نهفتگی دندان و درمان آن

زمانی که دندانی نتواند به صورت کامل از لثه بیرون بیاید و داخل لثه پنهان باشد یا فقط قسمتی از آن رشد کند نهفتگی دندان رخ می دهد. در این حالت دندان در داخل لثه گیر می افتد و نمی‌تواند رشد خوبی داشته باشد و مشکلات زیادی را برای فرد به وجود می‌آورد. اگر می‌خواهید با مورد نهفتگی دندان و روش‌های درمانی آن بیشتر آشنا شوید مطلب ما را تا انتها مطالعه کنید.

دندان نهفته چيست؟

 در ارتودنسی به دندانی نهفته گفته می‌شود که به واسطه‌ی یک مانع یا سد فیزیکی در مسیر رشد آن از رویش باز مانده باشد و داخل لثه باقی بماند. مشکل نهفتگی دندان می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد. شلوغی دندان‌ها، موقعیت نامناسب ریشه‌ی دندان، کم بودن فضا در فک، کیست‌های داخل دهان و عادت‌های دهانی بد مانند استفاده از پستانک یا مکیدن انگشت می‌تواند از عوامل ایجاد کننده‌ی دندان نهفته باشد.

اغلب پزشکان و متخصصان در این زمینه عامل مهم نهفته شدن دندان را کوچک بودن فک و یا نداشتن مکان کافی برای رشد ذکر می‌کنند. خوشبختانه امروزه می‌توان با استفاده از ارتودنسی و روش‌های مختلف دندانپزشکی دندان نهفته را درمان کرد و از مشکلات حاشیه‌ای آن خلاص شد.

 چه دندان‌هایی دچار نهفتگی می‌شوند؟

تحقیقات مختلف در زمینه‌ی دندان پزشکی این نکته را به اثبات رسانده است که اغلب دندان عقل به علت نداشتن فضای کافی برای رشد دچار نهفتگی می‌شود. این دندان در سنین ۱۷ تا ۲۱ سالگی می‌تواند نهفته باقی بماند و اگر در این دوران نهفتگی آن تشخیص داده و درمان نشود می‌تواند مشکلات زیادی را برای فرد به وجود آورد. اغلب دندان های عقل نهفته به دلیل کوچک بودن اندازه‌ی دهان و فک فرد دچار این مشکل می‌شوند. از آن جایی که دندان عقل در عمل جویدن و آسیاب مواد غذایی نقش چندان زیادی ندارد اگر نهفته باشد پزشکان برای درمان، آن را می‌کشند.

 بعد از دندان عقل مشکل دندان‌های نهفته بیشتر برای دندان‌های نیش فک بالا اتفاق می‌افتد. به دندان‌های نیش دندان‌های دو پایه نیز گفته می‌شود. این دندان‌ها در کودکان که دندان‌های شیری دارند چهار عدد است و بعد از رشد دندان‌های دائمی دو عدد می‌شود. از آنجایی که این دندان‌ها مانند دندان‌های عقل نیستند و از اهمیت و کاربرد بسیاری در عملکرد دهان برخوردارند، پزشکان متخصص ارتودنسی به جای کشیدن با استفاده از روش‌های مختلف کمک می‌کنند تا مشکل نهفتگی این دندان حل شود در جای مناسب خود رشد کرده و قرار گیرد.

دندان نهفته

اهمیت درمان دندان نهفته

دندان‌های نیش نه تنها نقش بسیار پررنگی در زیبایی صورت و چهره‌ی فرد دارند، علاوه بر این عدم وجود آن یا مشکلاتی که در رشد آن‌ها به وجود می‌آید می‌تواند مشکلات دهان و دندان فرد را زیاد کرده و جویدن غذا را برای او مشکل کند. زمانی که دندان نیش نهفته باقی می‌ماند از نظر زیبایی می‌تواند تاثیرات بسیار بدی روی چهره‌ی فرد بگذارد. یکی از شایع‌ترین مشکلات دندان‌های نهفته عفونت‌های دندانی و یا رشد ناقص آن داخل دهان یا رشد در قسمت بیرونی لثه سمت گونه است که اغلب حدود ۲ درصد از افراد دچار این نهفتگی می‌شوند.

درمان مشکل دندان نهفته در سنین کم

 توصیه می‌شود برای تشخیص و درمان دندان نهفته در سنین کم اقدام شود، چرا که انعطاف‌پذیری استخوان با بالا رفتن سن کاهش می‌یابد و این امر موجب می‌شود استخوان‌ها و دندان‌ها به راحتی نتوانند تغییر جهت دهند و دندان نهفته نیز به سختی درمان ‌شود. با بالاتر رفتن سن، مشکلات و بیماری‌های حاشیه‌ای دیگر می‌تواند روی روند درمان دندان نهفته تاثیر بگذارد و درمان را سخت کند.

