ونیر کامپوزیت چیست و چه کاربردی دارد؟

اگر به دنبال روشی ایده‌آل و آسان برای اصلاح طرح لبخند و مشکلات ظاهری دندان خود مانند رنگ بد، لب پر شدگی‌ها و کوتاه و بلندی دندان‌های خود هستید ما به شما ونیر کامپوزیت را پیشنهاد می‌کنیم. ونیر کامپوزیت به عنوان یک گزینه‌ی درمانی زیبا و محافظه ‌کارانه برای اصلاح دندان‌های تغییر رنگ یافته و بد شکل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برخلاف باور عموم که تصور می‌کنند ونیر کامپوزیت نیز مانند روکش‌هاست باید بگوییم روکش و کامپوزیت تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند و نمی‌توانند در یک دسته قرار گیرند. با ادامه‌ی مطلب ما همراه باشید تا شما را با این ماده و کاربردهای آن بیشتر آشنا سازیم.

 ونیر کامپوزیت چیست؟

کامپوزیت ونیر را معمولاً با نام‌های ونیر کامپوزیت، لمینت کامپوزیتی و کامپوزیت دندان می‌شناسند. ونیر کامپوزیت نوعی ماده‌ی خمیری شکل است که به وسیله‌ی تابش نور در طول موج خاص، سفت و سخت خواهد شد و می‌توان ظاهر آن را بعد از اتمام کار صیقل داد و زیباتر کرد. پزشکان از این ماده به عنوان یک لایه‌ی نازک روی دندان‌ها جهت برطرف کردن عیوب ظاهری و مشکلات جزئی دندان استفاده می‌کنند. ماده‌ی اصلی ساخت آن رزین کامپوزیت‌ها هستند.

آیا می‌توان مشکلات ارتودنسی را با ونیر کامپوزیت حل کرد؟

 بهتر است بدانید این کامپوزیت‌ها توانایی کمی برای برطرف کردن مشکلات جدی دهان و دندان دارند. از این ماده صرفاً برای زیباتر کردن ظاهر، رنگ و مشکلات جزئی دندان استفاده می‌شود. برای درمان مشکلات بزرگتر و کجی دندان‌ها شما باید از ارتودنسی و بهترین متخصص ارتودنسی کمک بگیرید.

کاربرد ونیر کامپوزیت

کاربرد ونیرها در درمان تغییر رنگ دندان، لکه‌های رنگی موضعی، تغییر رنگ‌های آبی یا خاکستری و تغییر رنگ درونی‌ است. کامپوزیت‌ها و مزایای بسیاری که در این ماده وجود دارد می‌تواند بسیاری از مشکلات ظاهری دندان را برای شما رفع کند. از جمله مهم‌ترین کاربردهای ونیر دندان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برطرف کردن لکه‌های روی دندان
  • همرنگ کردن دندا‌ن‌ها
  • درمان عیوب ظاهری دندان مانند لب پر شدن
  • کوتاه یا بلند بودن دندان‌ها و درمان آن
  • درمان ظاهر دندان‌های ترک خورده و شکسته
  • درمان فاصله‌ی بین دندان‌ها
  • درمان رنگ دائمی دندان‌ها
 ونیر کامپوزیت

 انواع ونیر کامپوزیت‌ها

 ونیر کامپوزیت‌ها در دو نوع و روش مورد استفاده قرار می‌گیرند:

 ونیر کامپوزیت مستقیم

اگر دوست دارید زودتر دندان‌های شما برای بهبود و اصلاح شکل ظاهری به نتیجه برسند و زمان کافی برای اختصاص دادن به این موضوع ندارید می‌توانید از روش مستقیم استفاده کنید. در ونیر کامپوزیت‌های مستقیم پزشک متخصص ونیر خمیری شکل را در چندین لایه‌ی نازک روی دندان‌های شما قرار می‌دهد و هر لایه از آن را با اشعه‌ی یو وی خشک می‌کند. پزشک بعد از اتمام کار می‌تواند در صورت نیاز آن را صیقل داده و کاملاً ظاهری طبیعی مانند دندان هایتان را به وجود آورد.

درست است که استفاده از روش‌های مستقیم زمان کمی را به خود اختصاص می‌دهد اما معایب خاص خودش را دارد. این ونیرها دوام نسبتاً کمتری در مقابل سایش و تغییر رنگ نسبت به ونیرهای غیرمستقیم دارند. مهم‌ترین ویژگی و خوبی استفاده از ونیر کامپوزیت‌های مستقیم عدم نیاز به تراشیدن مینای دندان و هزینه‌ی کم آن است.

 ونیر کامپوزیت‌های غیر مستقیم

 روش کار در ونیرهای غیر مستقیم بدین صورت است که پزشک متخصص بعد از تراشیدن مینای دندان شما، قالبی را از آن تهیه کرده و به لابراتوار می‌دهد. بعد از چند روز قالب آماده شده و شما می‌توانید به پزشک مراجعه کنید. پزشک متخصص با استفاده از چسب‌های مخصوص این ونیرها کامپوزیت‌ها را به دندان‌های شما وصل می‌کند.

از جمله معایب ونیر غیر مستقیم می‌توان به تراشیدن مینای دندان اشاره کرد، اما این روش دوام و ماندگاری نسبتاً طولانی‌تری نسبت به روش مستقیم دارد و در مقابل سایش نیز مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند.

مزایا و معایب استفاده از ونیر کامپوزیت

این کامپوزیت‌ها نیز مانند تمامی روش‌های زیبای سازی دندان مزایا و معایب خاص خودشان را دارند. تشخیص این مورد که شما می‌توانید از این روش برای زیبایی ظاهری دندان‌های خود استفاده کنید یا خیر بر عهده‌ی دندانپزشک متخصص است تا شما را به بهترین نحو راهنمایی کند. استفاده از کامپوزیت‌ها دارای مزایایی مانند هزینه‌ی کمتر آن نسبت به سایر روش‌های مشابه و زمان اجرای کم است.

البته این روش نیز معایب خودش را دارد که می‌توان به عدم مقاومت بالا و سایش زود هنگام آن اشاره کرد. همچنین کامپوزیت‌ها به مرور زمان تغییر رنگ می‌دهند که خوشبختانه روش‌هایی برای اصلاح رنگ آن وجود دارد.

 ونیر کامپوزیت

طول عمر ونیر کامپوزیت‌ها

 با توجه به پیشرفت علم دندانپزشکی کامپوزیت‌های جدید ساخته شده کیفیت و کارایی بهتری نسبت به مواد قدیمی دارند .دوام و کیفیت مواد کامپوزیتی به واسطه‌ی کامپوزیت‌های نانو چند برابر شده و استحکام این مواد باعث شده تقریباً برای رفع هر مشکل زیبایی دندان استفاده شود که طول عمر آن 5 الی 7 سال می‌باشد.

نحوه‌ی نگهداری از دندان‌های ونیر کامپوزیت شده

این کامپوزیت‌ها به علت دوام کمتری که نسبت به روش‌های مشابه دارند باید مراقبت بیشتری از آن‌‌ها به عمل آید. یکی از این مراقبت‌های مهم شستشوی به موقع و رعایت بهداشت دهان و دندان است.  علاوه بر این به علت این که این مواد احتمال شکستگی دارند بهتر است از دندان‌های خود هنگام استفاده از مواد غذایی سفت و محکم مراقبت بیشتری به عمل آورید تا طول عمر و دوام این مواد افزایش یابد.

مقالات پربازدید

روند درمان ارتودنسی به چه شکل است؟