافت غیر طبیعی لثه هاست. گاهی اوقات بافت لثه‌ها نیز می‌توانند به علت رشد بیش از حد خود در کنار دندان‌ها، آج دندان را پوشانده و هنگام حرف زدن و خندیدن موجب شوند لثه جلوه‌ی بیشتری داشته باشد. علاوه بر موارد بالا مشکلات استخوان فک بالا نیز می‌تواند در ایجاد لبخند لثه‌ای موثر واقع شود. زمانی که این استخوان بیش از اندازه و غیر طبیعی رشد کند باعث می‌شود بافت لثه‌ها نیز بزرگتر به نظر برسند.

در حالت عادی هنگامی که ما می‌خندیم عضلات لب بالایی به سمت بالا حرکت می‌کند اما هنگامی که این عضلات دچار مشکل شده باشند و بیش از حد فعال باشند بیشتر به سمت بالا حرکت خواهند کرد و موجب خواهند شد تا لثه‌ها دیده شوند. علاوه بر این موارد کوچک بودن بافت لب نیز می‌تواند هنگام خندیدن دندان‌ها و لثه‌ها را مشخص‌تر کند.

لبخند لثه‌ای

در حالت کلی موارد زیر در به وجود آمدن لبخند لثه‌ای می‌توانند دخالت داشته باشند:

  • رشد غیر طبیعی دندان‌ها
  • اندازه غیر طبیعی استخوان فک
  • کوچک بودن بافت لب
  • مشکل در بافت لثه‌ی افراد
  • مشکل در فعال بودن بیش از حد عضلات لب
  • ظاهر کوچک دندان‌ها

 درمان لبخند لثه‌ای

 همان طور که در بالا نیز به علل و عوامل مختلفی که در ایجاد لبخند لثه‌ای دخالت داشتند اشاره کردیم می‌توان نتیجه گرفت که برای هرکدام از مشکلات فوق درمان‌های خاصی وجود دارد و تشخیص این نکته که  کدام درمان مناسب شماست می‌تواند توسط پزشک متخصص در این زمینه صورت گیرد. پزشک متخصص می‌تواند با توجه به نوع مشکل شما و شدت آن بهترین درمان را برای شما ارائه دهد. در ادامه شما را با انواع درمان‌های لبخند لثه‌ای برای هر کدام از دلایل وقوع آن آشنا خواهیم کرد.

درمان لبخند لثه‌ای به علت رشد غیر طبیعی استخوان فک

 زمانی که استخوان فک رشد غیرطبیعی و یا جلوزدگی بیش از حد داشته باشد لثه‌ها هنگام لبخند بیشتر جلوه می‌دهند و ظاهر ناخوشایندی را ایجاد می‌کنند. البته درمان مشکل موردنظر در صورتی که شدت آن بیشتر باشد توسط جراح متخصص دهان و دندان صورت خواهد گرفت اما در برخی از موارد که شدت آن کمتر است پزشک متخصص می‌تواند با استفاده از ارتودنسی و روش‌های مختلف آن مشکل شما را حل کند. اغلب لبخندهای لثه‌ای که در سنین کم تشخیص داده می‌شوند می‌توانند با استفاده از ارتودنسی به نتایج خوب و موفقی برسند.

لبخند لثه‌ای

 درمان لبخند لثه‌ای به علت فعال بودن بیش از حد عضلات لب

 عضلات صورت ما هنگام حرف زدن، خندیدن و غذا خوردن حرکت می‌کنند. هنگام خندیدن عضلات لب بالایی به سمت بالا حرکت می‌کنند اما در حالت غیر نرمال و غیر طبیعی که این عضلات بیش از حد فعال باشند، لب بالایی بیشتر به سمت بالا حرکت خواهد کرد، بدون اینکه مشکلی در استخوان فک و یا لثه‌های فرد وجود داشته باشد. در نهایت هنگام خندیدن و حرف زدن لثه‌ها نمایان خواهند شد و ظاهر بدی برای فرد ایجاد خواهند کرد. در این حالت می‌توان به صورت موقت و یا به صورت دائم این مشکل را حل کرد. عمل جراحی روشی است که می‌توان با استفاده از آن این عضله را درمان نمود.

در برخی موارد نیز با استفاده از درمان‌های کم هزینه‌تر و البته راحت‌تر مانند تزریق بوتاکس برای فلج کردن عضله‌ی لب بالایی می‌توان استفاده کرد. البته استفاده از این روش به مدت محدود و موقت می‌تواند این مشکل را حل کند.

درمان لبخند لثه‌ای به علت بافت لثه

 برخی اوقات نیز ممکن است بافت لثه بزرگتر از دندان‌ها رشد کند، در این حالت پزشک متخصص می‌تواند با استفاده از عمل جراحی اقدام به برداشتن بافت اضافی لثه و بلند کردن آج دندان کند. در در صورتی که بافت لثه و بزرگ بودن آن شدت بیشتری داشته باشد پزشک از عمل جراحی استفاده خواهد کرد اما در صورت کم بودن بافت اضافی می‌توان از روش‌های نوین در این زمینه مانند لیزر دیود بهره برد.

درمان لبخند لثه‌ای به علت کوچک بودن دندان‌ها

گاهی اوقات دندان‌ها نسبت به حالت طبیعی خود کوچکتر هستند و باعث می‌شوند تا لثه‌ها بزرگتر از حد طبیعی نشان داده شوند، در این حالت پزشک متخصص می‌تواند با استفاده از کامپوزیت‌ها و روکش‌ها، لایه‌ای روی دندان‌ها اضافه کرده و آن‌ها را بزرگتر از حد طبیعی خود نشان دهد و  این مشکل را رفع کند.

لبخند لثه‌ای

درمان لثه های ناشی از بافت کوچک لب

گاهی اوقات ممکن است مشکلی در دهان و دندان و یا استخوان فک افراد وجود نداشته باشد و تنها به علت کوچک بودن بافت لب هنگام سخن گفتن یا خندیدن لثه‌ها دیده شود. در این حالت استفاده از روش‌های زیبایی و تزریق ژل یا فیلر می‌تواند با افزایش بافت لب این مشکل را به راحتی حل کند.

درمان مشکلات لبخند لثه ای با استفاده از ارتودنسی

همانطور که در موارد بالا نیز اشاره کردیم برای درمان بسیاری از مشکلات دهان و دندان می‌توان از روش‌های جراحی و یا ارتودنسی استفاده کرد. روش‌های جراحی روش‌های تهاجمی بوده و به سبب استفاده از عمل‌های جراحی می‌توانند عوارض خاص خود را داشته باشند و برای برخی از افراد که مشکل خاصی در بدن خود دارند نمی‌توان از این روش‌ها استفاده کرد.

در این حالت می‌توان گفت ارتودنسی می‌تواند جایگزین خوبی برای درمان این مشکلات باشد و تا حد زیادی آن را رفع کند. بهترین روش و توصیه‌ی ما برای شما مشورت و مراجعه به بهترین متخصص ارتودنسی است تا بتواند با توجه به نوع مشکل شما و شدت آن بهترین درمان را برای شما انجام ارائه دهد.

مقالات پربازدید

روند درمان ارتودنسی به چه شکل است؟