آیا ارتودنسی می‌تواند موجب زردی و لک ‌شدن دندان ها شود؟

این سوال را می‌توان یکی از شایع‌ترین و پر تکرارترین سوالات افرادی دانست که برای درمان مشکلات دهان و دندان خود به سراغ ارتودنسی می‌روند، چرا که اغلب افراد ارتودنسی را بیشتر به دلیل ظاهر و تاثیرات آن در چهره و زیبایی انجام می‌دهند. افراد اغلب بعد از شروع روند درمان ارتودنسی و با نصب ابزارهای آن یعنی سیم‌ها و براکت‌ها احساس می‌کنند دندانهایشان زرد شده است یا به مرور زمان این حس در آن‌ها ایجاد می‌شود که دندان‌های آن‌ها ممکن است دچار لکه‌های تیره و زرد شود.

 باید اذعان کرد که اگر ارتودنسی همراه با رعایت بهداشت دهان و دندان صورت نگیرد احتمال زرد شدن دندان‌ها وجود دارد. البته این مورد را پزشک متخصص ارتودنسی همراه با آغاز کردن روند درمان به شما گوشزد خواهد کرد چرا که در این مرحله شما برای به دست آوردن ظاهر دندان‌های زیبا و رفع مشکلات آن مجبور هستید به مدت طولانی سیم‌ها و براکت‌ها را روی دندان‌های خود داشته باشید. در این حالت هنگام مصرف غذا، مواد خوراکی لابلای آن‌ها گیر کرده و این امر نیز  سبب می‌شود نتوانید به راحتی دندان‌های خود را شستشو دهید، اما اگر به توصیه‌های پزشک خود عمل کرده و نسبت به شستشوی دندان‌های خود اقدامات لازم را انجام دهید مطمئناً دندان‌های شما زرد نخواهد شد.

چگونه ارتودنسی می‌تواند موجب ٰزرد ‌شدن دندان‌ها شود؟

ابزارهایی که در ارتودنسی به کار می‌رود در زرد شدن دندان‌ها نقشی ندارند، بلکه اقدامات و عملکرد افراد بعد از  ارتودنسی است که می‌تواند در به وجود آمدن این امر دخیل باشد. در واقع هیچکدام از ابزارهای ارتودنسی نمی‌توانند به دندان‌های شما آسیب جدی وارد سازند، آن‌ها فقط به مرور زمان موجب حرکت دندان‌های شما و اصلاح فرم آن‌ها می شوند. در واقع این شما هستید که با انجام اقدامات و توصیه‌های پزشک ارتودنسی می‌توانید مراقب دندان‌های خود باشید و از به وجود آمدن پوسیدگی و یا زرد شدن دندان‌ها جلوگیری به عمل آورید. 

دندانهای شما اگر دچار پوسیدگی و یا بدرنگی شده باشند مطمئناً پزشک متخصص قبل از شروع ارتودنسی آن‌ها را درمان خواهد کرد و به ندرت پیش می‌آید که در طول ارتودنسی دندانی دچار پوسیدگی شود مگر اینکه فرد نتواند به خوبی از دندان‌های خود مراقبت کند و اقدامات لازم را انجام ندهد. در این حالت نیز پزشک شما می‌تواند آن را درمان کند. اغلب افراد به علت وجود براکت‌های ارتودنسی احساس می‌کنند دندانهایشان کمی تیره‌تر به نظر می‌آید که این تنها یک احساس زودگذر است که نیاز است تا انتهای درمان ارتودنسی صبر و حوصله‌ی کافی داشته باشید.

همانطور که می‌دانید درمان ارتودنسی درمانی زمان‌بر و طولانی است از این لحاظ نیاز است تا افراد آمادگی لازم برای این درمان را داشته باشند و مراقبت‌های کافی از دهان و دندان خود انجام دهند تا ارتودنسی خود را با موفقیت پشت سر بگذارند.

توصیه‌های لازم برای جلوگیری از زرد شدن دندان‌‌ها در ارتودنسی

 همانطور که گفتیم ارتودنسی به خودی به خود نمی‌تواند باعث زرد شدن دندان‌‌ها شود اما اگر فرد بتواند اصول و اقدامات لازم را به درستی انجام دهد می‌تواند از زرد و بدرنگ شدن آن‌ها در ارتودنسی جلوگیری کند. توجه داشته باشید حتی اگر دندان‌های شما در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان کمی زرد رنگ شده باشند نیز بعد از برداشتن این اتصالات می‌توان با تجویز پزشک متخصص از انواع روش‌های سفید کردن دندان مانند بلیچینگ استفاده کرد. البته پزشک متخصص استفاده از این روش‌ها را به زمان بهتری موکول خواهد کرد تا دندان‌های شما و لثه‌هایتان موقعیت ثابت خود را به دست آورده باشند.