 از مهم‌ترین مشکلاتی که دندان نهفته می‌تواند برای فرد به وجود آورد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بی نظمی دندان‌ها
  • شلوغی دندان‌ها
  • درد فک
  • شکستگی و آسیب پذیری استخوان فک
  • بروز مشکلات مفصل فکی
  • بوی بد دهان
  • عفونت و کیست در داخل دهان
  • عفونت استخوان گردن
  • آسیب به دندان های دیگر
  • و…

با توجه به موارد بالا باید گفت درمان دندان نهفته یکی از موارد مهمی است که باید به آن توجه کرد و در سنین مناسب برای درمان آن اقدام نمود.

درمان مشکلات دندان نهفته

خوشبختانه با پیشرفت علم پزشکی روش‌های متنوع و مختلفی با توجه به مشکلات فرد برای درمان دندان نهفته وجود دارد. اغلب پزشکان برای درمان دندان نهفته عقل از کشیدن استفاده می‌کنند، یعنی آن را از فضای داخل دهان به صورت جراحی بیرون می‌کشند. چرا که دندان عقل عملکرد خاصی در دهان ندارد و بعد از مدتی نیز کشیده خواهد شد، اما برای دندان نیش اینگونه نیست چرا که این دندان یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین دندان‌ها می‌باشند.

دندان‌های نیش نهفته می‌توانند علاوه بر مشکلاتی که در چهره‌ی فرد به وجود می‌آورند، جویدن و خوردن غذا را نیز مشکل کرده و روی فک فشار ایجاد ‌کند. پزشک متخصص می‌تواند تشخیص دهد که شما به چه نوع درمانی نیاز دارید از این رو شما نیاز دارید به یک متخصص ارتودنسی مراجعه کنید تا پزشک برای شما بهترین درمان را برنامه ریزی کند. پزشک متخصص با استفاده از عکس‌های رادیوگرافی که با اشعه‌ی ایکس گرفته می‌شود و معاینات شما این مشکل را تشخیص داده و برای آن راه حل مناسب را ارائه می‌کند.

دندان نهفته

روش‌های غیرجراحی

پزشک متخصص با توجه به نتایج حاصل از عکس‌ها و معاینات ممکن است جراحی را برای شما پیشنهاد دهد. اگر دندان نهفته‌ی شما هیچ نشانه و مشکلی برای شما به وجود نیاورد و مشکلی برای دندان‌های مجاور نداشته باشد ممکن است پزشک متخصص به شما پیشنهاد دهد تا با مراجعات منظم به پزشک منتظر ادامه‌ی‌ رشد دندان خود باشید.

درمان دندان نهفته با استفاده از جراحی

 اگر دندان نهفته برای دندان‌های دیگر مشکلاتی را ایجاد کند در این حالت احتمال دارد پزشک متخصص تشخیص دهد که شما تحت جراحی قرار گرفته و دندان خود را بکشید.

ارتودنسی درمان مناسب برای نهفتگی دندان‌ها

 برای درمان نهفتگی دندان نیش پزشکان از روش ارتودنسی استفاده می‌کنند. در این صورت ارتودنسی می‌تواند با هدایت دندان نهفته به جایگاه اصلی و قرار دادن آن در قوس دندانی این مشکل را حل کند. در این حالت پزشک متخصص با استفاده از بریس‌ها و براکت‌ها می‌تواند مسیر رشد دندان‌های نهفته را هموار کرده و آن‌ها را درمان کند.

اینکه شما کدام یک از روش‌های فوق را می‌توانید برای درمان دندان نهفته خود استفاده کنید بر عهده‌ی بهترین پزشک متخصص ارتودنسی است. احتمال دارد پزشک شما تشخیص دهد که دندان نیش شما امکان درمان ندارد و باید کشیده شود یا می‌تواند به وسیله‌ی ارتودنسی به جایگاه اصلی خود باز گردد. در این حال تمامی این موارد با استفاده از معاینات پزشکی و عکس‌هایی که پزشک از دندان‌های شما تهیه می‌کند قابل انجام است.

در این مرحله شما بهتر است در سنین کم با مراجعه به بهترین متخصص ارتودنسی در تبریز نسبت به درمان دندان نهفته‌ی خود اقدام کنید تا در سنین بالاتر دچار مشکلات حاشیه‌ای آن نشوید.

مقالات پربازدید

روند درمان ارتودنسی به چه شکل است؟