ارتودنسی

  توصیه‌های بهداشتی حین ارتودنسی

 توصیه می‌شود افرادی که ارتودنسی انجام می‌دهند نسبت به تهیه‌ی خمیر دندان، مسواک، دهانشویه و نخ دندان مناسب ارتودنسی اقدام کنند تا بتوانند دندان‌های خود را به راحتی شستشو دهند. این افراد باید بیشتر و بهتر از قبل مراقب دندان‌های خود باشند. اغلب به این افراد توصیه می‌شود بعد از استفاده از مواد خوراکی، نوشیدنی‌ها و شیرینی‌ها حتماً دندان‌های خود را شستشو دهند تا مواد غذایی گیر کرده مابین اتصالات دندان‌ها تمیز شود و از زرد شدن دندان‌ها جلوگیری شود.

 درمان تمام پوسیدگی‌های دندان قبل از ارتودنسی

 توصیه می‌شود برای انجام تمام عمل‌های پزشکی و به خصوص دندانپزشکی به بهترین متخصصان و معتبرترین کلینیک‌ها مراجعه کنید چرا که مطمئناً بهترین پزشک متخصص که دارای ویژگی‌های لازم در این زمینه است می‌تواند بهترین ارتودنسی را برای شما فراهم آورد. بهترین پزشک متخصص می‌تواند مشکلات دهان و دندان شما را قبل از آغاز ارتودنسی به خوبی درمان کند تا شما با خیال راحت درمان را آغاز کنید.

پوسیدگی‌ها و مشکلات جزئی دندان اگر قبل از ارتودنسی به طور کامل رفع گردد می‌تواند از بروز زردی و پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری به عمل آورد. اگر در حین ارتودنسی نیز با پوسیدگی و زرد شدن آن‌ها مواجه شدید بهتر است هر چه سریع‌تر نزد پزشک متخصص خود بروید و موضوع را با او در میان بگذارید و مطمئن باشید که او می‌تواند بهترین راه حل را برای مشکل شما ارائه دهد.

دقت در رژیم غذایی هنگام ارتودنسی

همانطور که می‌دانید بعد از انجام ارتودنسی شما باید رژیم غذایی متفاوتی نسبت به قبل داشته باشید. در این رژیم غذایی شما باید از غذاهای نرم استفاده کنید تا هم دندان‌های شما آسیب نبیند و همین که دندان‌های شما دچار پوسیدگی و زردی نشود. اگر شما در این مرحله از نوشیدنی‌های رنگی، اسیدی و یا غذاهای چسبناک و بسیار شیرین استفاده کنید و هر چقدر هم در شستشوی آن‌ها دقت داشته باشید باز هم این مواد به مرور زمان موجب پوسیدگی و زرد شدن دندان‌های شما خواهد شد. بهتر است در طول این دوره رژیم غذایی مناسبی برای خود داشته باشید که دارای مواد مقوی و مغذی لازم برای بدنتان باشد و از خوردن انواع نوشیدنی‌ها و غذاهای رنگی خودداری کنید تا از زرد شدن دندان‌ها جلوگیری شود.

کم کردن مصرف دخانیات

اغلب به افرادی که سیگار مصرف می‌کنند توصیه می‌شود مصرف دخانیات خود را در دوران ارتودنسی به حداقل ممکن برسانند و در صورت توان آن را قطع کنند. مصرف دخانیات به خودی خود برای افرادی که حتی ارتودنسی ندارند می‌تواند موجب زرد شدن دندان‌‌ها شود. در درمان ارتودنسی نیز نسبت به قبل دندان‌ها حساس‌تر هستند از این رو  بهتر است مصرف آن را به حداقل برسانید چرا که سیگار دارای مواد شیمیایی خطرناکی است که به راحتی و مستقیم روی دندان‌های شما می‌نشیند و سبب زردی آن‌ها می‌شود.

استفاده از ارتودنسی نامرئی

اگر شما نیز جزو افرادی هستید که نسبت به زرد شدن دندان‌های خود حساسید و به خاطر همین امر سراغ ارتودنسی نمی‌روید ما به شما توصیه می‌کنیم از روش‌های دیگر ارتودنسی مانندی ارتودنسی نامرئی استفاده کنید. در این روش‌ها از بریس‌های متحرک استفاده می‌شود که امکان تمیز کردن آن‌ها نسبت به بقیه روش‌ها راحت‌تر است و ممکن است شما را کمتر دچار نگرانی زرد شدن دندان‌ها کند.

نتیجه گیری

به هر حال فرقی نمی‌کند شما از کدام روش برای ارتودنسی و درمان مشکلات دهان و دندان خود استفاده می‌کنید، باید به این نکته توجه داشته باشید که مکانیسم دستگاه‌های ارتودنسی و اتصالات آن نمی‌تواند روی زرد ‌شدن دندان‌ها و پوسیدگی آن تاثیر مستقیم بگذارند، بلکه رعایت کامل بهداشت دهان و دندان و عمل به تمام اقدامات و توصیه‌های لازم حین ارتودنسی می‌تواند از بروز این موارد جلوگیری به عمل آورد. توصیه می‌شود این افراد از دندان‌های خود به خوبی مراقبت کنند و برای آغاز درمان ارتودنسی خود به بهترین متخصص ارتودنسی مراجعه کنند تا نتایج مطلوبی را به دست آورند.

مقالات پربازدید

روند درمان ارتودنسی به چه شکل است؟